Bilety na: FOUR SEASONS 300
Organizator: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego...
Zakończenie sprzedaży online: 12.10.2025, g. 00:01
W 1725 roku Antonio Vivaldi opublikował w Amsterdamie zbiór dwunastu koncertów skrzypcowych zatytułowany Il cimento dell’armonia e dell’inventione, czyli Spór między harmonią a wyobraźnią. Pierwsze utwory tego cyklu, znane dziś jako Cztery pory roku, zajęły stałe miejsce w repertuarze. Trzysta lat później wciąż budzą zachwyt – nie tylko dzięki olśniewającej wirtuozerii, ale też z powodu sugestywnego malarstwa dźwiękowego. Podczas koncertu wszystkie cztery koncerty tego cyklu zabrzmią w wykonaniu mistrza muzyki dawnej, skrzypka młodego pokolenia Théotime’a Langlois de Swarte’a oraz Wrocławskiej Orkiestry Barokowej. Usłyszymy także kompozycje innych twórców włoskiego baroku: Claudia Monteverdiego, Marca Uccelliniego i Francesca Geminianiego.
Wieczór rozpocznie Adoramus te Christe Claudia Monteverdiego – medytacyjna miniatura w opracowaniu prowadzącego koncert skrzypka Théotime’a Langlois de Swarte’a. Następnie zabrzmią inne instrumentalne perły włoskiego baroku: przeznaczony na smyczki Koncert d-moll „Madrigalesco” RV 129, pełne wdzięku dzieło Aria Quinta sopra la Bergamasca à 3 Uccelliniego oraz dramatyczny Koncert skrzypcowy d-moll RV 813 Vivaldiego. Kolejną okazją do zaprezentowania kunsztu wykonawczego francuskiego artysty będzie Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12 Geminianiego, oparte na słynnej Sonacie op. 5 nr 12 Arcangela Corellego – temat La follia stał się jednym z najchętniej opracowywanych wariacyjnie motywów w historii muzyki. W programie znajdzie się także obraz burzy morskiej pochodzący z opery pastoralnej Vivaldiego Wierna nimfa oraz Grave, czyli śpiewne drugie ogniwo Koncertu skrzypcowego B-dur RV 370.
Główną kompozycją wieczoru będą jednak Cztery pory roku. Zbiór ten stanowi szczytowe osiągnięcie w dziedzinie barokowego koncertu instrumentalnego, jest też wyrazem muzycznego malarstwa dźwiękowego – koncepcji zwanej imitazione della natura. Vivaldi z finezją wplótł w dzieło efekty dźwiękonaśladowcze: uważny słuchacz wychwyci tu śpiew ptaków, ujadanie psa, brzęczenie gzów i komarów, grzmoty zwiastujące nadciągającą burzę czy szczękanie zębów na mrozie. Elementy te pozostają w ścisłym związku z treścią czterech sonetów, które towarzyszyły pierwszemu wydaniu koncertów – nie znamy autora poetyckich strof (niektórzy spekulują, że mógł nim być sam kompozytor), ale najpewniej powstały one przed muzyką i stanowiły inspirację do jej napisania. Cykl ukazuje żywą więź człowieka z naturą i jego zależność od rytmu przyrody. Niezwykła inwencja melodyczna, żywa rytmika i ekspresyjność utworów sprawiają, że cieszą się one wielką popularnością.
Program:
C. Monteverdi Adoramus te Christe SV 289 (oprac. T. Langois de Swarte)
A. Vivaldi Koncert d-moll na smyczki i b.c. „Madrigalesco” RV 129
M. Uccellini Aria Quinta sopra la Bergamasca à 3
A. Vivaldi Koncert skrzypcowy d-moll RV 813
F. Geminiani Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12, H. 143 „La follia” wg Sonaty op. 5 nr 12 A. Corellego
A. Vivaldi Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 1 E-dur „Wiosna” RV 269; Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315
***
A. Vivaldi
Sinfonia „Tempesta di mare” z opery La fida ninfa RV 714
Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 3 F-dur „Jesień” RV 293
Koncert skrzypcowy B-dur RV 370: II. Grave
Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 4 f-moll „Zima” RV 297
Wykonawcy:
Théotime Langlois de Swarte – skrzypce solo, prowadzenie
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej
Wieczór rozpocznie Adoramus te Christe Claudia Monteverdiego – medytacyjna miniatura w opracowaniu prowadzącego koncert skrzypka Théotime’a Langlois de Swarte’a. Następnie zabrzmią inne instrumentalne perły włoskiego baroku: przeznaczony na smyczki Koncert d-moll „Madrigalesco” RV 129, pełne wdzięku dzieło Aria Quinta sopra la Bergamasca à 3 Uccelliniego oraz dramatyczny Koncert skrzypcowy d-moll RV 813 Vivaldiego. Kolejną okazją do zaprezentowania kunsztu wykonawczego francuskiego artysty będzie Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12 Geminianiego, oparte na słynnej Sonacie op. 5 nr 12 Arcangela Corellego – temat La follia stał się jednym z najchętniej opracowywanych wariacyjnie motywów w historii muzyki. W programie znajdzie się także obraz burzy morskiej pochodzący z opery pastoralnej Vivaldiego Wierna nimfa oraz Grave, czyli śpiewne drugie ogniwo Koncertu skrzypcowego B-dur RV 370.
Główną kompozycją wieczoru będą jednak Cztery pory roku. Zbiór ten stanowi szczytowe osiągnięcie w dziedzinie barokowego koncertu instrumentalnego, jest też wyrazem muzycznego malarstwa dźwiękowego – koncepcji zwanej imitazione della natura. Vivaldi z finezją wplótł w dzieło efekty dźwiękonaśladowcze: uważny słuchacz wychwyci tu śpiew ptaków, ujadanie psa, brzęczenie gzów i komarów, grzmoty zwiastujące nadciągającą burzę czy szczękanie zębów na mrozie. Elementy te pozostają w ścisłym związku z treścią czterech sonetów, które towarzyszyły pierwszemu wydaniu koncertów – nie znamy autora poetyckich strof (niektórzy spekulują, że mógł nim być sam kompozytor), ale najpewniej powstały one przed muzyką i stanowiły inspirację do jej napisania. Cykl ukazuje żywą więź człowieka z naturą i jego zależność od rytmu przyrody. Niezwykła inwencja melodyczna, żywa rytmika i ekspresyjność utworów sprawiają, że cieszą się one wielką popularnością.
Program:
C. Monteverdi Adoramus te Christe SV 289 (oprac. T. Langois de Swarte)
A. Vivaldi Koncert d-moll na smyczki i b.c. „Madrigalesco” RV 129
M. Uccellini Aria Quinta sopra la Bergamasca à 3
A. Vivaldi Koncert skrzypcowy d-moll RV 813
F. Geminiani Concerto grosso d-moll op. 1 nr 12, H. 143 „La follia” wg Sonaty op. 5 nr 12 A. Corellego
A. Vivaldi Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 1 E-dur „Wiosna” RV 269; Koncert nr 2 g-moll „Lato” RV 315
***
A. Vivaldi
Sinfonia „Tempesta di mare” z opery La fida ninfa RV 714
Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 3 F-dur „Jesień” RV 293
Koncert skrzypcowy B-dur RV 370: II. Grave
Cztery pory roku op. 8: Koncert nr 4 f-moll „Zima” RV 297
Wykonawcy:
Théotime Langlois de Swarte – skrzypce solo, prowadzenie
Wrocławska Orkiestra Barokowa
Jarosław Thiel – kierownictwo artystyczne Wrocławskiej Orkiestry Barokowej