Bilety na: Koncert Jubileuszowy Macieja Małeckiego
Warszawa, Z. Modzelewskiego 59
29.03.2025, g. 19:00 (sobota)
cena - od 40,00 pln
Organizator: Polskie Radio SA
Zakończenie sprzedaży online: 29.03.2025, g. 18:00
Sobota, 29. 03. 2025, godz. 19.00
Beethoven / Małecki
Koncert Jubileuszowy Macieja Małeckiego
Organizatorzy: Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Program 2 Polskiego Radia
Wykonawcy:
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Michał Klauza dyrygent
Program:
Ludwig van Beethoven - I symfonia C-dur op. 21
***
Maciej Małecki „Polskie Hymny Wielkanocne” (1995)
Maciej Małecki Poemat symfoniczny „Dziki gołąb, las i panna” (1998)
Maciej Małecki „Scherzo” (2025) - prawykonanie
Bilety w cenie: normalne – 60 zł, ulgowe – 40 zł
Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
I symfonia C-dur
To jest kryształ – kryształowo czysta muzyka, bez udawania czegokolwiek – mówi Maciej Małecki o I symfonii C-dur Ludwiga van Beethovena - Jest stosunkowo prosta, mozartowska w charakterze. Dla mnie zaś jest niezmiernie błyskotliwa: szczególnie w finale. Ale też zaczyna się ten utwór w sposób niesamowity! A połączenie miedzy III a IV częścią po prostu podziwiam – dodaje kompozytor, mówiąc: Jeśli bardzo chcecie, możecie napisać, że to mój ulubiony utwór.
Jestem przeciwny pisaniu, zwłaszcza o własnej muzyce w tonach „och!” i „ach!” Och i ach ma robić publiczność – albo nie. Dlatego też pisząc o własnych kompozycjach Maciej Małecki trzyma się faktów.
"Polskie Hymny Wielkanocne" (1995)
Utwór powstał na zamówienie parafii św. Stanisława Kostki w Chicago dla uczczenia 125-lecia istnienia kościoła. Dzieło zostało wykonane 17 września 1995 roku przez Chicago Philharmonic Orchestra pod batutą absolwenta warszawskiej Akademii Muzycznej Piotra Dąbrowskiego.
- W utworze, który ma formę rapsodii, wykorzystałem melodie następujących pieśni: Alleluja! Jezus żyje, Chrystus Pan zmartwychwstał, Chrystus zmartwychwstał jest, Wesoły nam dzień dziś nastał, Złóżmy troski żałujący, Zwycięzca śmierci.
Polskie Hymny Wielkanocne były kilkakrotnie zaprezentowane w Polsce: pierwsze wykonanie miało miejsce w Częstochowie na VIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej GAUDE MATE w maju 1998 roku; Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej dyrygował Tomasz Bugaj. W 2002 roku dzieło wykonała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Tadeusza Wicherka, który poprowadzil też Hymny parokrotnie z Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu. W 2003 roku utwór grała Orkiestra Filharmonii Białostockiej prowadzona przez Bogdana Olędzkiego.
Poemat symfoniczny „Dziki gołąb, las i panna”
W 1971 roku skomponowałem muzykę do słuchowiska radiowego Henryka Bardijewskiego „Mała suita polska” w reżyserii Zbigniewa Kopalki. Po latach skomponowałem też ilustrację do „Wiedźmy” Bolesława Leśmiana w reżyserii Henryka Rozena (również dla Polskiego Radia). Gdy zaproszono mnie do napisania utworu dla uczczenia 80-lecia ZAiKS-u sięgnąłem do tych starych zapisków i wykorzystałem je w poemacie „Dziki gołąb, las i panna”. Zacytowałem też zasłyszane śpiewy ptasie. A tytuł to gra wyobraźni…
Prawykonania dzieła dokonała Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego na galowym koncercie w Sali Filharmonii Narodowej w Warszawie, 25 października 1998 roku.
Scherzo
Scherzo pisałem na przełomie lat 2024/2025. W nagłówku utwór opatrzyłem podwójną dedykacją: Michałowi Klauzie i Orkiestrze Polskiego Radia w Warszawie.
Michał Klauza dyrygował szeregiem moich utworów symfonicznych, a jego interpretacje zawsze były bliskie mojemu rozumieniu i odczuwaniu muzyki. Z Orkiestrą związany jestem od ponad półwiecza, gdy ten zespół znany był jeszcze jako Orkiestra Polskiego Radia pod dyrekcją Stefana Rachonia, a ja w niej grałem jako doangażowany pianista. A potem Orkiestra zmieniająca swą nazwę i prowadzona przez kilku dyrygentów wykonywała ponad 15 moich utworów, zawsze z moją pełną akceptacją.
MACIEJ MAŁECKI (ur. w 1940 r.), kompozytor, pianista. Studiował w stołecznej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej - kompozycję u Kazimierza Sikorskiego i fortepian u Natalii Hornowskiej. Wykształcenie uzupełniał w Eastman School of Music w Rochester, USA. Po studiach przez kilka lat grał w duecie fortepianowym z Jerzym Derflem.
W latach 70. komponował głównie dla teatru, radia, telewizji i filmu. W następnym dziesięcioleciu poszerzył ten rodzaj twórczości o muzykę koncertową. W 1993 roku został Prezesem Związku Kompozytorów Polskich i pełnił tę funkcję przez trzy kadencje.
Autor wielu kompozycji solowch i kameralnych (m.in. pięciu kwartetów smyczkowych), orkiestrowych (wśród nich trzy symfonie), kilkunastu utworów na instrumenty solo z orkiestrą, utworów na orkiestrę dętą, pieśni, pieśni chóralnych, utworów scenicznych (opera, dwa balety, opera dziecięca, dwa musicale, dzieła radiowo-estradowe), a także muzyki teatralnej, filmowej, piosenek, piosenek dla dzieci i szeregu opracowań.
Laureat nagród i wyróżnień. W 2013 r. został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.
Beethoven / Małecki
Koncert Jubileuszowy Macieja Małeckiego
Organizatorzy: Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie, Program 2 Polskiego Radia
Wykonawcy:
Orkiestra Polskiego Radia w Warszawie
Michał Klauza dyrygent
Program:
Ludwig van Beethoven - I symfonia C-dur op. 21
***
Maciej Małecki „Polskie Hymny Wielkanocne” (1995)
Maciej Małecki Poemat symfoniczny „Dziki gołąb, las i panna” (1998)
Maciej Małecki „Scherzo” (2025) - prawykonanie
Bilety w cenie: normalne – 60 zł, ulgowe – 40 zł
Bilety ulgowe przysługują uczniom, studentom do 26 roku życia, emerytom i rencistom oraz osobom z orzeczoną grupą inwalidzką bądź orzeczonym stopniem niepełnosprawności (po okazaniu stosownego dokumentu uprawniającego do zniżki przy wejściu na koncert).
Bilety dostępne w sprzedaży internetowej oraz godzinę przed koncertem w kasie Studia Koncertowego Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego.
I symfonia C-dur
To jest kryształ – kryształowo czysta muzyka, bez udawania czegokolwiek – mówi Maciej Małecki o I symfonii C-dur Ludwiga van Beethovena - Jest stosunkowo prosta, mozartowska w charakterze. Dla mnie zaś jest niezmiernie błyskotliwa: szczególnie w finale. Ale też zaczyna się ten utwór w sposób niesamowity! A połączenie miedzy III a IV częścią po prostu podziwiam – dodaje kompozytor, mówiąc: Jeśli bardzo chcecie, możecie napisać, że to mój ulubiony utwór.
Jestem przeciwny pisaniu, zwłaszcza o własnej muzyce w tonach „och!” i „ach!” Och i ach ma robić publiczność – albo nie. Dlatego też pisząc o własnych kompozycjach Maciej Małecki trzyma się faktów.
"Polskie Hymny Wielkanocne" (1995)
Utwór powstał na zamówienie parafii św. Stanisława Kostki w Chicago dla uczczenia 125-lecia istnienia kościoła. Dzieło zostało wykonane 17 września 1995 roku przez Chicago Philharmonic Orchestra pod batutą absolwenta warszawskiej Akademii Muzycznej Piotra Dąbrowskiego.
- W utworze, który ma formę rapsodii, wykorzystałem melodie następujących pieśni: Alleluja! Jezus żyje, Chrystus Pan zmartwychwstał, Chrystus zmartwychwstał jest, Wesoły nam dzień dziś nastał, Złóżmy troski żałujący, Zwycięzca śmierci.
Polskie Hymny Wielkanocne były kilkakrotnie zaprezentowane w Polsce: pierwsze wykonanie miało miejsce w Częstochowie na VIII Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Sakralnej GAUDE MATE w maju 1998 roku; Orkiestrą Filharmonii Częstochowskiej dyrygował Tomasz Bugaj. W 2002 roku dzieło wykonała Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Kaliskiej pod dyrekcją Tadeusza Wicherka, który poprowadzil też Hymny parokrotnie z Orkiestrą Symfoniczną im. Karola Namysłowskiego w Zamościu. W 2003 roku utwór grała Orkiestra Filharmonii Białostockiej prowadzona przez Bogdana Olędzkiego.
Poemat symfoniczny „Dziki gołąb, las i panna”
W 1971 roku skomponowałem muzykę do słuchowiska radiowego Henryka Bardijewskiego „Mała suita polska” w reżyserii Zbigniewa Kopalki. Po latach skomponowałem też ilustrację do „Wiedźmy” Bolesława Leśmiana w reżyserii Henryka Rozena (również dla Polskiego Radia). Gdy zaproszono mnie do napisania utworu dla uczczenia 80-lecia ZAiKS-u sięgnąłem do tych starych zapisków i wykorzystałem je w poemacie „Dziki gołąb, las i panna”. Zacytowałem też zasłyszane śpiewy ptasie. A tytuł to gra wyobraźni…
Prawykonania dzieła dokonała Polska Orkiestra Radiowa pod dyrekcją Wojciecha Rajskiego na galowym koncercie w Sali Filharmonii Narodowej w Warszawie, 25 października 1998 roku.
Scherzo
Scherzo pisałem na przełomie lat 2024/2025. W nagłówku utwór opatrzyłem podwójną dedykacją: Michałowi Klauzie i Orkiestrze Polskiego Radia w Warszawie.
Michał Klauza dyrygował szeregiem moich utworów symfonicznych, a jego interpretacje zawsze były bliskie mojemu rozumieniu i odczuwaniu muzyki. Z Orkiestrą związany jestem od ponad półwiecza, gdy ten zespół znany był jeszcze jako Orkiestra Polskiego Radia pod dyrekcją Stefana Rachonia, a ja w niej grałem jako doangażowany pianista. A potem Orkiestra zmieniająca swą nazwę i prowadzona przez kilku dyrygentów wykonywała ponad 15 moich utworów, zawsze z moją pełną akceptacją.
MACIEJ MAŁECKI (ur. w 1940 r.), kompozytor, pianista. Studiował w stołecznej Państwowej Wyższej Szkole Muzycznej - kompozycję u Kazimierza Sikorskiego i fortepian u Natalii Hornowskiej. Wykształcenie uzupełniał w Eastman School of Music w Rochester, USA. Po studiach przez kilka lat grał w duecie fortepianowym z Jerzym Derflem.
W latach 70. komponował głównie dla teatru, radia, telewizji i filmu. W następnym dziesięcioleciu poszerzył ten rodzaj twórczości o muzykę koncertową. W 1993 roku został Prezesem Związku Kompozytorów Polskich i pełnił tę funkcję przez trzy kadencje.
Autor wielu kompozycji solowch i kameralnych (m.in. pięciu kwartetów smyczkowych), orkiestrowych (wśród nich trzy symfonie), kilkunastu utworów na instrumenty solo z orkiestrą, utworów na orkiestrę dętą, pieśni, pieśni chóralnych, utworów scenicznych (opera, dwa balety, opera dziecięca, dwa musicale, dzieła radiowo-estradowe), a także muzyki teatralnej, filmowej, piosenek, piosenek dla dzieci i szeregu opracowań.
Laureat nagród i wyróżnień. W 2013 r. został uhonorowany Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski.