Bilety na: Kwartet Śląski / Fantazja brytyjska w 110. rocznicę urodzin Andrzeja Panufnika
Katowice, Plac Wojciecha Kilara 1
12.10.2024, g. 18:00 (sobota)
cena - od 33,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 12.10.2024, g. 18:00
Wykonawcy
Szymon Krzeszowiec – skrzypce
Arkadiusz Kubica – skrzypce
Piotr Janosik – wiolonczela
Łukasz Syrnicki – altówka
Jonathan Plowright – fortepian
Marcin Majchrowski – prowadzenie
Program
Ralph Vaughan Williams
Kwartet smyczkowy g-moll
Andrzej Panufnik
I Kwartet smyczkowy
Edward Elgar
Kwintet fortepianowy a-moll op. 84
„Muzyka jest wyrazem emocji i uczuć. Ideałem moim jest utwór, w którym treść poetycka łączy się z doskonałością muzycznego rzemiosła. Sama poezja nie decyduje o muzycznej wartości utworu, podobnie jak samo rzemiosło grozi popadnięciem w martwe suche formułki. Nieprzemijające piękno rodzi się tylko z równowagi obu tych elementów”. Andrzej Panufnik (1952)
Kwartet Śląski – 45 lat doświadczenia, ponad 150 prawykonań dzieł kameralnych, tysiące występów w najsłynniejszych salach koncertowych świata, ponad 60 albumów płytowych, ponad 20 nominacji, 10 statuetek „Fryderyka” i najważniejszy – „muzyczny Oscar”, czyli Gramophone Classical Music Award.
Specjalizuje się w odkrywaniu, propagowaniu i nagrywaniu muzyki polskiej – słynie z dokonywania prawykonań pod okiem kompozytorów. Porzucając tradycyjny hierarchiczny model uprawiania muzyki, zespół kładzie nacisk na wymianę i współpracę z innymi muzykami.
W tym sezonie artyści przybliżą twórczość sir Andrzeja Panufnika w 110. rocznicę urodzin jedynego polskiego kompozytora odznaczonego przez królową Elżbietę II tytułem szlacheckim. Program uzupełnią dzieła rodzimych twórców brytyjskich: Ralpha Vaughana Williamsa oraz Edwarda Elgara.
W programie znalazł się m.in. jeden z najpiękniejszych utworów kameralnych XX wieku – Kwintet fortepianowy a-moll Edwarda Elgara. To nasycone tajemniczością dzieło zostało zainspirowane urokliwą, choć nieco mroczną atmosferą lasów otaczających domek w Flexham Park w Sussex, niedaleko Brinkwells, gdzie Elgar tworzył swoje kompozycje. Wpływ tej scenerii jest wyczuwalny w muzyce, która zachwyca bogactwem ekspresji i siłą brzmienia. Późnoromantyczny styl utworu dodaje mu unikalnego charakteru, pełnego głębokiego, ciemnego kolorytu, potęgującego wrażenie tajemniczości i tęsknoty.
[Alexandra Kozowicz]
Szymon Krzeszowiec – skrzypce
Arkadiusz Kubica – skrzypce
Piotr Janosik – wiolonczela
Łukasz Syrnicki – altówka
Jonathan Plowright – fortepian
Marcin Majchrowski – prowadzenie
Program
Ralph Vaughan Williams
Kwartet smyczkowy g-moll
Andrzej Panufnik
I Kwartet smyczkowy
Edward Elgar
Kwintet fortepianowy a-moll op. 84
„Muzyka jest wyrazem emocji i uczuć. Ideałem moim jest utwór, w którym treść poetycka łączy się z doskonałością muzycznego rzemiosła. Sama poezja nie decyduje o muzycznej wartości utworu, podobnie jak samo rzemiosło grozi popadnięciem w martwe suche formułki. Nieprzemijające piękno rodzi się tylko z równowagi obu tych elementów”. Andrzej Panufnik (1952)
Kwartet Śląski – 45 lat doświadczenia, ponad 150 prawykonań dzieł kameralnych, tysiące występów w najsłynniejszych salach koncertowych świata, ponad 60 albumów płytowych, ponad 20 nominacji, 10 statuetek „Fryderyka” i najważniejszy – „muzyczny Oscar”, czyli Gramophone Classical Music Award.
Specjalizuje się w odkrywaniu, propagowaniu i nagrywaniu muzyki polskiej – słynie z dokonywania prawykonań pod okiem kompozytorów. Porzucając tradycyjny hierarchiczny model uprawiania muzyki, zespół kładzie nacisk na wymianę i współpracę z innymi muzykami.
W tym sezonie artyści przybliżą twórczość sir Andrzeja Panufnika w 110. rocznicę urodzin jedynego polskiego kompozytora odznaczonego przez królową Elżbietę II tytułem szlacheckim. Program uzupełnią dzieła rodzimych twórców brytyjskich: Ralpha Vaughana Williamsa oraz Edwarda Elgara.
W programie znalazł się m.in. jeden z najpiękniejszych utworów kameralnych XX wieku – Kwintet fortepianowy a-moll Edwarda Elgara. To nasycone tajemniczością dzieło zostało zainspirowane urokliwą, choć nieco mroczną atmosferą lasów otaczających domek w Flexham Park w Sussex, niedaleko Brinkwells, gdzie Elgar tworzył swoje kompozycje. Wpływ tej scenerii jest wyczuwalny w muzyce, która zachwyca bogactwem ekspresji i siłą brzmienia. Późnoromantyczny styl utworu dodaje mu unikalnego charakteru, pełnego głębokiego, ciemnego kolorytu, potęgującego wrażenie tajemniczości i tęsknoty.
[Alexandra Kozowicz]