Bilety na: Anderszewski / Całe życie w brzmieniu fortepianu
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
31.01.2026, g. 19:30 (sobota)
cena - od 55,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 31.01.2026, g. 19:30
Program
Franz Schubert
Sonata fortepianowa c-moll nr 19 D 958
Johannes Brahms
Fantazje op. 116
3 Intermezzi op. 117
6 Klavierstücke op. 118
4 Klavierstücke op. 119
Wykonawcy
Piotr Anderszewski – fortepian
Ostatnie trzy sonaty Schuberta to osobny muzyczny świat. Pisane w ostatnich miesiącach życia kompozytora świadczą o jego geniuszu, wiodąc od beethovenowskiej estetyki ku przestrzeni nieznanej dotąd intymności. Stanowią pomost między epoką klasyczną a rodzącym się właśnie romantyzmem. Sonata c-moll jest najbliższa duchowi Beethovena, począwszy od dramatycznej tonacji, pokrewnej V Symfonii czy Sonacie patetycznej. Słychać tu wyraźnie charakterystyczne dla Schuberta uzupełnianie się łagodnego, świetlistego liryzmu i emocjonalnego mroku.
Johannes Brahms napisał w młodości trzy sonaty fortepianowe, później jednak tylko sporadycznie pozwalał swojemu pierwszemu instrumentowi brzmieć bez towarzystwa. W późnych latach życia wrócił do fortepianu solowego, odnajdując własny głos w miniaturach. To poruszająca opowieść o życiu zatrzymanym z całą złożonością w intymnych stopklatkach.
Adam Suprynowicz
Franz Schubert
Sonata fortepianowa c-moll nr 19 D 958
Johannes Brahms
Fantazje op. 116
3 Intermezzi op. 117
6 Klavierstücke op. 118
4 Klavierstücke op. 119
Wykonawcy
Piotr Anderszewski – fortepian
Ostatnie trzy sonaty Schuberta to osobny muzyczny świat. Pisane w ostatnich miesiącach życia kompozytora świadczą o jego geniuszu, wiodąc od beethovenowskiej estetyki ku przestrzeni nieznanej dotąd intymności. Stanowią pomost między epoką klasyczną a rodzącym się właśnie romantyzmem. Sonata c-moll jest najbliższa duchowi Beethovena, począwszy od dramatycznej tonacji, pokrewnej V Symfonii czy Sonacie patetycznej. Słychać tu wyraźnie charakterystyczne dla Schuberta uzupełnianie się łagodnego, świetlistego liryzmu i emocjonalnego mroku.
Johannes Brahms napisał w młodości trzy sonaty fortepianowe, później jednak tylko sporadycznie pozwalał swojemu pierwszemu instrumentowi brzmieć bez towarzystwa. W późnych latach życia wrócił do fortepianu solowego, odnajdując własny głos w miniaturach. To poruszająca opowieść o życiu zatrzymanym z całą złożonością w intymnych stopklatkach.
Adam Suprynowicz