Bilety na: NOSPR / Borowicz / Le Sage / Legenda muzyki francuskiej / S1
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
28.11.2024, g. 19:30 (czwartek)
cena - od 33,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 28.11.2024, g. 19:30
Program
Piotr Moss
Mademoiselle – hommage à Nadia Boulanger
Nadia Boulanger
Fantazja na fortepian i orkiestrę
Claude Debussy
Preludium do Popołudnia fauna
Albert Roussel
Suita z baletu Bachus i Ariadna op. 43
Dyrygent
Łukasz Borowicz
Wykonawcy
NOSPR
Éric Le Sage – fortepian
Przed koncertem, o godz. 18.30, red. Adam Suprynowicz zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Piotrem Mossem i Łukaszem Borowiczem. Wejście na spotkanie jest bezpłatne, do uczestnictwa w spotkaniu uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.
Muzyka francuska szczyci się swoją odrębnością od wieków. W 1. połowie wieku XX jej znakiem rozpoznawczym stał się neoklasycyzm: nurt, który przedkładał równowagę i czytelność formy, oszczędność emocjonalną oraz poczucie humoru wzorowane na osiemnastowiecznym wiedeńskim klasycyzmie ponad przesadną wybujałość emocjonalną i nadekspresję późnej epoki romantycznej. Jedną z najwybitniejszych przedstawicielek neoklasycyzmu i legendarną nauczycielką młodszych pokoleń kompozytorów, z których wielu poszło tą drogą, była Nadia Boulanger. Do jej paryskiej klasy pielgrzymowało w latach międzywojennych niemal całe pokolenie młodych polskich twórców, z Grażyną Bacewicz na czele. Studentem Bacewicz był Piotr Moss, który jej śladem udał się do Paryża rozwijać warsztat. Były to już ostatnie lata działalności Boulanger, ale wywarły na twórczej wyobraźni polskiego kompozytora tak silne piętno, że poświęcił profesorce najnowszy utwór Mademoiselle – hommage à Nadia Boulanger. Dzieło artysty obchodzącego w tym roku jubileusz 75. urodzin i 55-lecia pracy artystycznej, związanego zresztą na stałe z Paryżem, zabrzmi obok kompozycji samej Boulanger.
Albert Roussel – najwybitniejszy symfonik francuski 1. połowy XX wieku – nie do końca poddał się wpływom neoklasycyzmu, z pewnością jednak dzielił z entuzjastami tego nurtu zamiłowanie do klarownej formy, regularnych tematów i wyrazistej rytmiki. Balet Bachus i Ariadna należy do jego najwspanialszych partytur. A największym hitem tego koncertu będzie Preludium do „Popołudnia fauna” Claude’a Debussy’ego z 1894 roku – przedsmak francuskiej odrębności nadchodzącego stulecia.
Adam Suprynowicz
Piotr Moss
Mademoiselle – hommage à Nadia Boulanger
Nadia Boulanger
Fantazja na fortepian i orkiestrę
Claude Debussy
Preludium do Popołudnia fauna
Albert Roussel
Suita z baletu Bachus i Ariadna op. 43
Dyrygent
Łukasz Borowicz
Wykonawcy
NOSPR
Éric Le Sage – fortepian
Przed koncertem, o godz. 18.30, red. Adam Suprynowicz zaprasza do sali kameralnej na spotkanie z Piotrem Mossem i Łukaszem Borowiczem. Wejście na spotkanie jest bezpłatne, do uczestnictwa w spotkaniu uprawnia okazanie karty abonamentowej lub biletu na koncert.
Muzyka francuska szczyci się swoją odrębnością od wieków. W 1. połowie wieku XX jej znakiem rozpoznawczym stał się neoklasycyzm: nurt, który przedkładał równowagę i czytelność formy, oszczędność emocjonalną oraz poczucie humoru wzorowane na osiemnastowiecznym wiedeńskim klasycyzmie ponad przesadną wybujałość emocjonalną i nadekspresję późnej epoki romantycznej. Jedną z najwybitniejszych przedstawicielek neoklasycyzmu i legendarną nauczycielką młodszych pokoleń kompozytorów, z których wielu poszło tą drogą, była Nadia Boulanger. Do jej paryskiej klasy pielgrzymowało w latach międzywojennych niemal całe pokolenie młodych polskich twórców, z Grażyną Bacewicz na czele. Studentem Bacewicz był Piotr Moss, który jej śladem udał się do Paryża rozwijać warsztat. Były to już ostatnie lata działalności Boulanger, ale wywarły na twórczej wyobraźni polskiego kompozytora tak silne piętno, że poświęcił profesorce najnowszy utwór Mademoiselle – hommage à Nadia Boulanger. Dzieło artysty obchodzącego w tym roku jubileusz 75. urodzin i 55-lecia pracy artystycznej, związanego zresztą na stałe z Paryżem, zabrzmi obok kompozycji samej Boulanger.
Albert Roussel – najwybitniejszy symfonik francuski 1. połowy XX wieku – nie do końca poddał się wpływom neoklasycyzmu, z pewnością jednak dzielił z entuzjastami tego nurtu zamiłowanie do klarownej formy, regularnych tematów i wyrazistej rytmiki. Balet Bachus i Ariadna należy do jego najwspanialszych partytur. A największym hitem tego koncertu będzie Preludium do „Popołudnia fauna” Claude’a Debussy’ego z 1894 roku – przedsmak francuskiej odrębności nadchodzącego stulecia.
Adam Suprynowicz