Bilety na: Kameraliści NOSPR / Fotografia z belle époque
Katowice, Plac Wojciecha Kilara 1
28.05.2026, g. 19:30 (czwartek)
cena - od 48,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 28.05.2026, g. 19:30
Program
Maurice Ravel
Kwartet smyczkowy F-dur M. 35
Claude Debussy
Danse sacrée et danse profane na kwintet smyczkowy i harfę
Maurice Ravel
Introdukcja i Allegro
Wykonawcy
Jan Chłap – flet
Bartosz Pacan – klarnet
Jan Mazur – I skrzypce
Beata Ogryzek – II skrzypce
Dawid Jadamus – altówka
Natalia Kurzac-Kotula – wiolonczela
Krzysztof Firlus – kontrabas
Elżbieta Korelus – harfa
Julia Łopuszyńska – harfa
Wraz z Kwartetem smyczkowym Maurice’a Ravela (1903) wchodzimy w świat rodzącej się nowej wrażliwości brzmieniowej. Cztery instrumenty smyczkowe brzmią tutaj czasem jak mała orkiestra, kiedy indziej kreują atmosferę ulotności i zmysłowości. Melodia wije się podobnie do modnych wówczas ornamentów art nouveau.
Debussy z uznaniem wyrażał się o tym dziele młodszego kolegi, nawet jeśli później ich relacje miały się ochłodzić. Pochodzące z tego samego okresu Dwa tańce (1904) to dzieło lżejsze w charakterze, które miało pokazywać możliwości najnowszego wynalazku: harfy chromatycznej. Pomysł Pleyela się nie przyjął, ale firma Erard odpowiedziała na ruch konkurencji nowym modelem harfy pedałowej, zamawiając podobny utwór u Ravela (1905). Wykonano go na koncercie razem z Kwartetem smyczkowym. Nasz koncert zatrzymuje w muzyce moment z „pięknej epoki”.
Adam Suprynowicz
Czas trwania koncertu: ok. 70 minut
Maurice Ravel
Kwartet smyczkowy F-dur M. 35
Claude Debussy
Danse sacrée et danse profane na kwintet smyczkowy i harfę
Maurice Ravel
Introdukcja i Allegro
Wykonawcy
Jan Chłap – flet
Bartosz Pacan – klarnet
Jan Mazur – I skrzypce
Beata Ogryzek – II skrzypce
Dawid Jadamus – altówka
Natalia Kurzac-Kotula – wiolonczela
Krzysztof Firlus – kontrabas
Elżbieta Korelus – harfa
Julia Łopuszyńska – harfa
Wraz z Kwartetem smyczkowym Maurice’a Ravela (1903) wchodzimy w świat rodzącej się nowej wrażliwości brzmieniowej. Cztery instrumenty smyczkowe brzmią tutaj czasem jak mała orkiestra, kiedy indziej kreują atmosferę ulotności i zmysłowości. Melodia wije się podobnie do modnych wówczas ornamentów art nouveau.
Debussy z uznaniem wyrażał się o tym dziele młodszego kolegi, nawet jeśli później ich relacje miały się ochłodzić. Pochodzące z tego samego okresu Dwa tańce (1904) to dzieło lżejsze w charakterze, które miało pokazywać możliwości najnowszego wynalazku: harfy chromatycznej. Pomysł Pleyela się nie przyjął, ale firma Erard odpowiedziała na ruch konkurencji nowym modelem harfy pedałowej, zamawiając podobny utwór u Ravela (1905). Wykonano go na koncercie razem z Kwartetem smyczkowym. Nasz koncert zatrzymuje w muzyce moment z „pięknej epoki”.
Adam Suprynowicz
Czas trwania koncertu: ok. 70 minut