Bilety na: 2025 Mazurki Wiosna - CZ 12:30 - Warsztat: ŚPIEWY z Kieleckiego
Warszawa, ul. Podskarbińska 2
24.04.2025, g. 12:30 - 14:30 (czwartek)
cena - od 20,00 pln
Organizator: Fundacja Wszystkie Mazurki Świata
Zakończenie sprzedaży online: 24.04.2025, g. 14:30
Zakup biletu jest równoznaczny z zaakceptowaniem Regulaminu Festiwalu (http://www.festivalmazurki.pl/regulamin).
*********
Zarówno osoba małoletnia, jak i towarzyszący pełnoletni opiekun małoletniego zobligowani są do posiadania ważnych biletów wstępu.
*********
Więcej informacji o Festiwalu, Programie i Artystach: https://www.festivalmazurki.pl
*********
ŚPIEWY z Kieleckiego
Prowadzenie: Ewa Grochowska
Poziom: Dla wszystkich chętnych
Podczas spotkania zaśpiewamy pieśni weselne, liryczne oraz przyśpiewki, współgrające z krajobrazem, w którym powstają i dojrzewają „chłopy” – melodie mazurkowe określane tym mianem w okolicach Sędka (gmina Łagów). Będziemy śpiewać pieśni i przyśpiewki z repertuaru dwóch znamienitych śpiewaczek: Marii Kowalik z Sędka i Marii Gałki z Orłowin. Poznamy charakterystyczne dla Kielecczyzny cechy śpiewu i repertuar i spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie o formy przejściowe między śpiewem a tańcem. Powolny, dostojny śpiew weselny, który poprzez ballady i pieśni narracyjne zmienia wyraz i stylistykę w pieśniach lirycznych, te natomiast przechodzą w formy przyśpiewkowe, towarzyszące muzyce instrumentalnej, sytuacjom tańca i zabawy.
W ramach zajęć poświęcimy trochę czasu na rozgrzewkę głosową oraz “rozśpiewanie” uczestniczek i uczestników. Specyfika stylistyczna śpiewu z tej części Kielecczyzny posłuży nam do pracy nad techniką wokalną i ekspresją wykonawczą, pozwalającą potem odnaleźć się w różnych stylach i gatunkach śpiewu, nie tylko tradycyjnego. Przyjrzymy się także społecznym i obyczajowym kontekstom funkcjonowania śpiewu i komunikacji głosowej.
Ewa Grochowska – skrzypaczka i śpiewaczka, w twórczości muzycznej czerpie ze źródeł muzyki i kultury tradycyjnej, w której się wychowała. Prowadzi badania poświęcone wykonawstwu śpiewu tradycyjnego (przede wszystkim obrzędowego) w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Realizuje nagrania terenowe, zajmuje się działalnością warsztatową i koncertową. Jest autorką projektów edukacyjnych i artystycznych dedykowanych przekazowi międzypokoleniowemu, rekonstrukcji i popularyzacji polskiej muzyki tradycyjnej.
Uczennica skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych (2000-2013), Stanisława Głaza, Stanisława Witkowskiego (2013-2022), Janiny Chmiel, Marii Kowalik, Karoliny Demianiuk. Miłośniczka dawnego wiejskiego śpiewu weselnego, w którym nie ma miejsca na śpiewanie „półgębkiem” – uczy się tego od wiejskich śpiewaczek w Polsce, na Ukrainie i Białorusi od 1999 roku. Dzieli się tym doświadczeniem podczas warsztatów, które prowadzi od 2004 roku. Członkini i współtwórczyni zespołów i projektów muzycznych: Tęgie Chłopy, Z Lasu, PoMore TanzOrkiestra, Boygn Trio, Kwadryl, Warszawa Wschodnia, Orkiestra Jarmarku Jagiellońskiego, MZK Toruń, Bujne Ziele, Polesie_PL. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2014, 2018). Doktorka nauk humanistycznych.
*********
Zarówno osoba małoletnia, jak i towarzyszący pełnoletni opiekun małoletniego zobligowani są do posiadania ważnych biletów wstępu.
*********
Więcej informacji o Festiwalu, Programie i Artystach: https://www.festivalmazurki.pl
*********
ŚPIEWY z Kieleckiego
Prowadzenie: Ewa Grochowska
Poziom: Dla wszystkich chętnych
Podczas spotkania zaśpiewamy pieśni weselne, liryczne oraz przyśpiewki, współgrające z krajobrazem, w którym powstają i dojrzewają „chłopy” – melodie mazurkowe określane tym mianem w okolicach Sędka (gmina Łagów). Będziemy śpiewać pieśni i przyśpiewki z repertuaru dwóch znamienitych śpiewaczek: Marii Kowalik z Sędka i Marii Gałki z Orłowin. Poznamy charakterystyczne dla Kielecczyzny cechy śpiewu i repertuar i spróbujemy znaleźć odpowiedź na pytanie o formy przejściowe między śpiewem a tańcem. Powolny, dostojny śpiew weselny, który poprzez ballady i pieśni narracyjne zmienia wyraz i stylistykę w pieśniach lirycznych, te natomiast przechodzą w formy przyśpiewkowe, towarzyszące muzyce instrumentalnej, sytuacjom tańca i zabawy.
W ramach zajęć poświęcimy trochę czasu na rozgrzewkę głosową oraz “rozśpiewanie” uczestniczek i uczestników. Specyfika stylistyczna śpiewu z tej części Kielecczyzny posłuży nam do pracy nad techniką wokalną i ekspresją wykonawczą, pozwalającą potem odnaleźć się w różnych stylach i gatunkach śpiewu, nie tylko tradycyjnego. Przyjrzymy się także społecznym i obyczajowym kontekstom funkcjonowania śpiewu i komunikacji głosowej.
Ewa Grochowska – skrzypaczka i śpiewaczka, w twórczości muzycznej czerpie ze źródeł muzyki i kultury tradycyjnej, w której się wychowała. Prowadzi badania poświęcone wykonawstwu śpiewu tradycyjnego (przede wszystkim obrzędowego) w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Realizuje nagrania terenowe, zajmuje się działalnością warsztatową i koncertową. Jest autorką projektów edukacyjnych i artystycznych dedykowanych przekazowi międzypokoleniowemu, rekonstrukcji i popularyzacji polskiej muzyki tradycyjnej.
Uczennica skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych (2000-2013), Stanisława Głaza, Stanisława Witkowskiego (2013-2022), Janiny Chmiel, Marii Kowalik, Karoliny Demianiuk. Miłośniczka dawnego wiejskiego śpiewu weselnego, w którym nie ma miejsca na śpiewanie „półgębkiem” – uczy się tego od wiejskich śpiewaczek w Polsce, na Ukrainie i Białorusi od 1999 roku. Dzieli się tym doświadczeniem podczas warsztatów, które prowadzi od 2004 roku. Członkini i współtwórczyni zespołów i projektów muzycznych: Tęgie Chłopy, Z Lasu, PoMore TanzOrkiestra, Boygn Trio, Kwadryl, Warszawa Wschodnia, Orkiestra Jarmarku Jagiellońskiego, MZK Toruń, Bujne Ziele, Polesie_PL. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2014, 2018). Doktorka nauk humanistycznych.