Bilety na: Camerata Silesia / Kajze mi się podzioł? Pieśni z okresu powstań na Górnym Śląsku
Katowice, Plac Wojciecha Kilara 1
08.02.2025, g. 19:30 (sobota)
cena - od 33,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 08.02.2025, g. 19:30
Wykonawcy
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
Anna Szostak – dyrygentka
Sabina Meck – śpiew
Franciszek Raczkowski – fortepian
Patryk Petersson – klarnet
Patryk Zakrzewski – instrumenty perkusyjne
Program
Tęskni dzioucha do syneczka
Witold Szalonek (ze zbioru Pieśni o Śląsku)
-O Jasiowej Kasi na chór mieszany a cappella (sł. A. Baumgardten)
-Katowicka ballada na chór mieszany i sopran solo (sł. A. Baumgardten)
-Opolskie (sł. A. Baumgardten)
-Śląska ballada ludowa na sopran solo i chór mieszany
Śląskie pieśni ludowe okresu powstań i plebiscytu na Górnym Śląsku (aranż. Sabina Meck)
-Tęskni dzioucha do syneczka
-Od Bytomia bita droga
-Idą powstańcy
-Czemu płaczesz, ty powstańcze
-Już zachodzi czerwone słoneczko
-Bytomski mosteczek ogibo się
-Poszli wszyscy na powstanie
-Gdy mój miły wróci (sł. i muz. Sabina Meck)
-Sześćdziesiąty szósty roczek
-Powstańcy, powstańcy, wy nowina wiycie?
-Kajze mi się podzioł
-Już na Śląsku powstańcy się zeszli
-Jeszcze miłość (sł. i muz. Sabina Meck)
Choć wydawać by się mogło, że przemysłowy krajobraz Górnego Śląska przyćmiewa jego bogactwo kulturowe, to właśnie muzyka może stanowić najbardziej autentyczne i emocjonalne świadectwo jego tożsamości. Koncert pieśni śląskich oparty na dziełach Witolda Szalonka i aranżacjach Sabiny Meck to wyjątkowa podróż przez historię i kulturę regionu.
Czy znacie śląskie pieśni ludowe z okresu powstań i plebiscytu na Górnym Śląsku? Utwory takie jak Idą powstańcy czy Już zachodzi czerwone słoneczko przenoszą nas wprost do tamtych czasów, ukazując ducha walki i dążenie mieszkańców do samookreślenia. Te pieśni, łączące ból straty z nadzieją na lepszą przyszłość, najpiękniej świadczą o silnej tożsamość Ślązaków.
W dobie starań o etnolekcie śląskim i zacierania się lokalnych tradycji inicjatywa Cameraty Silesii wydaje się ostatnim bastionem ochrony unikalnej kultury Śląska. Każdy utwór wykonany podczas tego koncertu to przypomnienie o przeszłości, której echa wciąż rezonują w śląskiej tożsamości. Jest to przestrzeń, w której historia spotyka się z teraźniejszością, a lokalne tradycje żyją w harmonii z nowoczesnymi interpretacjami, co pozwala na nowo odkrywać i doceniać kulturowe bogactwo Górnego Śląska.
[Alexandra Kozowicz]
Zespół Śpiewaków Miasta Katowice Camerata Silesia
Anna Szostak – dyrygentka
Sabina Meck – śpiew
Franciszek Raczkowski – fortepian
Patryk Petersson – klarnet
Patryk Zakrzewski – instrumenty perkusyjne
Program
Tęskni dzioucha do syneczka
Witold Szalonek (ze zbioru Pieśni o Śląsku)
-O Jasiowej Kasi na chór mieszany a cappella (sł. A. Baumgardten)
-Katowicka ballada na chór mieszany i sopran solo (sł. A. Baumgardten)
-Opolskie (sł. A. Baumgardten)
-Śląska ballada ludowa na sopran solo i chór mieszany
Śląskie pieśni ludowe okresu powstań i plebiscytu na Górnym Śląsku (aranż. Sabina Meck)
-Tęskni dzioucha do syneczka
-Od Bytomia bita droga
-Idą powstańcy
-Czemu płaczesz, ty powstańcze
-Już zachodzi czerwone słoneczko
-Bytomski mosteczek ogibo się
-Poszli wszyscy na powstanie
-Gdy mój miły wróci (sł. i muz. Sabina Meck)
-Sześćdziesiąty szósty roczek
-Powstańcy, powstańcy, wy nowina wiycie?
-Kajze mi się podzioł
-Już na Śląsku powstańcy się zeszli
-Jeszcze miłość (sł. i muz. Sabina Meck)
Choć wydawać by się mogło, że przemysłowy krajobraz Górnego Śląska przyćmiewa jego bogactwo kulturowe, to właśnie muzyka może stanowić najbardziej autentyczne i emocjonalne świadectwo jego tożsamości. Koncert pieśni śląskich oparty na dziełach Witolda Szalonka i aranżacjach Sabiny Meck to wyjątkowa podróż przez historię i kulturę regionu.
Czy znacie śląskie pieśni ludowe z okresu powstań i plebiscytu na Górnym Śląsku? Utwory takie jak Idą powstańcy czy Już zachodzi czerwone słoneczko przenoszą nas wprost do tamtych czasów, ukazując ducha walki i dążenie mieszkańców do samookreślenia. Te pieśni, łączące ból straty z nadzieją na lepszą przyszłość, najpiękniej świadczą o silnej tożsamość Ślązaków.
W dobie starań o etnolekcie śląskim i zacierania się lokalnych tradycji inicjatywa Cameraty Silesii wydaje się ostatnim bastionem ochrony unikalnej kultury Śląska. Każdy utwór wykonany podczas tego koncertu to przypomnienie o przeszłości, której echa wciąż rezonują w śląskiej tożsamości. Jest to przestrzeń, w której historia spotyka się z teraźniejszością, a lokalne tradycje żyją w harmonii z nowoczesnymi interpretacjami, co pozwala na nowo odkrywać i doceniać kulturowe bogactwo Górnego Śląska.
[Alexandra Kozowicz]