Bilety na: NOSPR / Bayona / Tiempo / Wielka historia i radość muzykowania / S3
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
17.11.2024, g. 12:00 (niedziela)
cena - od 33,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 17.11.2024, g. 12:00
Program
Andrzej Panufnik
Uwertura tragiczna
Franz Liszt
I Koncert fortepianowy Es-dur
Morton Gould
Spirituals na orkiestrę
Dyrygent
Néstor Bayona
Wykonawcy
NOSPR
Sergio Tiempo – fortepian
„Rękopisy nie płoną” – przekonywał jeden z bohaterów Bułhakowa. Czy podobne przekonanie mógł żywić Andrzej Panufnik, tworząc w okupowanej Warszawie Uwerturę tragiczną? Kompozytor zamierzał uciec od aktualnych okoliczności, skierować się w sferę abstrakcyjnych dźwięków. A jednak w dramatycznych i dźwiękonaśladowczych partiach instrumentalnych obsesyjnie wręcz powracają echa wojny.
Partytura przetrwała okupację, choć o mały włos padłaby ofiarą lokatorów, którzy zajęli warszawskie mieszkanie kompozytora, a mieli zwyczaj palić nutami w piecu. Uwertura tragiczna jest jednym z tych dzieł, przez które przemawia historia.
Bezcenny skarb kultury stanowi również I Koncert fortepianowy Liszta. Gdyby przeliczyć okres powstawania utworu na jego czas trwania, to okazałoby się, że mistrz romantycznej melodyki pisał w tempie niecałej minuty rocznie! Ten rozpięty w czasie proces połączył młodzieńczą emocjonalność z klarownym spojrzeniem na formę – krystalizującą się przez 26 lat! Weimarskim prawykonaniem utworu dyrygował sam Hector Berlioz, który sam siebie nazywał „crescendem Beethovena”, a za fortepianem zasiadł oczywiście idol ówczesnej publiczności – Franz Liszt. W katowickim wykonaniu partię solową wykona Sergio Tiempo, którego pianistyczna sława gwarantuje emocjonalne, ale i intelektualne doznania, zaś orkiestrę poprowadzi Nestor Bayona, dyrygent rezydent NOSPR.
Muzyka Mortona Goulda zdecydowanie przynależy do świata wartości dionizyjskich. Spirituals na orkiestrę to hymn na cześć amerykańskich korzeni. Powstała w połowie ubiegłego wieku muzyka emanuje bezpretensjonalną radością, obficie czerpiącą z etnicznych źródeł. Gould inspirował się nie tylko muzyką kościoła baptystów, lecz także „karnawałową” radością muzykowania, która wprowadza w utworze nastrój święta muzyki.
Krzysztof Siwoń
Andrzej Panufnik
Uwertura tragiczna
Franz Liszt
I Koncert fortepianowy Es-dur
Morton Gould
Spirituals na orkiestrę
Dyrygent
Néstor Bayona
Wykonawcy
NOSPR
Sergio Tiempo – fortepian
„Rękopisy nie płoną” – przekonywał jeden z bohaterów Bułhakowa. Czy podobne przekonanie mógł żywić Andrzej Panufnik, tworząc w okupowanej Warszawie Uwerturę tragiczną? Kompozytor zamierzał uciec od aktualnych okoliczności, skierować się w sferę abstrakcyjnych dźwięków. A jednak w dramatycznych i dźwiękonaśladowczych partiach instrumentalnych obsesyjnie wręcz powracają echa wojny.
Partytura przetrwała okupację, choć o mały włos padłaby ofiarą lokatorów, którzy zajęli warszawskie mieszkanie kompozytora, a mieli zwyczaj palić nutami w piecu. Uwertura tragiczna jest jednym z tych dzieł, przez które przemawia historia.
Bezcenny skarb kultury stanowi również I Koncert fortepianowy Liszta. Gdyby przeliczyć okres powstawania utworu na jego czas trwania, to okazałoby się, że mistrz romantycznej melodyki pisał w tempie niecałej minuty rocznie! Ten rozpięty w czasie proces połączył młodzieńczą emocjonalność z klarownym spojrzeniem na formę – krystalizującą się przez 26 lat! Weimarskim prawykonaniem utworu dyrygował sam Hector Berlioz, który sam siebie nazywał „crescendem Beethovena”, a za fortepianem zasiadł oczywiście idol ówczesnej publiczności – Franz Liszt. W katowickim wykonaniu partię solową wykona Sergio Tiempo, którego pianistyczna sława gwarantuje emocjonalne, ale i intelektualne doznania, zaś orkiestrę poprowadzi Nestor Bayona, dyrygent rezydent NOSPR.
Muzyka Mortona Goulda zdecydowanie przynależy do świata wartości dionizyjskich. Spirituals na orkiestrę to hymn na cześć amerykańskich korzeni. Powstała w połowie ubiegłego wieku muzyka emanuje bezpretensjonalną radością, obficie czerpiącą z etnicznych źródeł. Gould inspirował się nie tylko muzyką kościoła baptystów, lecz także „karnawałową” radością muzykowania, która wprowadza w utworze nastrój święta muzyki.
Krzysztof Siwoń