IX SYMFONIA D-MOLL OP. 125 / LUDWIG VAN BEETHOVEN
Organizator: Polska Opera Królewska
Wykonawcy:
Gabriela Kamińska sopran
Monika Ledzion-Porczyńska mezzosopran
Rafał Bartmiński tenor
Robert Gierlach baryton
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Jakub Szafrański przygotowanie Zespołu Wokalnego
Renata Szczypior przygotowanie Chóru Kameralnego
Dawid Runtz dyrygent
Program:
Ludwig van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125
Allegro ma non troppo e un poco maestoso
Scherzo. Molto vivace – Presto
Adagio molto e cantabile
Presto – Allegro assai; Allegro assai vivace (Alla marcia); Andante maestoso – Adagio ma non troppo, ma divoto; Allegro energico, sempre ben marcato – Allegro ma non tanto – Prestissimo
W maju 2024 roku minęło dwieście lat od pierwszego wykonania IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Niewiele brakowało, by prawykonanie bodaj najsłynniejszego dzieła kompozytora odbyło się w Londynie, nie zaś w Wiedniu, do którego w roku 1792 przeniósł się na stałe z rodzinnego Bonn. W końcu jednak „ostatni żyjący duch muzyki niemieckiej” uległ namowom przyjaciół i – po zaledwie dwóch próbach w pełnym składzie – dzieło zabrzmiało w Wiedniu w wykonaniu orkiestry złożonej z profesjonalistów i amatorów, chóru i solistów. Choć recenzenci wskazywali na niedoskonałości tej pierwszej interpretacji, to publiczność przyjęła nową symfonię wielkim aplauzem, którego niestety nie mógł usłyszeć Beethoven – niemal zupełnie już głuchy w tym czasie. Dopiero odwrócony przez jedną z solistek przodem do publiczności mógł doświadczyć feerii zachwytu wyrażanej przez rozentuzjazmowanych słuchaczy.
Shillerowski tekst Ody do radości, który rozbrzmiewa w finałowej części, inspirował Beethovena od wczesnej młodości. Pierwsze plany jego umuzycznienia kompozytor zaczął snuć jeszcze w Bonn, jednak na ich realizację zdecydował się dopiero w swym późnym dziele. Jakby miał świadomość, że poetycka wizja braterstwa w dążeniu do radości i szczęścia wymaga doskonałości formy i dojrzałości języka muzycznego. Wyłaniające się z kwintowych współbrzmień początkowe Allegro, pełne witalności Scherzo w tempie Vivace i kontrastujące z nim liryczne Andante stanowią pełną wyrazu drogę ku podsumowującej całość rozbudowanej części ostatniej. To w niej z dialogu instrumentów orkiestrowych wyłania się przejmujący i uniwersalny w swym przesłaniu śpiew solistów i chóru.
Marta Dziewanowska-Pachowska
BILETY w cenie: 80 zł normalne, 60 zł ulgowe
Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.
Wykonawcy:
Gabriela Kamińska sopran
Monika Ledzion-Porczyńska mezzosopran
Rafał Bartmiński tenor
Robert Gierlach baryton
Zespół Wokalny Polskiej Opery Królewskiej
Chór Kameralny Polskiej Opery Królewskiej
Orkiestra Polskiej Opery Królewskiej
Jakub Szafrański przygotowanie Zespołu Wokalnego
Renata Szczypior przygotowanie Chóru Kameralnego
Dawid Runtz dyrygent
Program:
Ludwig van Beethoven – IX Symfonia d-moll op. 125
Allegro ma non troppo e un poco maestoso
Scherzo. Molto vivace – Presto
Adagio molto e cantabile
Presto – Allegro assai; Allegro assai vivace (Alla marcia); Andante maestoso – Adagio ma non troppo, ma divoto; Allegro energico, sempre ben marcato – Allegro ma non tanto – Prestissimo
W maju 2024 roku minęło dwieście lat od pierwszego wykonania IX Symfonii Ludwiga van Beethovena. Niewiele brakowało, by prawykonanie bodaj najsłynniejszego dzieła kompozytora odbyło się w Londynie, nie zaś w Wiedniu, do którego w roku 1792 przeniósł się na stałe z rodzinnego Bonn. W końcu jednak „ostatni żyjący duch muzyki niemieckiej” uległ namowom przyjaciół i – po zaledwie dwóch próbach w pełnym składzie – dzieło zabrzmiało w Wiedniu w wykonaniu orkiestry złożonej z profesjonalistów i amatorów, chóru i solistów. Choć recenzenci wskazywali na niedoskonałości tej pierwszej interpretacji, to publiczność przyjęła nową symfonię wielkim aplauzem, którego niestety nie mógł usłyszeć Beethoven – niemal zupełnie już głuchy w tym czasie. Dopiero odwrócony przez jedną z solistek przodem do publiczności mógł doświadczyć feerii zachwytu wyrażanej przez rozentuzjazmowanych słuchaczy.
Shillerowski tekst Ody do radości, który rozbrzmiewa w finałowej części, inspirował Beethovena od wczesnej młodości. Pierwsze plany jego umuzycznienia kompozytor zaczął snuć jeszcze w Bonn, jednak na ich realizację zdecydował się dopiero w swym późnym dziele. Jakby miał świadomość, że poetycka wizja braterstwa w dążeniu do radości i szczęścia wymaga doskonałości formy i dojrzałości języka muzycznego. Wyłaniające się z kwintowych współbrzmień początkowe Allegro, pełne witalności Scherzo w tempie Vivace i kontrastujące z nim liryczne Andante stanowią pełną wyrazu drogę ku podsumowującej całość rozbudowanej części ostatniej. To w niej z dialogu instrumentów orkiestrowych wyłania się przejmujący i uniwersalny w swym przesłaniu śpiew solistów i chóru.
Marta Dziewanowska-Pachowska
BILETY w cenie: 80 zł normalne, 60 zł ulgowe
Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.
Bilety na termin:
13.12.2024 , g. 19:00 (piątek)
- 13.12.2024 , g. 19:00
- Warszawa
- Studio Koncertowe Polskiego Radia...