Bilety na: POKÓJ Z WIDOKIEM | BRITISH FILM FESTIVAL 2024
Organizator: Kino MUZA
Zakończenie sprzedaży online: 15.11.2024, g. 17:00
W czasie British Film Festival nie ma możliwości rezerwacji biletów indywidualnych drogą mailową i telefoniczną. Nie ma możliwości zwrotu zakupionych biletów. / It is not possible to book individual tickets by email or telephone during the British Film Festival. It is not possible to return purchased tickets.
[PL]
James Ivory to niekwestionowanie jedno z najważniejszych nazwisk nurtu heritage films. Reżyser i scenarzysta jest autorem aż czterech ważnych tytułów tego nurtu: MAURYCY (1987), POWRÓT DO HOWARDS END (1991), OKRUCHY DNIA (1993). Pierwszy sukces przyniósł jednak POKÓJ Z WIDOKIEM (1986) - ekranizacja powieści E.M. Forestera z iście gwiazdorską obsadą.
To opowieść o perypetiach sercowych młodej zamożnej Lucy Honeychurch (w tej roli młodziutka Helena Bonham Carter). Dziewczyna razem ze swoją przyzwoitką Charlotte Bartlett (Maggie Smith) odbywa podróż do Florencji. Pech chce, że nie dostają apartamentu z obiecanym widokiem. Zamieniają się więc pokojami z Panem Emersonem i jego synem. W takich okolicznościach Lucy poznaje niepokornego, zaczytanego w Byronie George’a (Julian Sands), do którego zaczyna pałać uczuciem. Nie przypada on jednak do gustu towarzyszce Lucy. Po powrocie z podróży Lucy zostaje nakłoniona przez rodziców do zaręczenia się z bardzo zachowawczym i poukładanym Cecilem Vysem (Daniel Day Lewis). Dziewczyna jednak nie jest szczęśliwa, a jej sytuację komplikuje pojawienie się w sąsiedztwie poznanego we Włoszech George’a.
Film Ivory’ego to opatrzona pięknymi widokami baśń o kobiecym samopoznaniu. Egzotyczne dla młodziutkiej dziewczyny Włochy stają się miejscem dojrzewania oraz odkrywania seksualności. Choć historia zachowuje pruderyjny ton i konserwatywne realia, to podkreśla element emancypacyjny, eksplorowany w kinie dziedzictwa zwłaszcza w latach 90. XX wieku.
Fascynuje iście królewska obsada filmu. Protagonistce granej przez Helenę Bonham Carter towarzyszą jeszcze dwie ciekawe kobiece postaci: wspomniana Charlotte Bartlett grana przez Maggie Smith oraz Panna Lavish, w którą wciela się Judi Dench. Największe dziś damy brytyjskiego kina tworzą intrygujący duet panien subtelnie wymykający się konserwatywnym schematom.
[ENG]
James Ivory is unquestionably one of the most important names of the heritage film trend. The director and scriptwriter is the author of as many as four important titles of this trend: MAURITES (1987), RETURN TO HOWARDS END (1991), THE REMAINS OF THE DAY (1993). His first success, however, came with A ROOM WITH A VIEW (1986), a film adaptation of E.M. Forester's novel with a truly stellar cast.
That is the story of the heart-wrenching adventures of the young wealthy Lucy Honeychurch (played by a young Helena Bonham Carter). The girl, accompanied by her chaperone Charlotte Bartlett (Maggie Smith), takes a trip to Florence. Unfortunately, they do not receive the promised room with a view and end up switching rooms with Mr. Emerson and his son. In such circumstances, Lucy meets the rebellious, Byron-loving George (Julian Sands), for whom she begins to develop feelings. However, he does not take a liking to Lucy's companion. On her return from the trip, Lucy is persuaded by her parents to become engaged to the very conservative and orderly Cecil Vys (Daniel Day Lewis). However, the girl is not pleased, and her situation becomes more complicated with the appearance of George, whom she had met in Italy, in the neighborhood.
Ivory's film is a true tale of female self-discovery with beautiful scenery. Italy, which is exotic to a young girl, becomes a place of coming of age and discovery of sexuality. Despite maintaining a prudish tone and conservative realities, the story emphasizes an emancipatory element explored in heritage cinema, especially in the 1990s.
The film's truly royal cast is fascinating. Helena Bonham Carter in the lead role, is accompanied by two other intriguing female characters: Charlotte Bartlett, played by Maggie Smith, and Miss Lavish, portrayed by Judi Dench. The leading ladies of British cinema from a surprising and intriguing duo of characters that delicately deviate from conservative norms.
[PL]
James Ivory to niekwestionowanie jedno z najważniejszych nazwisk nurtu heritage films. Reżyser i scenarzysta jest autorem aż czterech ważnych tytułów tego nurtu: MAURYCY (1987), POWRÓT DO HOWARDS END (1991), OKRUCHY DNIA (1993). Pierwszy sukces przyniósł jednak POKÓJ Z WIDOKIEM (1986) - ekranizacja powieści E.M. Forestera z iście gwiazdorską obsadą.
To opowieść o perypetiach sercowych młodej zamożnej Lucy Honeychurch (w tej roli młodziutka Helena Bonham Carter). Dziewczyna razem ze swoją przyzwoitką Charlotte Bartlett (Maggie Smith) odbywa podróż do Florencji. Pech chce, że nie dostają apartamentu z obiecanym widokiem. Zamieniają się więc pokojami z Panem Emersonem i jego synem. W takich okolicznościach Lucy poznaje niepokornego, zaczytanego w Byronie George’a (Julian Sands), do którego zaczyna pałać uczuciem. Nie przypada on jednak do gustu towarzyszce Lucy. Po powrocie z podróży Lucy zostaje nakłoniona przez rodziców do zaręczenia się z bardzo zachowawczym i poukładanym Cecilem Vysem (Daniel Day Lewis). Dziewczyna jednak nie jest szczęśliwa, a jej sytuację komplikuje pojawienie się w sąsiedztwie poznanego we Włoszech George’a.
Film Ivory’ego to opatrzona pięknymi widokami baśń o kobiecym samopoznaniu. Egzotyczne dla młodziutkiej dziewczyny Włochy stają się miejscem dojrzewania oraz odkrywania seksualności. Choć historia zachowuje pruderyjny ton i konserwatywne realia, to podkreśla element emancypacyjny, eksplorowany w kinie dziedzictwa zwłaszcza w latach 90. XX wieku.
Fascynuje iście królewska obsada filmu. Protagonistce granej przez Helenę Bonham Carter towarzyszą jeszcze dwie ciekawe kobiece postaci: wspomniana Charlotte Bartlett grana przez Maggie Smith oraz Panna Lavish, w którą wciela się Judi Dench. Największe dziś damy brytyjskiego kina tworzą intrygujący duet panien subtelnie wymykający się konserwatywnym schematom.
[ENG]
James Ivory is unquestionably one of the most important names of the heritage film trend. The director and scriptwriter is the author of as many as four important titles of this trend: MAURITES (1987), RETURN TO HOWARDS END (1991), THE REMAINS OF THE DAY (1993). His first success, however, came with A ROOM WITH A VIEW (1986), a film adaptation of E.M. Forester's novel with a truly stellar cast.
That is the story of the heart-wrenching adventures of the young wealthy Lucy Honeychurch (played by a young Helena Bonham Carter). The girl, accompanied by her chaperone Charlotte Bartlett (Maggie Smith), takes a trip to Florence. Unfortunately, they do not receive the promised room with a view and end up switching rooms with Mr. Emerson and his son. In such circumstances, Lucy meets the rebellious, Byron-loving George (Julian Sands), for whom she begins to develop feelings. However, he does not take a liking to Lucy's companion. On her return from the trip, Lucy is persuaded by her parents to become engaged to the very conservative and orderly Cecil Vys (Daniel Day Lewis). However, the girl is not pleased, and her situation becomes more complicated with the appearance of George, whom she had met in Italy, in the neighborhood.
Ivory's film is a true tale of female self-discovery with beautiful scenery. Italy, which is exotic to a young girl, becomes a place of coming of age and discovery of sexuality. Despite maintaining a prudish tone and conservative realities, the story emphasizes an emancipatory element explored in heritage cinema, especially in the 1990s.
The film's truly royal cast is fascinating. Helena Bonham Carter in the lead role, is accompanied by two other intriguing female characters: Charlotte Bartlett, played by Maggie Smith, and Miss Lavish, portrayed by Judi Dench. The leading ladies of British cinema from a surprising and intriguing duo of characters that delicately deviate from conservative norms.