Bilety na: 2025 Mazurki Wiosna - PT 10:00 - Warsztat: ŚPIEW Pieśni na wiosenne porządki
Warszawa, ul. Podskarbińska 2
25.04.2025, g. 10:00 - 12:00 (piątek)
cena - od 20,00 pln
Organizator: Fundacja Wszystkie Mazurki Świata
Zakończenie sprzedaży online: 25.04.2025, g. 12:00
Zakup biletu jest równoznaczny z zaakceptowaniem Regulaminu Festiwalu (http://www.festivalmazurki.pl/regulamin).
*********
Zarówno osoba małoletnia, jak i towarzyszący pełnoletni opiekun małoletniego zobligowani są do posiadania ważnych biletów wstępu.
*********
Więcej informacji o Festiwalu, Programie i Artystach: https://www.festivalmazurki.pl
*********
ŚPIEW Pieśni na wiosenne porządki
Pieśni na wiosenne porządki i wczesne poranki
Prowadzenie: Ewa Grochowska
Poziom: Warsztat dla wszystkich, na różnych poziomach (nie)zaawansowania w technice wokalnej i miłości do pieśni tradycyjnych. Wiek 15+
Wiosna zjawia się czasem w środku zimy, budząc niepokój, że zbyt wczesne jej rozpoczęcie może zaburzyć porządek natury. Podobnie miłość – może przyjść „nie w porę”, bo dopiero w jesieni życia, wbrew wszelkim kulturowym wzorcom, które chcą ją widzieć w rozkwicie młodości i sił witalnych. Tradycja, łączona zazwyczaj z hasłami takimi jak kanon i wzorzec, wychodzi poza nie, łamie stereotypy, bywa nieprzewidywalna i spontaniczna. Znajduje język, by opowiedzieć o wszystkim, co w życiu społecznym wydaje się być nie na miejscu, w nieodpowiednim czasie, nie tak, jak tego oczekujemy. Jest w niej przestrzeń na nieoczekiwane zwroty akcji i losowe niespodzianki.
O tym opowiadają pieśni, które weźmiemy na warsztat podczas spotkania. Mówią o miłości, nowych początkach i poczuciu pełni życia, a także o towarzyszącym im stracie i tęsknocie, niepokoju i niepewności. Zaśpiewamy pieśni liryczne, przyśpiewki i ballady. Spotkanie rozpoczniemy i zakończymy pieśniami wiosennymi o charakterze obrzędowym.
Nie zabraknie również pracy nad samą techniką wokalną w śpiewie tradycyjnym, ze szczególną uwagą skierowaną na połączenie aktu śpiewu ze świadomością kontekstu wykonawczego i kulturowego.
Warsztat jest częścią cyklu, w którym na poprzednich edycjach festiwalowych warsztatów przyglądaliśmy się i „przerabialiśmy” muzyczne emocje, towarzyszące kolejnym porom roku i pieśniom. Choć wiele z nich nie jest ściśle przypisane do konkretnego momentu w roku, to właśnie wtedy śpiewają się najlżej i najpełniej opowiadają o całym spektrum uczuć, jakie nam towarzyszą w życiu.
Ewa Grochowska – skrzypaczka i śpiewaczka, w twórczości muzycznej czerpie ze źródeł muzyki i kultury tradycyjnej, w której się wychowała. Prowadzi badania poświęcone wykonawstwu śpiewu tradycyjnego (przede wszystkim obrzędowego) w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Realizuje nagrania terenowe, zajmuje się działalnością warsztatową i koncertową. Jest autorką projektów edukacyjnych i artystycznych dedykowanych przekazowi międzypokoleniowemu, rekonstrukcji i popularyzacji polskiej muzyki tradycyjnej.
Uczennica skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych (2000-2013), Stanisława Głaza, Stanisława Witkowskiego (2013-2022), Janiny Chmiel, Marii Kowalik, Karoliny Demianiuk. Miłośniczka dawnego wiejskiego śpiewu weselnego, w którym nie ma miejsca na śpiewanie „półgębkiem” – uczy się tego od wiejskich śpiewaczek w Polsce, na Ukrainie i Białorusi od 1999 roku. Dzieli się tym doświadczeniem podczas warsztatów, które prowadzi od 2004 roku. Członkini i współtwórczyni zespołów i projektów muzycznych: Tęgie Chłopy, Z Lasu, PoMore TanzOrkiestra, Boygn Trio, Kwadryl, Warszawa Wschodnia, Orkiestra Jarmarku Jagiellońskiego, MZK Toruń, Bujne Ziele, Polesie_PL. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2014, 2018). Doktorka nauk humanistycznych.
*********
Zarówno osoba małoletnia, jak i towarzyszący pełnoletni opiekun małoletniego zobligowani są do posiadania ważnych biletów wstępu.
*********
Więcej informacji o Festiwalu, Programie i Artystach: https://www.festivalmazurki.pl
*********
ŚPIEW Pieśni na wiosenne porządki
Pieśni na wiosenne porządki i wczesne poranki
Prowadzenie: Ewa Grochowska
Poziom: Warsztat dla wszystkich, na różnych poziomach (nie)zaawansowania w technice wokalnej i miłości do pieśni tradycyjnych. Wiek 15+
Wiosna zjawia się czasem w środku zimy, budząc niepokój, że zbyt wczesne jej rozpoczęcie może zaburzyć porządek natury. Podobnie miłość – może przyjść „nie w porę”, bo dopiero w jesieni życia, wbrew wszelkim kulturowym wzorcom, które chcą ją widzieć w rozkwicie młodości i sił witalnych. Tradycja, łączona zazwyczaj z hasłami takimi jak kanon i wzorzec, wychodzi poza nie, łamie stereotypy, bywa nieprzewidywalna i spontaniczna. Znajduje język, by opowiedzieć o wszystkim, co w życiu społecznym wydaje się być nie na miejscu, w nieodpowiednim czasie, nie tak, jak tego oczekujemy. Jest w niej przestrzeń na nieoczekiwane zwroty akcji i losowe niespodzianki.
O tym opowiadają pieśni, które weźmiemy na warsztat podczas spotkania. Mówią o miłości, nowych początkach i poczuciu pełni życia, a także o towarzyszącym im stracie i tęsknocie, niepokoju i niepewności. Zaśpiewamy pieśni liryczne, przyśpiewki i ballady. Spotkanie rozpoczniemy i zakończymy pieśniami wiosennymi o charakterze obrzędowym.
Nie zabraknie również pracy nad samą techniką wokalną w śpiewie tradycyjnym, ze szczególną uwagą skierowaną na połączenie aktu śpiewu ze świadomością kontekstu wykonawczego i kulturowego.
Warsztat jest częścią cyklu, w którym na poprzednich edycjach festiwalowych warsztatów przyglądaliśmy się i „przerabialiśmy” muzyczne emocje, towarzyszące kolejnym porom roku i pieśniom. Choć wiele z nich nie jest ściśle przypisane do konkretnego momentu w roku, to właśnie wtedy śpiewają się najlżej i najpełniej opowiadają o całym spektrum uczuć, jakie nam towarzyszą w życiu.
Ewa Grochowska – skrzypaczka i śpiewaczka, w twórczości muzycznej czerpie ze źródeł muzyki i kultury tradycyjnej, w której się wychowała. Prowadzi badania poświęcone wykonawstwu śpiewu tradycyjnego (przede wszystkim obrzędowego) w Polsce i Europie Środkowo-Wschodniej. Realizuje nagrania terenowe, zajmuje się działalnością warsztatową i koncertową. Jest autorką projektów edukacyjnych i artystycznych dedykowanych przekazowi międzypokoleniowemu, rekonstrukcji i popularyzacji polskiej muzyki tradycyjnej.
Uczennica skrzypka Jana Gacy z Przystałowic Małych (2000-2013), Stanisława Głaza, Stanisława Witkowskiego (2013-2022), Janiny Chmiel, Marii Kowalik, Karoliny Demianiuk. Miłośniczka dawnego wiejskiego śpiewu weselnego, w którym nie ma miejsca na śpiewanie „półgębkiem” – uczy się tego od wiejskich śpiewaczek w Polsce, na Ukrainie i Białorusi od 1999 roku. Dzieli się tym doświadczeniem podczas warsztatów, które prowadzi od 2004 roku. Członkini i współtwórczyni zespołów i projektów muzycznych: Tęgie Chłopy, Z Lasu, PoMore TanzOrkiestra, Boygn Trio, Kwadryl, Warszawa Wschodnia, Orkiestra Jarmarku Jagiellońskiego, MZK Toruń, Bujne Ziele, Polesie_PL. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego (2006, 2014, 2018). Doktorka nauk humanistycznych.