Bilety na: DWA WIATRY – TUWIMOWI W 130. ROCZNICĘ URODZIN
Jelenia Góra, marsz. Józefa Piłsudskiego 60
27.03.2025, g. 19:00 (czwartek)
cena - od 40,00 pln
Organizator: Filharmonia Dolnośląska w Jeleniej Górze
Zakończenie sprzedaży online: 27.03.2025, g. 18:30
Aleksandra Kubas-Kruk sopran
Anna Bernacka mezzosopran
Monika Kruk fortepian
***
DWA WIATRY – TUWIMOWI W 130. ROCZNICĘ URODZIN
Mieczysław Wajnberg Biblia cygańska op. 57
Biblia cygańska
Zydek
Aptekarz majowy
Dwa wiatry
Ślepcy
Szymon Laks Pięć pieśni
Szczęście
Przymierze
Modlitwa
Erratum
Wszystko
Witold Lutosławski Pieśni
Spóźniony słowik
O Panu Tralalińskim
Mieczysław Wajnberg Stare listy op. 77
Zegary biją
Ballada starofrancuska
Walc starych panien
Ostatni list
Szymon Laks
Dyzio Marzyciel
O Grzesiu kłamczuchu
Staruszkowie
Julian Tuwim uważany jest za najbardziej „muzycznego” poetę XX wieku. Słowo, jego brzmienie, a co za tym idzie melodia języka, były dla niego ważniejsze niż sens, jaki miały nieść. Choć nie posiadał muzycznego wykształcenia, nie znał zapisu nutowego, ani nie grał na żadnym instrumencie, muzyka towarzyszyła mu przez całe życie i przekładała się na charakterystyczne cechy jego dzieł —zdecydowanie wyróżniające go spośród innych twórców. Podkreślał, że na odbiór tekstu literackiego wpływają także „pozarozumowe” czynniki. Wśród nich nośnikiem znaczenia był dźwięk, linia melodyczna oraz rytm całości wiersza. Nie bał się eksperymentów językowych, chętnie wykorzystywał atrakcyjną w brzmieniu impresję liryczną, jakże często pojawiającą się w części twórczości skierowanej do dzieci. Choć dziś właśnie ta dziecięca część jego dzieł jest najbardziej rozpoznawalna, trzeba pamiętać, że tworzył dla bardzo szerokiego grona odbiorców, nie tylko pod własnym nazwiskiem, ale również pod trzydziestoma pseudonimami. Dzięki doskonałemu zrozumieniu muzyki dokonał wspaniałego tłumaczenia libretta straussowskiej operetki Zemsta nietoperza. Na swoim koncie miał także oryginalne libretta baletowe i wodewilowe. Tuwim podkreślał, że „piękna piosenka jest wierszem uskrzydlonym przez melodię”. Nie ma się co dziwić, że pisał teksty do określonych piosenek, naturalne stało się także adaptowanie przez muzyków jego poezji. Po wybitne wiersze Tuwima sięgnęli również kompozytorzy muzyki klasycznej: Witold Lutosławski, Szymon Laks czy Mieczysław Wajnberg. Wybór ich pieśni będzie hołdem dla autora w 130. rocznicę jego urodzin. Biblia cygańska op. 57 Mieczysława Wajnberga wskazywana jest jako jeden z najpiękniejszych cyklów utworów wokalnych napisanych przez tegoż kompozytora. Szymon Laks przykładał bardzo dużą wagę do pieśni, choć jego wczesne kompozycje, w tym te oparte na poezji Tuwima, ocierają się o rozrywkowe brzmienia. Także Witold Lutosławski, jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich XX wieku śmiało sięgnął po tuwimowskie rymy, by wpleść je w muzyczne wyzwanie dla wokalistów. Wybór pieśni proponowany w koncercie Dwa wiatry idealnie układa się w artystyczny hołd składany poecie Julianowi Tuwimowi.
Anna Bernacka mezzosopran
Monika Kruk fortepian
***
DWA WIATRY – TUWIMOWI W 130. ROCZNICĘ URODZIN
Mieczysław Wajnberg Biblia cygańska op. 57
Biblia cygańska
Zydek
Aptekarz majowy
Dwa wiatry
Ślepcy
Szymon Laks Pięć pieśni
Szczęście
Przymierze
Modlitwa
Erratum
Wszystko
Witold Lutosławski Pieśni
Spóźniony słowik
O Panu Tralalińskim
Mieczysław Wajnberg Stare listy op. 77
Zegary biją
Ballada starofrancuska
Walc starych panien
Ostatni list
Szymon Laks
Dyzio Marzyciel
O Grzesiu kłamczuchu
Staruszkowie
Julian Tuwim uważany jest za najbardziej „muzycznego” poetę XX wieku. Słowo, jego brzmienie, a co za tym idzie melodia języka, były dla niego ważniejsze niż sens, jaki miały nieść. Choć nie posiadał muzycznego wykształcenia, nie znał zapisu nutowego, ani nie grał na żadnym instrumencie, muzyka towarzyszyła mu przez całe życie i przekładała się na charakterystyczne cechy jego dzieł —zdecydowanie wyróżniające go spośród innych twórców. Podkreślał, że na odbiór tekstu literackiego wpływają także „pozarozumowe” czynniki. Wśród nich nośnikiem znaczenia był dźwięk, linia melodyczna oraz rytm całości wiersza. Nie bał się eksperymentów językowych, chętnie wykorzystywał atrakcyjną w brzmieniu impresję liryczną, jakże często pojawiającą się w części twórczości skierowanej do dzieci. Choć dziś właśnie ta dziecięca część jego dzieł jest najbardziej rozpoznawalna, trzeba pamiętać, że tworzył dla bardzo szerokiego grona odbiorców, nie tylko pod własnym nazwiskiem, ale również pod trzydziestoma pseudonimami. Dzięki doskonałemu zrozumieniu muzyki dokonał wspaniałego tłumaczenia libretta straussowskiej operetki Zemsta nietoperza. Na swoim koncie miał także oryginalne libretta baletowe i wodewilowe. Tuwim podkreślał, że „piękna piosenka jest wierszem uskrzydlonym przez melodię”. Nie ma się co dziwić, że pisał teksty do określonych piosenek, naturalne stało się także adaptowanie przez muzyków jego poezji. Po wybitne wiersze Tuwima sięgnęli również kompozytorzy muzyki klasycznej: Witold Lutosławski, Szymon Laks czy Mieczysław Wajnberg. Wybór ich pieśni będzie hołdem dla autora w 130. rocznicę jego urodzin. Biblia cygańska op. 57 Mieczysława Wajnberga wskazywana jest jako jeden z najpiękniejszych cyklów utworów wokalnych napisanych przez tegoż kompozytora. Szymon Laks przykładał bardzo dużą wagę do pieśni, choć jego wczesne kompozycje, w tym te oparte na poezji Tuwima, ocierają się o rozrywkowe brzmienia. Także Witold Lutosławski, jeden z najwybitniejszych kompozytorów polskich XX wieku śmiało sięgnął po tuwimowskie rymy, by wpleść je w muzyczne wyzwanie dla wokalistów. Wybór pieśni proponowany w koncercie Dwa wiatry idealnie układa się w artystyczny hołd składany poecie Julianowi Tuwimowi.