Bilety na: BACH – CZARNECKI – BRAHMS
Jelenia Góra, marsz. Józefa Piłsudskiego 60
28.02.2025, g. 19:00 (piątek)
cena - od 80,00 pln
Organizator: Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze
Zakończenie sprzedaży online: 28.02.2025, g. 18:30
Krzysztof Jakowicz skrzypce
Jakub Jakowicz skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
Marek Pijarowski dyrygent
***
Johann Sebastian Bach Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043
Sławomir Czarnecki Concerto liliowe
Johannes Brahms III Symfonia F-dur op. 90
Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043 skomponowany przez Johanna Sebastiana Bacha około 1730 roku jest jedynym tego rodzaju dziełem, które przetrwało do naszych czasów w swej pierwotnej postaci. Zamknięta między skrajnymi ogniwami –spójnym Vivace i finezyjnym, acz momentami wzburzonym Allegro – część Largo ma non tanto to nic innego, jak nastrojowa i intymna „konwersacja” dwojga skrzypiec, której towarzyszy romantyczny akompaniament orkiestry. Następnie zabrzmi dedykowane Krzysztofowi i Jakubowi Jakowiczom Concerto liliowe. Jego twórcą jest pochodzący z Jeleniej Góry kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego Sławomir Czarnecki. Utwór osadzony jest w stylistyce postmodernistycznej z wykorzystaniem motywów narodowych. Jak sam autor przyznaje, przymiotnik „liliowe” pochodzi „od nazwy słynnej przełęczy tatrzańskiej oddzielającej Tatry zachodnie od Tatr granitowych”. Zarówno Koncert d-moll jak i Concerto liliowe usłyszymy w wykonaniu Krzysztofa Jakowicza i Jakuba Jakowicza. Występ mistrzowskiego duetu będzie dla naszych melomanów nie lada ucztą! Na zakończenie zaprezentowane zostanie dzieło skupiające bodaj najpiękniejsze myśli muzyczne jakie wyszły spod pióra Johannesa Brahmsa, czyli III Symfonia F-dur op. 90. Wprowadzony przez skrzypce, po chwili przejęty i wzmocniony przez instrumenty dęte blaszane motyw, stanowi wyrazisty materiał melodyczny, który przewija się aż do ostatniej części dzieła. Brahms, który mistrzowsko poruszał się na gruncie wielkich form muzycznych, także i tu prezentuje swój kunsztowny warsztat kompozytorski oraz dba o niezwykłe bogactwo brzmienia. Szczególną uwagę przykuwa nostalgiczna i melodyjna trzecia część dzieła, której echa pobrzmiewały wielokrotnie na gruncie muzyki filmowej i rozrywkowej.
Jakub Jakowicz skrzypce
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Dolnośląskiej
Marek Pijarowski dyrygent
***
Johann Sebastian Bach Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043
Sławomir Czarnecki Concerto liliowe
Johannes Brahms III Symfonia F-dur op. 90
Koncert d-moll na dwoje skrzypiec BWV 1043 skomponowany przez Johanna Sebastiana Bacha około 1730 roku jest jedynym tego rodzaju dziełem, które przetrwało do naszych czasów w swej pierwotnej postaci. Zamknięta między skrajnymi ogniwami –spójnym Vivace i finezyjnym, acz momentami wzburzonym Allegro – część Largo ma non tanto to nic innego, jak nastrojowa i intymna „konwersacja” dwojga skrzypiec, której towarzyszy romantyczny akompaniament orkiestry. Następnie zabrzmi dedykowane Krzysztofowi i Jakubowi Jakowiczom Concerto liliowe. Jego twórcą jest pochodzący z Jeleniej Góry kompozytor, pedagog i organizator życia muzycznego Sławomir Czarnecki. Utwór osadzony jest w stylistyce postmodernistycznej z wykorzystaniem motywów narodowych. Jak sam autor przyznaje, przymiotnik „liliowe” pochodzi „od nazwy słynnej przełęczy tatrzańskiej oddzielającej Tatry zachodnie od Tatr granitowych”. Zarówno Koncert d-moll jak i Concerto liliowe usłyszymy w wykonaniu Krzysztofa Jakowicza i Jakuba Jakowicza. Występ mistrzowskiego duetu będzie dla naszych melomanów nie lada ucztą! Na zakończenie zaprezentowane zostanie dzieło skupiające bodaj najpiękniejsze myśli muzyczne jakie wyszły spod pióra Johannesa Brahmsa, czyli III Symfonia F-dur op. 90. Wprowadzony przez skrzypce, po chwili przejęty i wzmocniony przez instrumenty dęte blaszane motyw, stanowi wyrazisty materiał melodyczny, który przewija się aż do ostatniej części dzieła. Brahms, który mistrzowsko poruszał się na gruncie wielkich form muzycznych, także i tu prezentuje swój kunsztowny warsztat kompozytorski oraz dba o niezwykłe bogactwo brzmienia. Szczególną uwagę przykuwa nostalgiczna i melodyjna trzecia część dzieła, której echa pobrzmiewały wielokrotnie na gruncie muzyki filmowej i rozrywkowej.