Bilety na: Teatr Polska 2025: Sensus
Organizator: Gostyński Ośrodek Kultury "Hutnik" z siedzibą...
Zakończenie sprzedaży online: 15.10.2025, g. 15:00
„Sensus” to metaforyczna opowieść o miłości współczesnej pary trzydziestoparolatków, którzy mierzą się z wyzwaniami budowania związku. Inspirowany doświadczeniami i rozmowami „millenialsów”, eksploruje złożoność miłości w codziennym życiu pełnym szybkich zmian, oczekiwań społecznych, ciągłego samorozwoju. Bohaterowie, Ela i Filip, w towarzystwie lalkowych form, przenoszą widzów w świat emocji i wewnętrznych zmagań: od pierwszych spojrzeń, przez chemiczne reakcje, po kryzysy i tęsknoty.
Bilet: 20 zł
Bilet ulgowy, grupowy (od 10 osób) do kupienia tylko w kasie GOK i Kina „Pod Kopułą”: 15 zł
RECENZJE:
„Sensus” w reż. Agaty Puszcz w Instytucie Teatralnym w Warszawie. Pisze Marek Waszkiel na swoim blogu.
Jedno z nieoczywistych znaczeń łacińskiego słowa sensus to czucie, percepcja. W autorskiej interpretacji Natalii Sakowicz, artystki coraz silniej zaznaczającej swoją obecność, już nie tylko na polskim rynku teatralnym, pojęcie to związane jest ze świadomością ciała, uważnością i czułym dotykiem, przenoszonym na partnerującą aktorce lalkę teatralną. Dwa byty, ludzki i materialny, stają się jednością, choć ta jedność ma wiele oblicz. I jej skomplikowana natura ujawnia się zarówno w grze aktorskiej, jak przede wszystkim w działaniach animacyjnych, pozwalających lalce wyrazić stany, uczucia, reakcje będące elementem ukrytej ludzkiej natury.
Kiedyś Duda Paiva opowiadał, jak w młodości mierząc się z niedowidzeniem, opierał swoją dłoń na szyi brata, który stawał się jego przewodnikiem. Ręka Paivy przekształcała się w swoisty czujnik reakcji, za którym podążało jego ciało. Takim samym sensorem jest dłoń lalkarza wprowadzona do głowy animowanej lalki. Wywołuje działania całego korpusu animanta, reagującego każdym ruchomym elementem swojego ciała na bodźce wysyłane przez animatora. To trudna technika, wymagająca cierpliwości i długiej praktyki. Natalia Sakowicz nadała jej autorskie cechy, stale ją udoskonala, ale uzyskiwane efekty warte są trudu, wysiłku i poświęcenia.
Teatr Sakowicz/Cempura wystąpił właśnie z premierą najnowszego spektaklu. Nosi tytuł Sensus, więc jednoznacznie odnosi się do lansowanej metody pracy z animantem. Ale to nie jest godzinny warsztat lalkarski. To zaskakujące przedstawienie teatralne. Zaskakujące, bo trudno jest w nim znaleźć linearną fabułę, intensywne działania sceniczne, efektowne zwroty akcji. Wszystko dzieje się powoli, troszkę melancholijnie, chwilami poetycko, nawet wzruszająco, a pojawiające się sygnały zdarzeń trzeba samodzielnie układać w głowie, snuć własną opowieść, reagować na niuanse. Powstaje swoista łamigłówka. Nie wiem nawet, czy jednokrotne spotkanie z Sensusem pozwala odebrać wszystkie zawarte w nim sensy, podteksty, znaczenia. Pozwalam sobie jednak na posnucie tych refleksji, bo trudno przewidzieć, kiedy uda się zobaczyć spektakl ponownie, choć będzie to spotkanie i potrzebne, i zarazem bardzo oczekiwane. | Marek Waszkiel
Fundacja Teatr Sakowicz Cempura
Obsada
Natalia Sakowicz
Maciej Cempura
Inni realizatorzy
Reżyseria: Agata Puszcz
Koncepcja i gra aktorska: Natalia Sakowicz, Maciej Cempura
Dramaturgia: Zuzanna Bojda
Dialogi: Zuzanna Bojda, Natalia Sakowicz, Maciej Cempura
Lalki: Olga Ryl-Krystianowska, Czyni Cuda
Muzyka: Maciej Cempura
Choreografia: Iza Szostak
Reżyseria światła: Prot Jarnuszkiewicz
Informacje
czas trwania: 60 min
grupa wiekowa: młodzież i dorośli
scenografia: Olga Ryl-Krystianowska, Czyni Cuda
choreografia: Iza Szostak
muzyka: Maciej Cempura
dramaturgia: Zuzanna Bojda
Pokazy spektakli odbywają się w ramach programu TEATR POLSKA realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego
Strona programu: www.teatrpolska.pl
Bilet: 20 zł
Bilet ulgowy, grupowy (od 10 osób) do kupienia tylko w kasie GOK i Kina „Pod Kopułą”: 15 zł
RECENZJE:
„Sensus” w reż. Agaty Puszcz w Instytucie Teatralnym w Warszawie. Pisze Marek Waszkiel na swoim blogu.
Jedno z nieoczywistych znaczeń łacińskiego słowa sensus to czucie, percepcja. W autorskiej interpretacji Natalii Sakowicz, artystki coraz silniej zaznaczającej swoją obecność, już nie tylko na polskim rynku teatralnym, pojęcie to związane jest ze świadomością ciała, uważnością i czułym dotykiem, przenoszonym na partnerującą aktorce lalkę teatralną. Dwa byty, ludzki i materialny, stają się jednością, choć ta jedność ma wiele oblicz. I jej skomplikowana natura ujawnia się zarówno w grze aktorskiej, jak przede wszystkim w działaniach animacyjnych, pozwalających lalce wyrazić stany, uczucia, reakcje będące elementem ukrytej ludzkiej natury.
Kiedyś Duda Paiva opowiadał, jak w młodości mierząc się z niedowidzeniem, opierał swoją dłoń na szyi brata, który stawał się jego przewodnikiem. Ręka Paivy przekształcała się w swoisty czujnik reakcji, za którym podążało jego ciało. Takim samym sensorem jest dłoń lalkarza wprowadzona do głowy animowanej lalki. Wywołuje działania całego korpusu animanta, reagującego każdym ruchomym elementem swojego ciała na bodźce wysyłane przez animatora. To trudna technika, wymagająca cierpliwości i długiej praktyki. Natalia Sakowicz nadała jej autorskie cechy, stale ją udoskonala, ale uzyskiwane efekty warte są trudu, wysiłku i poświęcenia.
Teatr Sakowicz/Cempura wystąpił właśnie z premierą najnowszego spektaklu. Nosi tytuł Sensus, więc jednoznacznie odnosi się do lansowanej metody pracy z animantem. Ale to nie jest godzinny warsztat lalkarski. To zaskakujące przedstawienie teatralne. Zaskakujące, bo trudno jest w nim znaleźć linearną fabułę, intensywne działania sceniczne, efektowne zwroty akcji. Wszystko dzieje się powoli, troszkę melancholijnie, chwilami poetycko, nawet wzruszająco, a pojawiające się sygnały zdarzeń trzeba samodzielnie układać w głowie, snuć własną opowieść, reagować na niuanse. Powstaje swoista łamigłówka. Nie wiem nawet, czy jednokrotne spotkanie z Sensusem pozwala odebrać wszystkie zawarte w nim sensy, podteksty, znaczenia. Pozwalam sobie jednak na posnucie tych refleksji, bo trudno przewidzieć, kiedy uda się zobaczyć spektakl ponownie, choć będzie to spotkanie i potrzebne, i zarazem bardzo oczekiwane. | Marek Waszkiel
Fundacja Teatr Sakowicz Cempura
Obsada
Natalia Sakowicz
Maciej Cempura
Inni realizatorzy
Reżyseria: Agata Puszcz
Koncepcja i gra aktorska: Natalia Sakowicz, Maciej Cempura
Dramaturgia: Zuzanna Bojda
Dialogi: Zuzanna Bojda, Natalia Sakowicz, Maciej Cempura
Lalki: Olga Ryl-Krystianowska, Czyni Cuda
Muzyka: Maciej Cempura
Choreografia: Iza Szostak
Reżyseria światła: Prot Jarnuszkiewicz
Informacje
czas trwania: 60 min
grupa wiekowa: młodzież i dorośli
scenografia: Olga Ryl-Krystianowska, Czyni Cuda
choreografia: Iza Szostak
muzyka: Maciej Cempura
dramaturgia: Zuzanna Bojda
Pokazy spektakli odbywają się w ramach programu TEATR POLSKA realizowanego przez Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego. Dofinansowano ze środków Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego
Strona programu: www.teatrpolska.pl