Bilety na: Przegląd filmów krótkometrażowych Piotra Smoleńskiego i spotkanie z autorem
Toruń, Sikorskiego 13
10.05.2025, g. 18:00 (sobota)
cena - od 15,00 pln
Organizator: Centrum Sztuki Współczesnej "Znaki Czasu" w T...
Zakończenie sprzedaży online: 10.05.2025, g. 18:15
Program przeglądu:
DEER
Film opowiada historię młodego mężczyzny, który pragnie zdobyć uznanie grupy starszych myśliwych. Aby im zaimponować, dołącza do nich na wyprawę, a zastrzelenie jelenia staje się punktem zwrotnym, prowadzącym do utraty jego wrażliwości. Film jest przenośnią o konieczności rezygnacji z własnych przekonań i upodobań w celu zaakceptowania przez grupę. Młodzieniec zmaga się z konsekwencjami swoich działań i wyrusza w podróż, by odzyskać swoją prawdziwą tożsamość. „Deer” bada wpływ grupy rówieśniczej oraz poszukiwanie autentyczności.
DAMA I OGRODNIK
Film ukazuje absurdalność podziałów klasowych. Historia skupia się na kobiecie z wyższej klasy społecznej i ogrodniku, którzy, poprzez zabawny żart, zamieniają się rolami, odkrywając swoją wspólną ludzką naturę. Film porusza temat zatarcia granic między klasami i ukazuje, że prawdziwa równość nie zależy od materialnych oznak. Zakończenie pokazuje, jak empatia i zrozumienie są ważniejsze od iluzji społecznych hierarchii.
LA VIDA
Film ukazujący kontrast między siłą a bezradnością. Przedstawia mężczyznę siedzącego w wózku dziecięcym – symbolu jego zależności i zniewieścienia, wynikającego z nadopiekuńczej miłości matczynej. Jego uwagę przykuwa kobieta tańcząca przed nim flamenco – pełna pasji, siły i niezależności. Jej taniec wzbudza w nim zachwyt i fascynację, stając się symbolem wolności i mocy, których sam nie posiada. Film to portret współczesnej dynamiki płci, ukazujący kobiecą siłę widzianą oczami mężczyzny zagubionego w swojej własnej słabości.
MÍRAME
Eksperymentalny film, w którym najnowocześniejsza technologia splata się z historią miłosną. Kto kryje się za spojrzeniem drona? Czy jesteśmy świadkami zdolności maszyny do odczuwania emocji – od zauroczenia, przez zazdrość i niepewność, po pełnię szczęścia wynikającą z akceptacji – czy tylko ulegamy złudzeniu naszej percepcji, skłonnej do nadawania intencji tam, gdzie ich nie ma?
Czy nasz umysł potrafi zaakceptować tę sugestię bez podważania jej realności? A może to prostsze – dron to tylko narzędzie, sterowane przez człowieka, przedmiot w tej historii, a nie jej podmiot? Film balansuje na granicy technologii i uczuć, zadając pytania o naturę miłości i percepcji w świecie, w którym maszyna zdaje się zyskiwać duszę.
DIRIGENTE
Mroczny dramat psychologiczny o obsesyjnej miłości, kontroli i destrukcji. Głównym bohaterem jest zaborczy dyrygent na wózku inwalidzkim, którego potrzeba dominacji objawia się zarówno w muzyce, jak i w relacji z partnerką. Jego fizyczna niepełnosprawność symbolizuje emocjonalne i umysłowe ograniczenia, prowadząc do toksycznego związku. Stłamszona kobieta zaczyna szukać wolności i uczucia w ramionach innego mężczyzny. Gdy zdrada wychodzi na jaw, dyrygent w akcie zazdrości zabija rywala, a ostatecznie także ukochaną, nie mogąc znieść utraty kontroli, którą cenił ponad wszystko. “Dirigente” to opowieść o granicach miłości, destrukcyjnej sile obsesji i tragicznych konsekwencjach pragnienia absolutnego posiadania drugiego człowieka.
DEATH
Niezależna, zamożna kobieta sukcesu żyjąca samotnie w świecie luksusu. Jej dom, choć pełen elegancji, pozbawiony jest domowego ciepła i rodziny. Z dystansu spogląda z dumą na świat odizolowana od piękna natury bezbarwną, niedostrzegalną potrójną szybą. Pewnego dnia pod jej oknem pojawia się Śmierć. Nie przyszła, by ją zabrać. Przyszła, by dać o sobie znać. W absurdalnej, pełnej czarnego humoru scenie, pewna siebie kobieta nieumiejętnie odczytuje intencje Śmierci, bagatelizując jej przekaz i lekceważac jej bliskość. Udawany płacz Śmierci stopniowo przeradza się w autentyczne łzy bezradności wobec obojętności kobiety na własny, nieunikniony los pozostawiając widza z ciszą, pustką i rodzącą się refleksją.
Piotr Smoleński – polski twórca filmowy z ponad 25-letnim doświadczeniem, specjalizujący się w produkcji teledysków uznawany za legendę polskiego teledysku. Współpracuje z czołowymi polskimi i międzynarodowymi artystami, a jego prace osiągnęły łącznie ponad miliard wyświetleń w sieci. Laureat 28 nagród na festiwalach filmowych, w tym prestiżowej nagrody „YACH FILM” za teledysk "Kamień z napisem LOVE" zespołu ENEJ. Jego charakterystyczny styl, pełen symboliki i wizualnej głębi, w połączeniu z wyjątkową wrażliwością muzyczną, zdobył uznanie wśród branży muzycznej, co zaowocowało realizacją ponad 750 teledysków, w tym kultowego „My Słowianie” Donatana oraz wielu innych przełomowych produkcji dla takich wytwórni jak - Universal Music Polska, Sony czy Warner Music.
Piotr w roli autora zdjęć zrealizował również trzy pełnometrażowe filmy dokumentalne - Marek Biliński „Życie jest muzyką”, Stanisław Syrewicz „Odmieniany przez los”, Tomasz Tłuczkiewicz „Easy Rider” i aktualnie tworzy nowy film o Lechu Janerce.
DEER
Film opowiada historię młodego mężczyzny, który pragnie zdobyć uznanie grupy starszych myśliwych. Aby im zaimponować, dołącza do nich na wyprawę, a zastrzelenie jelenia staje się punktem zwrotnym, prowadzącym do utraty jego wrażliwości. Film jest przenośnią o konieczności rezygnacji z własnych przekonań i upodobań w celu zaakceptowania przez grupę. Młodzieniec zmaga się z konsekwencjami swoich działań i wyrusza w podróż, by odzyskać swoją prawdziwą tożsamość. „Deer” bada wpływ grupy rówieśniczej oraz poszukiwanie autentyczności.
DAMA I OGRODNIK
Film ukazuje absurdalność podziałów klasowych. Historia skupia się na kobiecie z wyższej klasy społecznej i ogrodniku, którzy, poprzez zabawny żart, zamieniają się rolami, odkrywając swoją wspólną ludzką naturę. Film porusza temat zatarcia granic między klasami i ukazuje, że prawdziwa równość nie zależy od materialnych oznak. Zakończenie pokazuje, jak empatia i zrozumienie są ważniejsze od iluzji społecznych hierarchii.
LA VIDA
Film ukazujący kontrast między siłą a bezradnością. Przedstawia mężczyznę siedzącego w wózku dziecięcym – symbolu jego zależności i zniewieścienia, wynikającego z nadopiekuńczej miłości matczynej. Jego uwagę przykuwa kobieta tańcząca przed nim flamenco – pełna pasji, siły i niezależności. Jej taniec wzbudza w nim zachwyt i fascynację, stając się symbolem wolności i mocy, których sam nie posiada. Film to portret współczesnej dynamiki płci, ukazujący kobiecą siłę widzianą oczami mężczyzny zagubionego w swojej własnej słabości.
MÍRAME
Eksperymentalny film, w którym najnowocześniejsza technologia splata się z historią miłosną. Kto kryje się za spojrzeniem drona? Czy jesteśmy świadkami zdolności maszyny do odczuwania emocji – od zauroczenia, przez zazdrość i niepewność, po pełnię szczęścia wynikającą z akceptacji – czy tylko ulegamy złudzeniu naszej percepcji, skłonnej do nadawania intencji tam, gdzie ich nie ma?
Czy nasz umysł potrafi zaakceptować tę sugestię bez podważania jej realności? A może to prostsze – dron to tylko narzędzie, sterowane przez człowieka, przedmiot w tej historii, a nie jej podmiot? Film balansuje na granicy technologii i uczuć, zadając pytania o naturę miłości i percepcji w świecie, w którym maszyna zdaje się zyskiwać duszę.
DIRIGENTE
Mroczny dramat psychologiczny o obsesyjnej miłości, kontroli i destrukcji. Głównym bohaterem jest zaborczy dyrygent na wózku inwalidzkim, którego potrzeba dominacji objawia się zarówno w muzyce, jak i w relacji z partnerką. Jego fizyczna niepełnosprawność symbolizuje emocjonalne i umysłowe ograniczenia, prowadząc do toksycznego związku. Stłamszona kobieta zaczyna szukać wolności i uczucia w ramionach innego mężczyzny. Gdy zdrada wychodzi na jaw, dyrygent w akcie zazdrości zabija rywala, a ostatecznie także ukochaną, nie mogąc znieść utraty kontroli, którą cenił ponad wszystko. “Dirigente” to opowieść o granicach miłości, destrukcyjnej sile obsesji i tragicznych konsekwencjach pragnienia absolutnego posiadania drugiego człowieka.
DEATH
Niezależna, zamożna kobieta sukcesu żyjąca samotnie w świecie luksusu. Jej dom, choć pełen elegancji, pozbawiony jest domowego ciepła i rodziny. Z dystansu spogląda z dumą na świat odizolowana od piękna natury bezbarwną, niedostrzegalną potrójną szybą. Pewnego dnia pod jej oknem pojawia się Śmierć. Nie przyszła, by ją zabrać. Przyszła, by dać o sobie znać. W absurdalnej, pełnej czarnego humoru scenie, pewna siebie kobieta nieumiejętnie odczytuje intencje Śmierci, bagatelizując jej przekaz i lekceważac jej bliskość. Udawany płacz Śmierci stopniowo przeradza się w autentyczne łzy bezradności wobec obojętności kobiety na własny, nieunikniony los pozostawiając widza z ciszą, pustką i rodzącą się refleksją.
Piotr Smoleński – polski twórca filmowy z ponad 25-letnim doświadczeniem, specjalizujący się w produkcji teledysków uznawany za legendę polskiego teledysku. Współpracuje z czołowymi polskimi i międzynarodowymi artystami, a jego prace osiągnęły łącznie ponad miliard wyświetleń w sieci. Laureat 28 nagród na festiwalach filmowych, w tym prestiżowej nagrody „YACH FILM” za teledysk "Kamień z napisem LOVE" zespołu ENEJ. Jego charakterystyczny styl, pełen symboliki i wizualnej głębi, w połączeniu z wyjątkową wrażliwością muzyczną, zdobył uznanie wśród branży muzycznej, co zaowocowało realizacją ponad 750 teledysków, w tym kultowego „My Słowianie” Donatana oraz wielu innych przełomowych produkcji dla takich wytwórni jak - Universal Music Polska, Sony czy Warner Music.
Piotr w roli autora zdjęć zrealizował również trzy pełnometrażowe filmy dokumentalne - Marek Biliński „Życie jest muzyką”, Stanisław Syrewicz „Odmieniany przez los”, Tomasz Tłuczkiewicz „Easy Rider” i aktualnie tworzy nowy film o Lechu Janerce.