Bilety na: NOSPR / Ellis / Tarcholik / Dźwięki natury / S3
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
08.03.2026, g. 12:00 (niedziela)
cena - od 55,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 08.03.2026, g. 12:00
Program
Richard Wagner
Szmer lasu z II aktu opery Zygfryd
Ralph Vaugh Williams
The Lark Ascending
Francis Poulenc
Suita z Les Animaux modèles op. 111
Dyrygent
Nicolas Ellis
Wykonawcy
NOSPR
Piotr Tarcholik – skrzypce
Zygfryd przybywa do jaskini smoka Fafnera i czeka na bestię. Ale to nie ona jest tematem jego rozważań, gdy odpoczywa pod lipą. Szum drzew, śpiew ptaków, powiew łagodnego wiatru – o tym opowiada Szmer lasu i Wagner nie potrzebuje słów, żeby odmalować (własne nomen omen) libretto. Odmienna to kompozytorska wizja od tej, którą przedstawił w Walkirii, ale i cały Pierścień Nibelunga pełen jest artystycznych sprzeczności.
Znalazła ta przyrodnicza koncepcja kontynuatora w osobie Ralpha Vaughana Williamsa, Brytyjczyka pojmującego muzykę z jednej strony filozoficznie, z drugiej – jako rdzenny głos wyspiarskiego ludu. Skrzypce odgrywają w tej myśli rolę niepoślednią – to „muzyczny wybawca” od ćwiczeń na fortepianie, do których zmuszano kompozytora za młodu. Słychać tę wiolinistyczną miłość w ptasim poemacie The Lark Ascending inspirowanym poezją George’a Mereditha o tym samym tytule. Brytyjska odsłona kontemplacji muzycznej ma zaskakująco wiele wspólnego z niemiecką.
A co na to Francja? Po dziewiętnastowiecznym Zygfrydzie i młodszym o pół wieku Skowronku brzmi nad wyraz łagodnie, chociaż suita z baletu Les Animaux modèles op. 111 Francisa Poulenca to lata wojenne (1940–1943), a jej bohaterami są m.in. lew, niedźwiedź i śmierć. Muzycznie wyrafinowana interpretacja bajek Jeana de la Fontaine’a inspirowana malarstwem braci Le Nain.
Maria Wilczek-Krupa
Czas trwania koncertu: ok. 70 minut
Richard Wagner
Szmer lasu z II aktu opery Zygfryd
Ralph Vaugh Williams
The Lark Ascending
Francis Poulenc
Suita z Les Animaux modèles op. 111
Dyrygent
Nicolas Ellis
Wykonawcy
NOSPR
Piotr Tarcholik – skrzypce
Zygfryd przybywa do jaskini smoka Fafnera i czeka na bestię. Ale to nie ona jest tematem jego rozważań, gdy odpoczywa pod lipą. Szum drzew, śpiew ptaków, powiew łagodnego wiatru – o tym opowiada Szmer lasu i Wagner nie potrzebuje słów, żeby odmalować (własne nomen omen) libretto. Odmienna to kompozytorska wizja od tej, którą przedstawił w Walkirii, ale i cały Pierścień Nibelunga pełen jest artystycznych sprzeczności.
Znalazła ta przyrodnicza koncepcja kontynuatora w osobie Ralpha Vaughana Williamsa, Brytyjczyka pojmującego muzykę z jednej strony filozoficznie, z drugiej – jako rdzenny głos wyspiarskiego ludu. Skrzypce odgrywają w tej myśli rolę niepoślednią – to „muzyczny wybawca” od ćwiczeń na fortepianie, do których zmuszano kompozytora za młodu. Słychać tę wiolinistyczną miłość w ptasim poemacie The Lark Ascending inspirowanym poezją George’a Mereditha o tym samym tytule. Brytyjska odsłona kontemplacji muzycznej ma zaskakująco wiele wspólnego z niemiecką.
A co na to Francja? Po dziewiętnastowiecznym Zygfrydzie i młodszym o pół wieku Skowronku brzmi nad wyraz łagodnie, chociaż suita z baletu Les Animaux modèles op. 111 Francisa Poulenca to lata wojenne (1940–1943), a jej bohaterami są m.in. lew, niedźwiedź i śmierć. Muzycznie wyrafinowana interpretacja bajek Jeana de la Fontaine’a inspirowana malarstwem braci Le Nain.
Maria Wilczek-Krupa
Czas trwania koncertu: ok. 70 minut