Bilety na: Organowa symfonia kina / „Męczeństwo Joanny d'Arc” / Dreyer – kina „czas wieczny”
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
29.05.2026, g. 19:30 (piątek)
cena - od 33,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 29.05.2026, g. 19:30
Program
reż. Carl Theodor Dreyer (1928)
„Męczeństwo Joanny d'Arc”
Mówiąc: skandynawskie kino nieme, myślimy: Carl Theodor Dreyer. Wspiął się na everest sztuki filmowej swojej epoki i podarował światu film w równym stopniu bolesny, co piękny – Męczeństwo Joanny d’Arc. Do dzisiaj dzieło pozostaje jednym z kamieni milowych powszechnej historii kina. Dokonania Dreyera stały się punktem odniesienia dla całych generacji artystów, którzy po dziś czują i widzą w nich źródło ekranowej metafizyki idealnie połączonej z filmowym realizmem. Kiedy duński twórca rozpoczynał prace nad scenariuszem Męczeństwa…, cieszył się już uznaniem i poważaniem publiczności, krytyki oraz producentów. W 1927 roku francuska firma Société Générale des Films oddaje w jego ręce ogromny wówczas budżet (9 milionów franków) i zapewnia pełną swobodę artystyczną. Dreyer staje się filmowym kronikarzem wydarzeń z 1431 roku. Rzetelne studia historycznych dokumentów (protokoły z 29 przesłuchań Joanny, które trwały miesiącami) prowadzą do autorskiej decyzji: o redukcji czasu i miejsca filmowych zdarzeń. Dramat jednego tylko dnia – 30 maja 1431 roku (data egzekucji) – rozgrywa się w miejscu kaźni w Rouen. Wzniesiono znakomite dekoracje, jednak istotą filmu stało się potraktowanie twarzy Joanny i jej kościelnych prześladowców jako właściwej sceny dramatu. Wielkim nazwiskiem filmu pozostaje aktorka Renée Falconetti, w której Dreyer znalazł Joannę z ciała i ducha. Wielkość tej aktorskiej kreacji podarowała „świętej czarownicy” ekranowe życie wieczne.
Anita Skwara
reż. Carl Theodor Dreyer (1928)
„Męczeństwo Joanny d'Arc”
Mówiąc: skandynawskie kino nieme, myślimy: Carl Theodor Dreyer. Wspiął się na everest sztuki filmowej swojej epoki i podarował światu film w równym stopniu bolesny, co piękny – Męczeństwo Joanny d’Arc. Do dzisiaj dzieło pozostaje jednym z kamieni milowych powszechnej historii kina. Dokonania Dreyera stały się punktem odniesienia dla całych generacji artystów, którzy po dziś czują i widzą w nich źródło ekranowej metafizyki idealnie połączonej z filmowym realizmem. Kiedy duński twórca rozpoczynał prace nad scenariuszem Męczeństwa…, cieszył się już uznaniem i poważaniem publiczności, krytyki oraz producentów. W 1927 roku francuska firma Société Générale des Films oddaje w jego ręce ogromny wówczas budżet (9 milionów franków) i zapewnia pełną swobodę artystyczną. Dreyer staje się filmowym kronikarzem wydarzeń z 1431 roku. Rzetelne studia historycznych dokumentów (protokoły z 29 przesłuchań Joanny, które trwały miesiącami) prowadzą do autorskiej decyzji: o redukcji czasu i miejsca filmowych zdarzeń. Dramat jednego tylko dnia – 30 maja 1431 roku (data egzekucji) – rozgrywa się w miejscu kaźni w Rouen. Wzniesiono znakomite dekoracje, jednak istotą filmu stało się potraktowanie twarzy Joanny i jej kościelnych prześladowców jako właściwej sceny dramatu. Wielkim nazwiskiem filmu pozostaje aktorka Renée Falconetti, w której Dreyer znalazł Joannę z ciała i ducha. Wielkość tej aktorskiej kreacji podarowała „świętej czarownicy” ekranowe życie wieczne.
Anita Skwara