Bilety na: Chór Polskiego Radia - Lusławice / Tworek / Fluda-Tkaczyk / Pieśni Brahmsa
Katowice, Plac Wojciecha Kilara 1
06.12.2025, g. 19:30 (sobota)
cena - od 33,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 06.12.2025, g. 19:30
Program
Johannes Brahms
Sieben Lieder op. 62
Lieder und Romanzen op. 93a
Zigeunerlieder op. 103
Dyrygent
Maciej Tworek
Wykonawcy
Chór Polskiego Radia - Lusławice
Wioletta Fluda-Tkaczyk – fortepian
W pieśniach chóralnych odnajdujemy portret Johannesa Brahmsa jako zafascynowanego folklorem romantyka, który daje się ponieść magii ludowych legend. Koncert Chóru Polskiego Radia – Lusławice oferuje bogaty przegląd tego szczególnego obszaru twórczości Brahmsa. W Siedmiu pieśniach op. 62 Brahms sięga m.in. po teksty ze zbioru Des Knaben Wunderhorn, z którego kilkanaście lat później czerpać będzie Gustav Mahler. Jednak podczas gdy Mahler szukał fabularnych opowiastek, Brahms zdaje się odkrywać w ludowych tekstach i melodiach praźródła klasycznych wzorców kompozytorskich.
Inaczej będzie w Pieśniach i romansach z op. 93a, w których Brahms obok niemieckich i serbskich tekstów ludowych sięgnął po poezję Rückerta czy Goethego. Każda z pieśni to miniaturowa scenka, a w strukturze całego cyklu można dopatrzyć się alegorycznej opowieści o utraconej młodości, dojrzewaniu i odkrywaniu wewnętrznych sił duchowych. Pieśni cygańskie z op. 103 to natomiast zderzenie z egzotyką kultury, która pobudzała wyobraźnię romantyków swoją żywiołowością, wielobarwnością i nieskrępowaną emocjonalnością.
Szymon Maliszewski
Johannes Brahms
Sieben Lieder op. 62
Lieder und Romanzen op. 93a
Zigeunerlieder op. 103
Dyrygent
Maciej Tworek
Wykonawcy
Chór Polskiego Radia - Lusławice
Wioletta Fluda-Tkaczyk – fortepian
W pieśniach chóralnych odnajdujemy portret Johannesa Brahmsa jako zafascynowanego folklorem romantyka, który daje się ponieść magii ludowych legend. Koncert Chóru Polskiego Radia – Lusławice oferuje bogaty przegląd tego szczególnego obszaru twórczości Brahmsa. W Siedmiu pieśniach op. 62 Brahms sięga m.in. po teksty ze zbioru Des Knaben Wunderhorn, z którego kilkanaście lat później czerpać będzie Gustav Mahler. Jednak podczas gdy Mahler szukał fabularnych opowiastek, Brahms zdaje się odkrywać w ludowych tekstach i melodiach praźródła klasycznych wzorców kompozytorskich.
Inaczej będzie w Pieśniach i romansach z op. 93a, w których Brahms obok niemieckich i serbskich tekstów ludowych sięgnął po poezję Rückerta czy Goethego. Każda z pieśni to miniaturowa scenka, a w strukturze całego cyklu można dopatrzyć się alegorycznej opowieści o utraconej młodości, dojrzewaniu i odkrywaniu wewnętrznych sił duchowych. Pieśni cygańskie z op. 103 to natomiast zderzenie z egzotyką kultury, która pobudzała wyobraźnię romantyków swoją żywiołowością, wielobarwnością i nieskrępowaną emocjonalnością.
Szymon Maliszewski