Bilety na: REWIZJA PROCESU JEZUSA
Kraków, Jagiellońska 1
28.09.2025, g. 20:00 (niedziela)
cena - od 50,00 pln
Organizator: Narodowy Stary Teatr im. Heleny Modrzejewskiej...
Zakończenie sprzedaży online: 28.09.2025, g. 19:00
reż. Katarzyna Kozyra
Nowa Scena, ul. Jagiellońska 1
Katarzyna Kozyra, jedna z najbardziej znanych polskich artystek – rzeźbiarka, fotografka, autorka performansów, filmów, instalacji wideo – kluczowa postać polskiej sztuki krytycznej lat 90., po raz pierwszy postanowiła wziąć się za materię teatralną.
„Na swojej drodze jako artystka mierzyłam się z różnymi formami wypowiedzi, a teraz przyszedł czas na teatr. Okazuje się on interesującym polem dla wszystkich moich dotychczasowych działań. Zespolone razem przyniosą coś nowego” – mówi artystka, której prace prezentowane były na najważniejszych wystawach, w galeriach i muzeach na świecie.
Punktem wyjścia spektaklu Katarzyny Kozyry będzie odniesienie się do jej głośnego projektu – Szukając Jezusa, który opowiadał o tzw. syndromie jerozolimskim. Tym razem artystka pragnie przyjrzeć się aspektowi prawnemu i kulturowemu tego najważniejszego z procesów, który zdeterminował cały późniejszy bieg historii.
Teatr dzieje się w „Rewizji…” w subtelnie naszkicowanych relacjach między narratorami […]. Aktorzy z jednej strony mówią jednym głosem, z drugiej słuchając słów kolegów dyskretnie przewracają oczami, znacząco wzdychają. […] Tak jakby każdy i każda z nich chcieli to wszystko opowiedzieć po swojemu. Bez doświadczenia ograniczeń kolektywnej narracji. […]
Duet Kozyra/Bednarek kamerę, którą przed laty Kozyra filmowała współczesnych Jezusów ze współczesnej Jerozolimy, ludzi zrośniętych z opowieściami sprzed lat, zwraca w naszą stronę. I jeśli po coś powstał ten spektakl, to moim zdaniem właśnie po to, żebyśmy sami przejrzeli się w micie założycielskim judeochrześcijaństwa zainfekowanego resentymentem niesprawiedliwego wyroku. Nie dla historycznych ciekawostek. Dla głębokiego przeżycia naszej tożsamości. Dla zlokalizowania, w jakim stopniu ten krzyż dziś nas przygniata.
Tadeusz Marek, RADIO KRAKÓW
OBSADA
Krystian Durman
Roman Gancarczyk
Małgorzata Walenda
Małgorzata Zawadzka
Krzysztof Zawadzki
oraz gościnnie (DJset na scenie)
Karolina Kędziora
Bodźce sensoryczne: światło stroboskopowe, efekty świetlne, migające światła, dym.
Częścią scenografii jest duży obiekt zamieszczony nad częścią widowni. Zadbaliśmy o pełne bezpieczeństwo, ale jeśli czujesz się nieswojo w takich sytuacjach, daj nam znać. Postaramy się znaleźć dla Ciebie komfortowe miejsce.
Scenariusz powstał na podstawie następujących tekstów źródłowych:
Giorgio Agamben, Piłat i Jezus, przeł. Monika Surma-Gawłowska, Andrzej Zawadzki, Znak, Kraków 2017.
Biblia Tysiąclecia – Pismo święte Starego i Nowego Teatamentu, Pallottinum, Poznań 2019.
Paulina Święcicka, Proces Jezusa w świetle prawa rzymskiego. Studium prawno-historyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
Leo Zen, Tak wymyślono chrześcijaństwo, przeł. Beata Badyńska, Stapis, Katowice 2018.
Nowa Scena, ul. Jagiellońska 1
Katarzyna Kozyra, jedna z najbardziej znanych polskich artystek – rzeźbiarka, fotografka, autorka performansów, filmów, instalacji wideo – kluczowa postać polskiej sztuki krytycznej lat 90., po raz pierwszy postanowiła wziąć się za materię teatralną.
„Na swojej drodze jako artystka mierzyłam się z różnymi formami wypowiedzi, a teraz przyszedł czas na teatr. Okazuje się on interesującym polem dla wszystkich moich dotychczasowych działań. Zespolone razem przyniosą coś nowego” – mówi artystka, której prace prezentowane były na najważniejszych wystawach, w galeriach i muzeach na świecie.
Punktem wyjścia spektaklu Katarzyny Kozyry będzie odniesienie się do jej głośnego projektu – Szukając Jezusa, który opowiadał o tzw. syndromie jerozolimskim. Tym razem artystka pragnie przyjrzeć się aspektowi prawnemu i kulturowemu tego najważniejszego z procesów, który zdeterminował cały późniejszy bieg historii.
Teatr dzieje się w „Rewizji…” w subtelnie naszkicowanych relacjach między narratorami […]. Aktorzy z jednej strony mówią jednym głosem, z drugiej słuchając słów kolegów dyskretnie przewracają oczami, znacząco wzdychają. […] Tak jakby każdy i każda z nich chcieli to wszystko opowiedzieć po swojemu. Bez doświadczenia ograniczeń kolektywnej narracji. […]
Duet Kozyra/Bednarek kamerę, którą przed laty Kozyra filmowała współczesnych Jezusów ze współczesnej Jerozolimy, ludzi zrośniętych z opowieściami sprzed lat, zwraca w naszą stronę. I jeśli po coś powstał ten spektakl, to moim zdaniem właśnie po to, żebyśmy sami przejrzeli się w micie założycielskim judeochrześcijaństwa zainfekowanego resentymentem niesprawiedliwego wyroku. Nie dla historycznych ciekawostek. Dla głębokiego przeżycia naszej tożsamości. Dla zlokalizowania, w jakim stopniu ten krzyż dziś nas przygniata.
Tadeusz Marek, RADIO KRAKÓW
OBSADA
Krystian Durman
Roman Gancarczyk
Małgorzata Walenda
Małgorzata Zawadzka
Krzysztof Zawadzki
oraz gościnnie (DJset na scenie)
Karolina Kędziora
Bodźce sensoryczne: światło stroboskopowe, efekty świetlne, migające światła, dym.
Częścią scenografii jest duży obiekt zamieszczony nad częścią widowni. Zadbaliśmy o pełne bezpieczeństwo, ale jeśli czujesz się nieswojo w takich sytuacjach, daj nam znać. Postaramy się znaleźć dla Ciebie komfortowe miejsce.
Scenariusz powstał na podstawie następujących tekstów źródłowych:
Giorgio Agamben, Piłat i Jezus, przeł. Monika Surma-Gawłowska, Andrzej Zawadzki, Znak, Kraków 2017.
Biblia Tysiąclecia – Pismo święte Starego i Nowego Teatamentu, Pallottinum, Poznań 2019.
Paulina Święcicka, Proces Jezusa w świetle prawa rzymskiego. Studium prawno-historyczne, Wolters Kluwer, Warszawa 2012.
Leo Zen, Tak wymyślono chrześcijaństwo, przeł. Beata Badyńska, Stapis, Katowice 2018.