Bilety na: Molvaer / Aarset / Bang Trio
Katowice, plac Sejmu Śląskiego 2
01.10.2025, g. 19:00 (środa)
cena - od 99,00 pln
Organizator: Fundacja Muzyki Filmowej I Jazzowej
Zakończenie sprzedaży online: 01.10.2025, g. 18:59
Molvaer / Aarset / Bang Trio
Trzy nazwiska, które na stałe już wpisały się w historię współczesnego jazzu. Artyści o ugruntowanej pozycji zarówno na norweskiej, jak i międzynarodowej scenie.
Nils Petter Molvaer, Eivind Aarset i Jan Bang uświetnią Międzynarodowy Dzień Muzyki w Katowicach – Mieście Ogrodów. To może być niezapomniany wieczór!
Prowadząc równoległe kariery solowe Nils Petter Molvaer, Eivind Aarset i Jan Bang mają wiele wspólnych cech i punktów styku. Wszyscy byli już gwiazdami wielu słynnych festiwali na całym niemal świecie, nagrali niezliczoną ilość płyt, a przede wszystkim wielokrotnie już na nowo definiowali zarówno jazz, jak i muzykę elektroniczną, przenosząc te gatunki w daleką przyszłość. Udało im się przy tym zachować własną tożsamość i integralność, a jednocześnie zdobyć szerokie grono odbiorców. Molvaer, Aarset i Bang to cieszący się międzynarodową sławą i uznaniem artyści, od których można oczekiwać nowej, wielkiej, emocjonującej muzyki.
Nils Petter Molvaer
Urodzony na wyspie Sula, za sprawą ojca już od najwcześniejszego dzieciństwa miał kontakt z muzyką jazzową. Jego entuzjazm do gry na instrumencie wzrastał na scenach lokalnych klubów, ale muzyk nie dał ograniczyć się lokalnemu horyzontowi. W poszukiwaniu nowych dźwięków, jako dziewiętnastolatek opuścił swoja małą ojczyznę. Najpierw by studiować, a z upływem czasu by stać się jednym z najbardziej wpływowych muzyków skandynawskiej sceny jazzowej.
Ważnym okresem w karierze trębacza była gra w kwintecie Masqualero (lata '80 XX w.) z takimi muzykami jak Arild Andersen, Jon Christensen, Tore Brunborg, Jon Balke. To jako członek tej właśnie grupy trębacz po raz pierwszy nagrywał album dla monachijskiego giganta – ECM Records.
Dysponującego doskonałym warsztatem, plastyczną wyobraźnią i ogromnym wyczuciem oraz wrażliwością artysta miał okazję występować jako sideman w zespołach Jona Ebersona, Marylin Mazur, Rity Marcotulli, Dennisa Gonzaleza i Larsa Danielssona. Prawdziwy przełom nadszedł w 1997 roku, kiedy Nils Petter Molvaer wydał pierwszy w pełni autorski album. Płytę zatytułowaną „Khmer”, jeśli idzie o rozwój kariery Molveara można potraktować jako synonim wyrażenia „punkt zwrotny”. Wśród recenzentów została ona okrzyknięta „najbardziej niezwykłym albumem w dziejach ECM”. Artysta zaproponował tu śmiałe połączenie jazzowej improwizacji z iście klubową produkcją, a potężne motoryczne beaty i sampling zostały wymieszane z barwami, które trębacz wydobył ze swojego instrumentu. Tym samym Norweg udowodnił, że odnosząc się do aktualnych trendów i czerpiąc z muzycznej mody można stworzyć wizjonerskie dzieło, zarazem zakorzenione w konkretnej epoce, i jednocześnie znacząco ją wyprzedzające. Z drogi obranej na debiucie Nils Petter Molvaer nie zawrócił przez kolejne dziesięciolecia twórczej aktywności. A wpływ jaki wywarł na kształt muzyki improwizowanej do dziś wybrzmiewa w nagraniach nawet najmłodszych jazzowych twórców.
Eivind Aarset
Eivind Aarset to gitarzysta z wyjątkową wizją muzyczną, który chłonie i odzwierciedla wszystkie rodzaje muzyki, zachowując jednocześnie godną pozazdroszczenia indywidualność i perfekcję wykonania. Jego debiut w Jazzland Recordings opisany został przez New York Times jako „jeden z najlepszych albumów elektrycznego jazzu po Milesie Davisie”, wyznaczając wysoki poziom, który Aarset do dziś konsekwentnie osiąga i przekracza, zarówno podczas nagrań studyjnych, jak też występów na żywo. Aarset jest jednym z tych niezwykłych muzyków, którym udało się stworzyć własną, niepowtarzalną tożsamość: niesamowitą dynamikę, w której w jednej chwili gra najdelikatniejsze dźwięki, jakie kiedykolwiek wydobyły się z gitary elektrycznej, a w następnej – najbardziej brutalny hałas, jaki można sobie wyobrazić. Artysta ten posiadł jednocześnie wyjątkową umiejętność słuchania i grania tylko tego, czego w danym momencie wymaga otaczająca go rzeczywistość muzyczna. Ta wrażliwość, otwartość i chęć odkrywania nowych kierunków muzycznych doprowadziła go do współpracy z takimi sławami jak Jon Hassel, Laurie Anderson, Bill Laswell, Jan Garbarek, Paolo Fresu czy Marilyn Mazur. Gitarzysta brał również udziału w tak przełomowych projektach współczesnego norweskiego jazzu jak choćby wspomniany „Khmer” Nilsa Pettera Molvaera.
Jan Bang
Jan Bang to norweski muzyk i producent muzyczny, znany z wielu albumów i wieloletniej współpracy z takimi muzykami jak Sidsel Endresen, Eivind Aarset, Arve Henriksen, Jon Hassell, David Sylvian, Hamid Drake, Tigran Hamasyan, Nils Petter Molvaer i Erik Honoré.
W 1996 roku Bang ukuł termin „Live Sampling”. Jest jednym z najbardziej utytułowanych i wpływowych producentów w Norwegii, a przydomek „elektroniczny geniusz” towarzyszy mu od dawna i to nie bez powodu. Bang jest bowiem muzycznym innowatorem i budowniczym mostów, któremu konsekwentnie udaje się zachować równowagę między progresywnym myśleniem, a popularnością. Nieustannie poszukuje nowych dróg, by rozwijać muzykę i poruszać ludzi, kreując niespotykane dotąd przestrzenie dźwiękowe i muzyczne skrzyżowania.
Jan Bang jest profesorem muzyki elektronicznej na Uniwersytecie Agder w Norwegii.
Katowice Miasto Ogrodów – sala koncertowa
01.10.2025, godz. 19.00
Trzy nazwiska, które na stałe już wpisały się w historię współczesnego jazzu. Artyści o ugruntowanej pozycji zarówno na norweskiej, jak i międzynarodowej scenie.
Nils Petter Molvaer, Eivind Aarset i Jan Bang uświetnią Międzynarodowy Dzień Muzyki w Katowicach – Mieście Ogrodów. To może być niezapomniany wieczór!
Prowadząc równoległe kariery solowe Nils Petter Molvaer, Eivind Aarset i Jan Bang mają wiele wspólnych cech i punktów styku. Wszyscy byli już gwiazdami wielu słynnych festiwali na całym niemal świecie, nagrali niezliczoną ilość płyt, a przede wszystkim wielokrotnie już na nowo definiowali zarówno jazz, jak i muzykę elektroniczną, przenosząc te gatunki w daleką przyszłość. Udało im się przy tym zachować własną tożsamość i integralność, a jednocześnie zdobyć szerokie grono odbiorców. Molvaer, Aarset i Bang to cieszący się międzynarodową sławą i uznaniem artyści, od których można oczekiwać nowej, wielkiej, emocjonującej muzyki.
Nils Petter Molvaer
Urodzony na wyspie Sula, za sprawą ojca już od najwcześniejszego dzieciństwa miał kontakt z muzyką jazzową. Jego entuzjazm do gry na instrumencie wzrastał na scenach lokalnych klubów, ale muzyk nie dał ograniczyć się lokalnemu horyzontowi. W poszukiwaniu nowych dźwięków, jako dziewiętnastolatek opuścił swoja małą ojczyznę. Najpierw by studiować, a z upływem czasu by stać się jednym z najbardziej wpływowych muzyków skandynawskiej sceny jazzowej.
Ważnym okresem w karierze trębacza była gra w kwintecie Masqualero (lata '80 XX w.) z takimi muzykami jak Arild Andersen, Jon Christensen, Tore Brunborg, Jon Balke. To jako członek tej właśnie grupy trębacz po raz pierwszy nagrywał album dla monachijskiego giganta – ECM Records.
Dysponującego doskonałym warsztatem, plastyczną wyobraźnią i ogromnym wyczuciem oraz wrażliwością artysta miał okazję występować jako sideman w zespołach Jona Ebersona, Marylin Mazur, Rity Marcotulli, Dennisa Gonzaleza i Larsa Danielssona. Prawdziwy przełom nadszedł w 1997 roku, kiedy Nils Petter Molvaer wydał pierwszy w pełni autorski album. Płytę zatytułowaną „Khmer”, jeśli idzie o rozwój kariery Molveara można potraktować jako synonim wyrażenia „punkt zwrotny”. Wśród recenzentów została ona okrzyknięta „najbardziej niezwykłym albumem w dziejach ECM”. Artysta zaproponował tu śmiałe połączenie jazzowej improwizacji z iście klubową produkcją, a potężne motoryczne beaty i sampling zostały wymieszane z barwami, które trębacz wydobył ze swojego instrumentu. Tym samym Norweg udowodnił, że odnosząc się do aktualnych trendów i czerpiąc z muzycznej mody można stworzyć wizjonerskie dzieło, zarazem zakorzenione w konkretnej epoce, i jednocześnie znacząco ją wyprzedzające. Z drogi obranej na debiucie Nils Petter Molvaer nie zawrócił przez kolejne dziesięciolecia twórczej aktywności. A wpływ jaki wywarł na kształt muzyki improwizowanej do dziś wybrzmiewa w nagraniach nawet najmłodszych jazzowych twórców.
Eivind Aarset
Eivind Aarset to gitarzysta z wyjątkową wizją muzyczną, który chłonie i odzwierciedla wszystkie rodzaje muzyki, zachowując jednocześnie godną pozazdroszczenia indywidualność i perfekcję wykonania. Jego debiut w Jazzland Recordings opisany został przez New York Times jako „jeden z najlepszych albumów elektrycznego jazzu po Milesie Davisie”, wyznaczając wysoki poziom, który Aarset do dziś konsekwentnie osiąga i przekracza, zarówno podczas nagrań studyjnych, jak też występów na żywo. Aarset jest jednym z tych niezwykłych muzyków, którym udało się stworzyć własną, niepowtarzalną tożsamość: niesamowitą dynamikę, w której w jednej chwili gra najdelikatniejsze dźwięki, jakie kiedykolwiek wydobyły się z gitary elektrycznej, a w następnej – najbardziej brutalny hałas, jaki można sobie wyobrazić. Artysta ten posiadł jednocześnie wyjątkową umiejętność słuchania i grania tylko tego, czego w danym momencie wymaga otaczająca go rzeczywistość muzyczna. Ta wrażliwość, otwartość i chęć odkrywania nowych kierunków muzycznych doprowadziła go do współpracy z takimi sławami jak Jon Hassel, Laurie Anderson, Bill Laswell, Jan Garbarek, Paolo Fresu czy Marilyn Mazur. Gitarzysta brał również udziału w tak przełomowych projektach współczesnego norweskiego jazzu jak choćby wspomniany „Khmer” Nilsa Pettera Molvaera.
Jan Bang
Jan Bang to norweski muzyk i producent muzyczny, znany z wielu albumów i wieloletniej współpracy z takimi muzykami jak Sidsel Endresen, Eivind Aarset, Arve Henriksen, Jon Hassell, David Sylvian, Hamid Drake, Tigran Hamasyan, Nils Petter Molvaer i Erik Honoré.
W 1996 roku Bang ukuł termin „Live Sampling”. Jest jednym z najbardziej utytułowanych i wpływowych producentów w Norwegii, a przydomek „elektroniczny geniusz” towarzyszy mu od dawna i to nie bez powodu. Bang jest bowiem muzycznym innowatorem i budowniczym mostów, któremu konsekwentnie udaje się zachować równowagę między progresywnym myśleniem, a popularnością. Nieustannie poszukuje nowych dróg, by rozwijać muzykę i poruszać ludzi, kreując niespotykane dotąd przestrzenie dźwiękowe i muzyczne skrzyżowania.
Jan Bang jest profesorem muzyki elektronicznej na Uniwersytecie Agder w Norwegii.
Katowice Miasto Ogrodów – sala koncertowa
01.10.2025, godz. 19.00