Bilety na: NOSPR / Childress / de la Salle / Uwertura świtu / S2
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
19.12.2025, g. 19:30 (piątek)
cena - od 43,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 19.12.2025, g. 19:30
Program
Carl Nielsen
Helios op. 17
Ludwig van Beethoven
I Koncert fortepianowy C-dur op. 15
Jean Sibelius
I Symfonia e-moll op. 39
Wykonawcy
Stephanie Childress – dyrygentka
NOSPR
Lise de la Salle – fortepian
W twym początku kryje się twa dojrzałość – chciałoby się powiedzieć wobec utworów, które stanęły u zarania trzech wielkich karier kompozytorskich. Duński twórca Carl Nielsen okazuje się przy tym bardziej samodzielny, delikatny w swym późnoromantycznym idiomie – jeszcze w pół kroku do modernizmu – niż braterski mu wielki Fin, który w I Symfonii dopiero poszukuje swego języka, choć cele ma już wytyczone. Pobrzmiewa tu jeszcze Richard Strauss, pobrzmiewają echa Czajkowskiego – zarazem stopione już w tyglu indywidualizmu, który prowadzi do tej jedynej w swoim rodzaju symfoniki świateł północy.
Podobnie Koncert C-dur Beethovena, wprawdzie oznaczony numerem pierwszym, ale powstały jako drugi, wciąż nosi cechy rozwiniętego stylu Haydna – nauczyciela przyszłego największego rewolucjonisty muzyki. Wyrazistość tematów i energia, podobnie jak niestroniąca od wirtuozowskich efektów późnoklasyczna faktura fortepianowa świadczą już jednak o charakterze twórcy, który niebawem – gdy odnajdzie jeszcze właściwą dla siebie głębię, a dynamika i energia zamienią się w pasję – zdominuje jego kompozycje. Cieszmy się tym słońcem poranka, zanim zacznie palić skwarem południa.
Jakub Puchalski
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 110 minut
Carl Nielsen
Helios op. 17
Ludwig van Beethoven
I Koncert fortepianowy C-dur op. 15
Jean Sibelius
I Symfonia e-moll op. 39
Wykonawcy
Stephanie Childress – dyrygentka
NOSPR
Lise de la Salle – fortepian
W twym początku kryje się twa dojrzałość – chciałoby się powiedzieć wobec utworów, które stanęły u zarania trzech wielkich karier kompozytorskich. Duński twórca Carl Nielsen okazuje się przy tym bardziej samodzielny, delikatny w swym późnoromantycznym idiomie – jeszcze w pół kroku do modernizmu – niż braterski mu wielki Fin, który w I Symfonii dopiero poszukuje swego języka, choć cele ma już wytyczone. Pobrzmiewa tu jeszcze Richard Strauss, pobrzmiewają echa Czajkowskiego – zarazem stopione już w tyglu indywidualizmu, który prowadzi do tej jedynej w swoim rodzaju symfoniki świateł północy.
Podobnie Koncert C-dur Beethovena, wprawdzie oznaczony numerem pierwszym, ale powstały jako drugi, wciąż nosi cechy rozwiniętego stylu Haydna – nauczyciela przyszłego największego rewolucjonisty muzyki. Wyrazistość tematów i energia, podobnie jak niestroniąca od wirtuozowskich efektów późnoklasyczna faktura fortepianowa świadczą już jednak o charakterze twórcy, który niebawem – gdy odnajdzie jeszcze właściwą dla siebie głębię, a dynamika i energia zamienią się w pasję – zdominuje jego kompozycje. Cieszmy się tym słońcem poranka, zanim zacznie palić skwarem południa.
Jakub Puchalski
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 110 minut