Bilety na: 30.Konforntacje Teatralne : Sceny z Gombrowicza – czytanie adaptacji „Trans-Atlantyku”
Organizator: Centrum Kultury w Lublinie
Zakończenie sprzedaży online: 11.10.2025, g. 19:00
W szykowanej adaptacji Gombrowicz wraca po latach do „Trans-Atlantyku” i do Argentyny. Wraca starszy o kilkadziesiąt lat, by raz jeszcze przeżyć swoją „jedną taką wiosnę w życiu", zapytać o młodość i starość, podjąć kolejną walkę z formą – w imię wolności jednostki. To jednak nie wszystko, wraca także po to, by odpowiedzieć na pytanie o swój stosunek do Polski i Polaków, a przede wszystkim rozliczyć samego siebie z postawy, którą przyjął po 1939 roku. Jak pisał bowiem w polemice z Czesławem Straszewiczem: „Trans-Atlantyk” to utwór najbardziej patriotyczny i najodważniejszy, jaki kiedykolwiek napisałem. I on to właśnie ściąga na mnie zarzuty, że jestem tchórzem i złym Polakiem.”
Dziś, gdy pytania „bić się czy nie bić" stają się niestety na nowo aktualne, warto wrócić do dylematów Gombrowicza. Żywioł groteski, którym posłużył się w tej powieści, nie powinien przysłonić tragizmu sytuacji, w jakiej znalazł się on sam i wielu innych naszych rodaków w czasie II wojny światowej i po niej. Autor „Ferdydurke” nie dążył bowiem do apoteozy dezercji ani do prostej ucieczki od polskości, lecz do poważnej – choć dalekiej od patriotycznej tromtadracji – odpowiedzi na pytanie, co to znaczy i jak być Polakiem, gdy historia urywa się z łańcucha.
reżyseria: Łukasz Witt-Michałowski / adaptacja: Łukasz Witt-Michałowski i Jarosław Cymerman / scenografia: Adam Łucki / kostiumy: Maria Witt-Michałowska / choreografia i ruch sceniczny: Anna Godowska / muzyka: Piotr Bańka / inspicjentka: Klaudia Wierzchoń / produkcja: Jacek Sadowski, Magdalena Andrasz / obsada: Michał Czyż, Wojciech Dobrowolski, Włodzimierz Dyła, Paweł Ferens, Maciej Grubich, Artur Kocięcki, Jerzy Kurczuk, Wojciech Rusin, Oskar Rybaczek, Daniel Salman, Marek Szkoda, Jarosław Tomica, Michał Zgiet
Kategoria wiekowa: bez ograniczeń
Czas trwania: 60 minut
Dziś, gdy pytania „bić się czy nie bić" stają się niestety na nowo aktualne, warto wrócić do dylematów Gombrowicza. Żywioł groteski, którym posłużył się w tej powieści, nie powinien przysłonić tragizmu sytuacji, w jakiej znalazł się on sam i wielu innych naszych rodaków w czasie II wojny światowej i po niej. Autor „Ferdydurke” nie dążył bowiem do apoteozy dezercji ani do prostej ucieczki od polskości, lecz do poważnej – choć dalekiej od patriotycznej tromtadracji – odpowiedzi na pytanie, co to znaczy i jak być Polakiem, gdy historia urywa się z łańcucha.
reżyseria: Łukasz Witt-Michałowski / adaptacja: Łukasz Witt-Michałowski i Jarosław Cymerman / scenografia: Adam Łucki / kostiumy: Maria Witt-Michałowska / choreografia i ruch sceniczny: Anna Godowska / muzyka: Piotr Bańka / inspicjentka: Klaudia Wierzchoń / produkcja: Jacek Sadowski, Magdalena Andrasz / obsada: Michał Czyż, Wojciech Dobrowolski, Włodzimierz Dyła, Paweł Ferens, Maciej Grubich, Artur Kocięcki, Jerzy Kurczuk, Wojciech Rusin, Oskar Rybaczek, Daniel Salman, Marek Szkoda, Jarosław Tomica, Michał Zgiet
Kategoria wiekowa: bez ograniczeń
Czas trwania: 60 minut