Bilety na: NOSPR / Molęda / Gośka Isphording / Niespodzianki i synkretyzmy / S3
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
14.12.2025, g. 12:00 (niedziela)
cena - od 43,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 14.12.2025, g. 12:00
Program
Joseph Haydn
Symfonia G-dur nr 94 „Niespodzianka” Hob. I/94
Henryk Mikołaj Górecki
Koncert na klawesyn i orkiestrę op. 40
Paul Hindemith
Symfoniczne metamorfozy na tematy Webera
Dyrygent
Mateusz Molęda
Wykonawcy
NOSPR
Małgorzata Isphording – klawesyn
Symfonia G-dur nr 94 „Niespodzianka” Josepha Haydna to bodaj najbardziej znane dzieło spośród dwunastu symfonii londyńskich wiedeńskiego klasyka. Kompozytor zawarł w nich esencję własnego humoru i najcenniejsze perły muzycznego dowcipu. Najwyraźniej Haydn po przeprowadzce nad Tamizę przeczuwał, że pisze już nie dla znudzonych dworzan, lecz dla złaknionego rozrywki mieszczaństwa. Sam zdradzał kiedyś, że tworzy muzykę z myślą o słuchaczach: „Na tym padole jest tak niewielu zadowolonych i szczęśliwych; wszędzie panuje smutek i troska; być może pewnego dnia twoja praca stanie się źródłem, z którego zmęczeni czy przygnębieni kłopotami ludzie będą mogli zaczerpnąć parę chwil odpoczynku i pokrzepienia”.
Także w twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego Koncert na klawesyn i orkiestrę op. 40 jawi się jako dzieło efektowne i odróżniające się charakterem od wielkich kompozycji, które w tamtym okresie zajmowały uwagę autora. To zarazem utwór szczególny w kontekście historii katowickiej orkiestry – prawykonała go 2 marca 1980 roku klawesynistka Elżbieta Chojnacka, której został zadedykowany, z grupą smyczkową Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach pod batutą Stanisława Wisłockiego.
Opatrzone nieco zawiłym tytułem Metamorfozy… również wywierają niezatarte wrażenie, popisowo rozwijając niepozorny materiał muzyczny Carla Marii von Webera. To doskonałe wprowadzenie do stylu Hindemitha, który w sposób olśniewający wydobywa z orkiestry rozmaite barwy i synkretyczne inspiracje: od węgierskiego stylu, przez tematy chińskie, aż po jazzującą fugę.
Krzysztof Siwoń
Czas trwania koncertu: ok. 70 minut
Joseph Haydn
Symfonia G-dur nr 94 „Niespodzianka” Hob. I/94
Henryk Mikołaj Górecki
Koncert na klawesyn i orkiestrę op. 40
Paul Hindemith
Symfoniczne metamorfozy na tematy Webera
Dyrygent
Mateusz Molęda
Wykonawcy
NOSPR
Małgorzata Isphording – klawesyn
Symfonia G-dur nr 94 „Niespodzianka” Josepha Haydna to bodaj najbardziej znane dzieło spośród dwunastu symfonii londyńskich wiedeńskiego klasyka. Kompozytor zawarł w nich esencję własnego humoru i najcenniejsze perły muzycznego dowcipu. Najwyraźniej Haydn po przeprowadzce nad Tamizę przeczuwał, że pisze już nie dla znudzonych dworzan, lecz dla złaknionego rozrywki mieszczaństwa. Sam zdradzał kiedyś, że tworzy muzykę z myślą o słuchaczach: „Na tym padole jest tak niewielu zadowolonych i szczęśliwych; wszędzie panuje smutek i troska; być może pewnego dnia twoja praca stanie się źródłem, z którego zmęczeni czy przygnębieni kłopotami ludzie będą mogli zaczerpnąć parę chwil odpoczynku i pokrzepienia”.
Także w twórczości Henryka Mikołaja Góreckiego Koncert na klawesyn i orkiestrę op. 40 jawi się jako dzieło efektowne i odróżniające się charakterem od wielkich kompozycji, które w tamtym okresie zajmowały uwagę autora. To zarazem utwór szczególny w kontekście historii katowickiej orkiestry – prawykonała go 2 marca 1980 roku klawesynistka Elżbieta Chojnacka, której został zadedykowany, z grupą smyczkową Wielkiej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia i Telewizji w Katowicach pod batutą Stanisława Wisłockiego.
Opatrzone nieco zawiłym tytułem Metamorfozy… również wywierają niezatarte wrażenie, popisowo rozwijając niepozorny materiał muzyczny Carla Marii von Webera. To doskonałe wprowadzenie do stylu Hindemitha, który w sposób olśniewający wydobywa z orkiestry rozmaite barwy i synkretyczne inspiracje: od węgierskiego stylu, przez tematy chińskie, aż po jazzującą fugę.
Krzysztof Siwoń
Czas trwania koncertu: ok. 70 minut