Bilety na: DOBRZYŃSKI – BERLIOZ
Warszawa, Z. Modzelewskiego 59
17.10.2025, g. 19:00 (piątek)
cena - od 60,00 pln
Organizator: Polskie Radio SA
Zakończenie sprzedaży online: 17.10.2025, g. 18:00
ORGANIZATOR KONCERTU
Polska Opera Królewska
WYKONAWCY
MONIKA LEDZION MEZZOSOPRAN
KATARZYNA BUDNIK ALTÓWKA
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ŁUKASZ BOROWICZ DYRYGENT
PROGRAM
Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867) – Uwertura do opery Monbar czyli Flibustierowie op. 30
Hector Berlioz (1803-1869) – Herminie H 29
1. Recytatyw: Quel trouble te poursuit, malheureuse
2. Aria: Ah! Si de la tendresse où mon cœur
3. Recytatyw: Que dis-je? òu s’égarent mes vœux?
4. Aria: Arrête! Cher Tancrède
5. Recytatyw: Que Clorinde est heureuse
6. Aria: Venez, venez, terribles armes!
7. Prière. Dieu des chrétiens, toi que j’ignore
— przerwa —
Hector Berlioz (1803-1869) – Symfonia Harold en Italie (Harold w Italii) na altówkę i orkiestrę H 69
1. Harold aux montagnes. Scènes de mélancolie, de bonheur, et de joie
2. Marche de pélerins chantant la prière du soir
3. Sérénade d’un montagnard des Abruzzes à sa maîtresse
4. Orgie de brigands. Souvenirs des scènes précédentes
Nad swoją jedyną operą Monbar czyli Flibustierowie Ignacy Feliks Dobrzyński pracował w latach 30. XIX wieku. Mimo wcześniejszych starań, do prapremiery dzieła doszło dopiero ćwierć wieku później, w 1863 roku w Operze Warszawskiej. Niestety wybuch Powstania Styczniowego sprawił, że tytuł szybko spadł z afisza. Uwertura do tej znakomitej opery daje obraz nietuzinkowej wyobraźni kolorystycznej i melodycznej twórcy oraz doskonałej umiejętności wykorzystania brzmieniowych możliwości orkiestry.
Siła dramatycznego wyrazu tkwiąca w tym dziele koresponduje z artystyczną postawą Hectora Berlioza. Wiodący przedstawiciel francuskiej muzyki romantycznej zasłynął nie tylko jako kompozytor i dyrygent, ale także literat. Tekst słowny stanowił zresztą fundamentalną inspirację dla jego muzycznej działalności. W scenie lirycznej Herminie (1828) na sopran i orkiestrę wykorzystuje poemat Pierre-Ange’a Vieillarda, bazujący na epizodzie zaczerpniętym z Jerozolimy wyzwolonej Tassa. Historia pogańskiej księżniczki, nieszczęśliwie zakochanej w chrześcijańskim rycerzu Tankredzie, daje asumpt do wykreowania niezwykle intensywnej pod względem emocjonalnym partytury. Drugą część koncertu wypełni symfonia Harold w Italii (1834), której program literacki wyrasta z poematu Lorda Byrona. Do napisania utworu z solową partią altówki miał zmotywować Berlioza sam Niccolò Paganini, który poszukiwał dla siebie nowego repertuaru. Ostatecznie słynny wirtuoz nie zdecydował się na prawykonanie kompozycji (jak miał stwierdzić: „To nie o to chodziło! Za długie tutaj to moje milczenie; powinienem grać ciągle”). Jakże srodze się pomylił! Wiodący temat altówki spajający wszystkie części dzieła, potoczysta partia solowego instrumentu współgrająca z porywającą partią orkiestry, oryginalna harmonia i doskonała forma zrobiły na nim piorunujące wrażenie. Po paryskim koncercie 16 grudnia 1838 roku – w obecności świadków – ukląkł przed Berliozem i ucałował jego ręce.
Marta Dziewanowska-Pachowska
BILETY
80 zł - bilet pełnopłatny
60 zł - bilet ulgowy
Bilety ulgowe przysługują dzieciom do 6 roku życia, uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.
Polska Opera Królewska
WYKONAWCY
MONIKA LEDZION MEZZOSOPRAN
KATARZYNA BUDNIK ALTÓWKA
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ŁUKASZ BOROWICZ DYRYGENT
PROGRAM
Ignacy Feliks Dobrzyński (1807-1867) – Uwertura do opery Monbar czyli Flibustierowie op. 30
Hector Berlioz (1803-1869) – Herminie H 29
1. Recytatyw: Quel trouble te poursuit, malheureuse
2. Aria: Ah! Si de la tendresse où mon cœur
3. Recytatyw: Que dis-je? òu s’égarent mes vœux?
4. Aria: Arrête! Cher Tancrède
5. Recytatyw: Que Clorinde est heureuse
6. Aria: Venez, venez, terribles armes!
7. Prière. Dieu des chrétiens, toi que j’ignore
— przerwa —
Hector Berlioz (1803-1869) – Symfonia Harold en Italie (Harold w Italii) na altówkę i orkiestrę H 69
1. Harold aux montagnes. Scènes de mélancolie, de bonheur, et de joie
2. Marche de pélerins chantant la prière du soir
3. Sérénade d’un montagnard des Abruzzes à sa maîtresse
4. Orgie de brigands. Souvenirs des scènes précédentes
Nad swoją jedyną operą Monbar czyli Flibustierowie Ignacy Feliks Dobrzyński pracował w latach 30. XIX wieku. Mimo wcześniejszych starań, do prapremiery dzieła doszło dopiero ćwierć wieku później, w 1863 roku w Operze Warszawskiej. Niestety wybuch Powstania Styczniowego sprawił, że tytuł szybko spadł z afisza. Uwertura do tej znakomitej opery daje obraz nietuzinkowej wyobraźni kolorystycznej i melodycznej twórcy oraz doskonałej umiejętności wykorzystania brzmieniowych możliwości orkiestry.
Siła dramatycznego wyrazu tkwiąca w tym dziele koresponduje z artystyczną postawą Hectora Berlioza. Wiodący przedstawiciel francuskiej muzyki romantycznej zasłynął nie tylko jako kompozytor i dyrygent, ale także literat. Tekst słowny stanowił zresztą fundamentalną inspirację dla jego muzycznej działalności. W scenie lirycznej Herminie (1828) na sopran i orkiestrę wykorzystuje poemat Pierre-Ange’a Vieillarda, bazujący na epizodzie zaczerpniętym z Jerozolimy wyzwolonej Tassa. Historia pogańskiej księżniczki, nieszczęśliwie zakochanej w chrześcijańskim rycerzu Tankredzie, daje asumpt do wykreowania niezwykle intensywnej pod względem emocjonalnym partytury. Drugą część koncertu wypełni symfonia Harold w Italii (1834), której program literacki wyrasta z poematu Lorda Byrona. Do napisania utworu z solową partią altówki miał zmotywować Berlioza sam Niccolò Paganini, który poszukiwał dla siebie nowego repertuaru. Ostatecznie słynny wirtuoz nie zdecydował się na prawykonanie kompozycji (jak miał stwierdzić: „To nie o to chodziło! Za długie tutaj to moje milczenie; powinienem grać ciągle”). Jakże srodze się pomylił! Wiodący temat altówki spajający wszystkie części dzieła, potoczysta partia solowego instrumentu współgrająca z porywającą partią orkiestry, oryginalna harmonia i doskonała forma zrobiły na nim piorunujące wrażenie. Po paryskim koncercie 16 grudnia 1838 roku – w obecności świadków – ukląkł przed Berliozem i ucałował jego ręce.
Marta Dziewanowska-Pachowska
BILETY
80 zł - bilet pełnopłatny
60 zł - bilet ulgowy
Bilety ulgowe przysługują dzieciom do 6 roku życia, uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety można kupić w sklepie internetowym Polskiego Radia sklep.polskieradio.pl, na stronie www.bilety24.pl oraz w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego godzinę przed koncertem.