Bilety na: Collegium 1704 / Przymierze i chwała
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
07.11.2025, g. 19:30 (piątek)
cena - od 48,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 07.11.2025, g. 19:30
Program
Jan Dismas Zelenka
Missa Circumcisionis ZWV 11
George Frideric Handel
Dixit Dominus HWV 232
Dyrygent
Václav Luks
Wykonawcy
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
Tereza Zimková – sopran
Pavla Radostová – sopran
Gabriel Díaz – alt
Ondřej Holub – tenor
Tomáš Šelc – bas
Tadeáš Hoza – bas
W tradycji żydowskiej obrzezania należało dokonać osiem dni po narodzinach dziecka. Wówczas też nadawane mu było imię. Stąd też święto Obrzezania Pańskiego, obchodzone 1 stycznia, znane było wśród chrześcijan jako święto Imienia Jezus. To niezwykle podniosła uroczystość, w której celebrowane jest włączenie dziecka do społeczności religijnej oraz odnowienie przymierza zawartego między Bogiem a Abrahamem. Ta bogata symbolika znajduje doskonałe odzwierciedlenie w Mszy na uroczystość Obrzezania Pańskiego Jana Dismasa Zelenki. Kompozytor urodzony w maleńkiej miejscowości na południowy wschód od Pragi największe sukcesy święcił w muzycznych kręgach Drezna. Missa Circumcisionis powstała właśnie tam, jako oprawa muzyczna uroczystości noworocznych w drezdeńskiej kaplicy królewskiej. Uwagę zwracają podniosły i radosny nastrój dzieła, charakterystyczne dla Zelenki mistrzostwo w operowaniu kontrapunktem, a także bogata instrumentacja.
Program koncertu czeskiego zespołu Collegium 1704 prowadzonego przez Václava Luksa uzupełni kantata sakralna Dixit Dominus George’a Friderica Handla. Utwór ten powstał podczas pobytu dwudziestoparoletniego kompozytora w Rzymie. Handel wyjechał do Włoch dość niespodziewanie, po mieszanych doświadczeniach z pierwszymi operami, które stworzył dla teatru w Hamburgu. Z uwagi na panujący w papieskim mieście zakaz twórczości operowej skomponował kilka znaczących utworów religijnych, w których dramaturgiczny nerw jest aż nadto wyraźny. Jednym z nich jest kantata Dixit Dominus na chór, solistów i zespół instrumentalny. To niezwykle efektowne laboratorium pomysłów muzycznych, z których niektóre już za kilka lat znajdą rozwinięcie w arcydziełach takich jak Rinaldo czy Agrippina.
Szymon Maliszewski
Czas trwania koncertu: ok. 80 minut
Jan Dismas Zelenka
Missa Circumcisionis ZWV 11
George Frideric Handel
Dixit Dominus HWV 232
Dyrygent
Václav Luks
Wykonawcy
Collegium 1704
Collegium Vocale 1704
Tereza Zimková – sopran
Pavla Radostová – sopran
Gabriel Díaz – alt
Ondřej Holub – tenor
Tomáš Šelc – bas
Tadeáš Hoza – bas
W tradycji żydowskiej obrzezania należało dokonać osiem dni po narodzinach dziecka. Wówczas też nadawane mu było imię. Stąd też święto Obrzezania Pańskiego, obchodzone 1 stycznia, znane było wśród chrześcijan jako święto Imienia Jezus. To niezwykle podniosła uroczystość, w której celebrowane jest włączenie dziecka do społeczności religijnej oraz odnowienie przymierza zawartego między Bogiem a Abrahamem. Ta bogata symbolika znajduje doskonałe odzwierciedlenie w Mszy na uroczystość Obrzezania Pańskiego Jana Dismasa Zelenki. Kompozytor urodzony w maleńkiej miejscowości na południowy wschód od Pragi największe sukcesy święcił w muzycznych kręgach Drezna. Missa Circumcisionis powstała właśnie tam, jako oprawa muzyczna uroczystości noworocznych w drezdeńskiej kaplicy królewskiej. Uwagę zwracają podniosły i radosny nastrój dzieła, charakterystyczne dla Zelenki mistrzostwo w operowaniu kontrapunktem, a także bogata instrumentacja.
Program koncertu czeskiego zespołu Collegium 1704 prowadzonego przez Václava Luksa uzupełni kantata sakralna Dixit Dominus George’a Friderica Handla. Utwór ten powstał podczas pobytu dwudziestoparoletniego kompozytora w Rzymie. Handel wyjechał do Włoch dość niespodziewanie, po mieszanych doświadczeniach z pierwszymi operami, które stworzył dla teatru w Hamburgu. Z uwagi na panujący w papieskim mieście zakaz twórczości operowej skomponował kilka znaczących utworów religijnych, w których dramaturgiczny nerw jest aż nadto wyraźny. Jednym z nich jest kantata Dixit Dominus na chór, solistów i zespół instrumentalny. To niezwykle efektowne laboratorium pomysłów muzycznych, z których niektóre już za kilka lat znajdą rozwinięcie w arcydziełach takich jak Rinaldo czy Agrippina.
Szymon Maliszewski
Czas trwania koncertu: ok. 80 minut