Koncert symfoniczny Pan-European Philharmonia - Beethoven, Czajkowski
Organizator: Julian Cochran Foundation
Wykonawcy:
Pan – European Philharmonia
Peter Tiboris - dyrygent
Program:
Ludwig van BEETHOVEN – VII Symfonia A-dur op. 92, Piotr CZAJKOWSKI – IV Symfonia f-moll op. 36
Pan – European Philharmonia
Międzynarodowa orkiestra powstała w 2008 roku z inicjatywy grecko-amerykańskiego dyrygenta i jej obecnego dyrektora artystycznego Petera Tiborisa, który od ponad czterdziestu lat aktywnie działa na międzynarodowej scenie muzycznej.
Maestro Tiboris może pochwalić się rozległym dorobkiem artystycznym -od wielkich dzieł chóralnych po niezliczone symfonie, opery i balety, w tym liczne światowe i amerykańskie prawykonania.
Od momentu założenia MidAmerica Productions w Nowym Jorku w 1983 roku, Maestro Tiboris, jako dyrektor generalny i artystyczny, zaprezentował ponad 1500 koncertów na całym świecie, w tym ponad 550 w Carnegie Hall, a także w innych miejscach w Nowym Jorku, w tym w Lincoln Center Avery Fisher.
Członkami Pan-European Philharmonia są uznani soliści i kameraliści z Polski, Litwy, Norwegii, Szwecji, Niemiec, Grecji i Hiszpanii. Orkiestra brała udział w międzynarodowych festiwalach: w Grecji – Festiwal Morza Egejskiego i Libanie – Al Bustan Festival; występuje także ze światowej sławy dyrygentami, m.in. Gianluca Marciano i Guido Mancusi oraz solistami tej klasy, co Natalia Ushakova i Anna Tifu.
Ludwig van BEETHOVEN – VII Symfonia A-dur op. 92
Symfonie Ludwiga van Beethovena stanowią kamień milowy w rozwoju tej formy. Powstało ich dziewięć. Każda z nich stanowi osobne arcydzieło, ma inny charakter i wydźwięk. VII Symfonia A-dur op. 92 powstawała w latach 1811-12 kiedy to Beethoven przechodził rekonwalescencję w uzdrowisku w Cieplicach. Podczas premiery za pulpitem dyrygenckim stanął on sam. Louis Spoher tak opisuje ten koncert:
„Kiedykolwiek następowało w muzyce sforzando (głośno i nagle cicho) Beethoven z niezwykłą pasją wyrzucał przed siebie ramiona. A gdy piano (cicho) – przykucał, pokazując, jak dalece muzycy powinni się wyciszyć. Gdy zaś następowało forte (głośno), podskakiwał w górę, czasami nawet z okrzykiem mającym podkreślić siłę tego efektu”.
VII Symfonia nie jest tak doceniana jak choćby V – a może niesłusznie. To jedno z bardziej optymistycznych dzieł kompozytora. Cytując Anthony'ego Hopkinsa: „(...) VII Symfonia jak żadna inna daje nam odczuć prawdziwą spontaniczność(...); sam Beethoven powiedział o niej jako o „swoim najlepszym dziele”; kim więc my jesteśmy aby dyskutować z jego osądem? (...)”
Piotr CZAJKOWSKI – IV Symfonia f-moll op. 36
Twórczość symfoniczna obok operowej stanowi najważniejszy rozdział działalności kompozytorskiej Czajkowskiego. IV Symfonia f-moll op. 36 wyznacza nowy etap jego twórczości symfonicznej. Na kształt dzieła znacznie wpłynęły osobiste wydarzenia w życiu kompozytora. Był to bardzo nieszczęśliwy dla niego okres – pełen frustracji, smutku i cierpienia po rozstaniu z ukochaną. Wszystkie negatywne emocje Czajkowskiego znalazły odbicie w muzyce IV Symfonii. Czasem jest ona nazywana także Symfonią Fatum. Od tego czasu Czajkowski przestał podążać za wzorcami „zachodniej symfoniki”, podszedł do formy znacznie bardziej swobodnie, gdzie to właśnie emocje kształtowały całą kompozycję. Premiera dzieła odbyła się w Moskwie w lutym 1878 roku. Spotkała się ona z dość obojętnym i chłodnym przyjęciem. Dopiero po kilku latach symfonia zyskała uznanie, które trwa po dziś dzień. Sam kompozytor uważał dzieło za swój największy sukces.
Julian Cochran Foundation
Fundacja została założona w 2016 roku z inicjatywy muzyków, ekspertów i organizatorów z doświadczeniem w zarządzaniu międzynarodowymi wydarzeniami kulturalnymi.
Jej głównym celem jest zmiana postrzegania muzyki klasycznej przy wykorzystaniu nowych, nieoczywistych rozwiązań w sztuce, w tym innowacyjnych technologii.
Trzon działalności Fundacji stanowią projekty wszechstronnie realizujące tę misję: od aplikacji mobilnej ONSTAGE przełamującej koncertową barierę artysta - widz, przez międzynarodowy konkurs pianistyczny odbywający się całkowicie w formule online, aż po edukacyjne wydarzenia dla dzieci i dorosłych.
Członkowie Fundacji utrzymują bliskie relacje z przedstawicielami świata biznesu, dzięki którym mogą wcielać w życie kolejne pomysły redefiniujące rzeczywistość świata muzyki klasycznej.
Całkowity dochód ze sprzedaży biletów zostanie przeznaczony na wsparcie działalności Julian Cochran Foundation.
Bilety w cenie 50 zł
Bilety na termin:
18.04.2019 , g. 19:00 (czwartek)
- 18.04.2019 , g. 19:00
- Warszawa
- Studio Koncertowe Polskiego Radia...