Bilety na: BARON CYGAŃSKI, J. Strauss, operetka
Białystok, Odeska 1
16.11.2024, g. 19:00 (sobota)
cena - od 73,50 pln
Zakończenie sprzedaży online: 16.11.2024, g. 18:00
BARON CYGAŃSKI
Zaliczany jest do najsłynniejszych dzieł w literaturze operetkowej, a sam kompozytor uważał utwór za swe największe osiągnięcie. „Barona cygańskiego” komponował Strauss z myślą o scenie operowej, niezwykły dramatyzm i głęboko liryczny tekst pierwowzoru – noweli „Saffi” Móra Jókai’a, na którym oparte zostało libretto, domagały się, bardziej opracowania operowego niż operetkowego. Stąd tak długa i skrupulatna praca nad każdą postacią, arią i sceną. Kompozytor w liście do swego librecisty, zwierzał się: „Przed wyjściem na długi, samotny spacer po lesie uczyłem się na pamięć paru Pańskich zwrotek i tam zapisałem melodię na sztywnych mankietach koszuli”. Sukces premierowy był ogromny. To, co w dziele zwróciło szczególną uwagę, to fakt, że była to pierwsza wiedeńska operetka, której głównymi bohaterami uczyniono Węgrów i Cyganów. Świat „Barona” mieni się więc cygańsko-węgierskim „milieu”, w warstwie fabularnej wątki realistyczne przeplatają się z bajecznymi obrazami obozu cygańskiego. A wszystko to w rytm ognistego czardasza i porywającego walca.
INSCENIZACJA
Akcja libretta rozgrywa się w przededniu wojny, jej niebezpieczeństwo wisi w powietrzu. Mimo lekkości i humoru obecnego w libretcie, wyczuwa się niepokojącą atmosferę, związaną z narastającymi podziałami społecznymi między obywatelami kraju, a nowoprzybyłymi. Te dwa światy zostaną w inscenizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej wyraźnie skontrastowane. Pierwszy w groteskowo-realistycznym, a drugi w magicznym i tajemniczym obrazie, niczym w filmach Kustoricy czy Petrovica.
*******
Opera i Filharmonia Podlaska dysponuje dodatkowymi miejscami dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Bilety na te miejsca można nabyć w kasie Opery. Więcej informacji https://www.oifp.eu/regulamin/ i pod nr tel. (85) 306 75 06 w godz. 8.00–16.00.
Zaliczany jest do najsłynniejszych dzieł w literaturze operetkowej, a sam kompozytor uważał utwór za swe największe osiągnięcie. „Barona cygańskiego” komponował Strauss z myślą o scenie operowej, niezwykły dramatyzm i głęboko liryczny tekst pierwowzoru – noweli „Saffi” Móra Jókai’a, na którym oparte zostało libretto, domagały się, bardziej opracowania operowego niż operetkowego. Stąd tak długa i skrupulatna praca nad każdą postacią, arią i sceną. Kompozytor w liście do swego librecisty, zwierzał się: „Przed wyjściem na długi, samotny spacer po lesie uczyłem się na pamięć paru Pańskich zwrotek i tam zapisałem melodię na sztywnych mankietach koszuli”. Sukces premierowy był ogromny. To, co w dziele zwróciło szczególną uwagę, to fakt, że była to pierwsza wiedeńska operetka, której głównymi bohaterami uczyniono Węgrów i Cyganów. Świat „Barona” mieni się więc cygańsko-węgierskim „milieu”, w warstwie fabularnej wątki realistyczne przeplatają się z bajecznymi obrazami obozu cygańskiego. A wszystko to w rytm ognistego czardasza i porywającego walca.
INSCENIZACJA
Akcja libretta rozgrywa się w przededniu wojny, jej niebezpieczeństwo wisi w powietrzu. Mimo lekkości i humoru obecnego w libretcie, wyczuwa się niepokojącą atmosferę, związaną z narastającymi podziałami społecznymi między obywatelami kraju, a nowoprzybyłymi. Te dwa światy zostaną w inscenizacji Opery i Filharmonii Podlaskiej wyraźnie skontrastowane. Pierwszy w groteskowo-realistycznym, a drugi w magicznym i tajemniczym obrazie, niczym w filmach Kustoricy czy Petrovica.
*******
Opera i Filharmonia Podlaska dysponuje dodatkowymi miejscami dla osób poruszających się na wózkach inwalidzkich. Bilety na te miejsca można nabyć w kasie Opery. Więcej informacji https://www.oifp.eu/regulamin/ i pod nr tel. (85) 306 75 06 w godz. 8.00–16.00.