Bilety na: Filharmonie Brno / Kružík / Tańce, scherza i Przygody Lisiczki Chytruski/ S3
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
23.03.2025, g. 12:00 (niedziela)
cena - od 55,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 23.03.2025, g. 12:00
Program
Bohuslav Martinů
Thunderbolt P-47
Jan Novák
Tańce symfoniczne
Leoš Janáček
Taniec starodawny i Dymak z Laskich tańców
Suita z opery Przygody Lisiczki Chytruski
Dyrygent
Robert Kružík
Wykonawcy
Filharmonie Brno
Nie docenia się dziś muzyki czeskiego kompozytora Bohuslava Martinů, choć w ubiegłym wieku jego twórczość – szczególnie ta pochodząca z nowojorskiej dekady lat 40. – święciła artystyczne triumfy. Dynamiczne, wartkie Scherzo orkiestrowe „Thunderbolt P-47” H. 309 z 1945 roku jest tego dowodem – osadzone w konwencji poematu symfonicznego spełnia wszelkie wymogi programowości i nie pozostawia wątpliwości co do pozamuzycznych kontekstów. Trudno tu nie usłyszeć zgiełk amerykańskich myśliwców, zwiastującego alianckie zwycięstwo.
Neoklasyczny styl mistrza przejął jeden z jego morawskich rodaków, z którym Martinů spotkał się w 1947 roku w Nowym Jorku: Jan Novák. Zafascynowany czytelnym przekazem i dyscypliną muzyczną mentora Novák napisał w połowie lat 50. Tańce symfoniczne, w których oddał hołd kompozytorskim wzorcom poznanym w Ameryce i skupił się na kolorystyce brzmienia i przejrzystości formalnej utworu. Jednak morawska linia twórców hołdujących programowej idei komponowania i klarownej narracji muzycznej zrodziła się wcześniej – jednym z jej czołowych przedstawicieli był Leoš Janáček, wytrawny znawca muzyki ludowej Moraw. Pierwsze jego dojrzałe dzieło – Laskie Tańce z 1891 roku – stanowi postromantyczne studium morawskiego folkloru. Rozpoczynający je Taniec starodawny bazuje na rdzennych melodiach regionu, Dymak zaś kreśli dźwiękowy opis kowalskiego rzemiosła. Pełna humoru Suita z trzyaktowej opery Przygody Lisiczki Chytruski z 1921 roku jest z kolei wyrazem uwielbienia kompozytora dla szeroko pojętej natury.
Maria Wilczek-Krupa
Bohuslav Martinů
Thunderbolt P-47
Jan Novák
Tańce symfoniczne
Leoš Janáček
Taniec starodawny i Dymak z Laskich tańców
Suita z opery Przygody Lisiczki Chytruski
Dyrygent
Robert Kružík
Wykonawcy
Filharmonie Brno
Nie docenia się dziś muzyki czeskiego kompozytora Bohuslava Martinů, choć w ubiegłym wieku jego twórczość – szczególnie ta pochodząca z nowojorskiej dekady lat 40. – święciła artystyczne triumfy. Dynamiczne, wartkie Scherzo orkiestrowe „Thunderbolt P-47” H. 309 z 1945 roku jest tego dowodem – osadzone w konwencji poematu symfonicznego spełnia wszelkie wymogi programowości i nie pozostawia wątpliwości co do pozamuzycznych kontekstów. Trudno tu nie usłyszeć zgiełk amerykańskich myśliwców, zwiastującego alianckie zwycięstwo.
Neoklasyczny styl mistrza przejął jeden z jego morawskich rodaków, z którym Martinů spotkał się w 1947 roku w Nowym Jorku: Jan Novák. Zafascynowany czytelnym przekazem i dyscypliną muzyczną mentora Novák napisał w połowie lat 50. Tańce symfoniczne, w których oddał hołd kompozytorskim wzorcom poznanym w Ameryce i skupił się na kolorystyce brzmienia i przejrzystości formalnej utworu. Jednak morawska linia twórców hołdujących programowej idei komponowania i klarownej narracji muzycznej zrodziła się wcześniej – jednym z jej czołowych przedstawicieli był Leoš Janáček, wytrawny znawca muzyki ludowej Moraw. Pierwsze jego dojrzałe dzieło – Laskie Tańce z 1891 roku – stanowi postromantyczne studium morawskiego folkloru. Rozpoczynający je Taniec starodawny bazuje na rdzennych melodiach regionu, Dymak zaś kreśli dźwiękowy opis kowalskiego rzemiosła. Pełna humoru Suita z trzyaktowej opery Przygody Lisiczki Chytruski z 1921 roku jest z kolei wyrazem uwielbienia kompozytora dla szeroko pojętej natury.
Maria Wilczek-Krupa