Bilety na: Animocje - Dzikie dzieci- filmy krótkometrażowe 14+
Bydgoszcz, Marcinkowskiego 12-14
11.04.2025, g. 18:30 (piątek)
cena - od 10,00 pln
Organizator: MCK Kino Orzeł
Zakończenie sprzedaży online: 11.04.2025, g. 18:30
kuratorka
Katarzyna Kijek - scenarzystka i polska reżyserka animacji. Twórczyni teledysków i innych krótkich form wideo. Znaczącą część swoich prac realizuje wspólnie z Przemysławem Adamskim.
Filmy i teledyski stworzone przez duet Kijek/Adamski wyświetlane były na kilkuset festiwalach na świecie i zdobyły liczne branżowe nagrody.
Katarzyna Kijek – Polish screenwriter and animation director. Creator of music videos and other short-form video projects. A significant part of her work is created in collaboration with Przemysław Adamski.
Films and music videos by the Kijek/Adamski duo have been screened at hundreds of festivals worldwide, earning numerous industry awards.
“Dzikie dzieci”
Gdy w 1830 roku kapitan Robert Fritz Roy porywał czwórkę rdzennych mieszkańców Ziemi Ognistej, był przekonany, że wyświadcza "dzikim ludziom" przysługę wciągnięcia ich w obręb lepszej, europejskiej cywilizacji przesiąkniętej chrześcijaństwem. Cywilizacji, która uzurpuje sobie wyższość nad naturą i w imię własnych dogmatów dąży do narzucenia światu swojej retoryki, własnych praw i konwenansów. Słynne historyczne eksperymenty wychowawcze wskazują jednak, że natura rzadko pozostaje bierna i bezpardonowe próby wtłoczenia "dzikiej" jednostki w ciasne ramy społecznie akceptowalnej etykiety z reguły skazane są na niepowodzenie. W najlepszym wypadku dostajemy w efekcie gombrowiczowską "gębę" i "pupę". Najtragiczniejsze konsekwencje tych poczynań opisują biografie m. in. Kaspara Hausera, Genie, czy Victora z Aveyron. Życie tego ostatniego stało się bezpośrednim przyczynkiem do realizacji filmu "Feral" Daniela Sousy i prawdopodobną inspiracją dla wielu narracji dających wyraz buntu wobec skostniałych norm społecznych. Potrzeba powrotu na łono natury nie zawsze ma jednak tak dramatyczny wymiar, czego przykład także znalazł się w prezentowanym bloku filmowym.
"Wild Children"
When, in 1830, Captain Robert FitzRoy abducted four indigenous inhabitants of Tierra del Fuego, he believed he was doing the “wild people” a favor by introducing them to a superior European civilization steeped in Christianity. A civilization that claims dominance over nature and, in the name of its own dogmas, seeks to impose its rhetoric, laws, and conventions upon the world.
However, famous historical upbringing experiments suggest that nature rarely remains passive, and ruthless attempts to force a "wild" individual into the rigid framework of socially acceptable etiquette are usually doomed to be a failure. At best, they result in a Gombrowicz-style "mug" and "bottom"; at worst, they lead to tragic consequences, as seen in the life stories of Kaspar Hauser, Genie, and Victor of Aveyron.
The life of the latter directly inspired the creation of the film Feral by Daniel Sousa and has likely influenced many narratives expressing resistance against rigid social norms. However, the need to return to nature does not always take on such dramatic dimensions, as demonstrated by one of the examples in this curated film selection.
Darwin's Notebook, Georges Schwizgebel, Switzerland 2020, 9’21’’
The return of three Anglicized natives people to their country or the beginning of a meeting with the modern world that will destroy them.
Notatnik Darwina, Georges Schwizgebel, Szwajcaria 2020, 9’21’’
Powrót trojga zanglicyzowanych rdzennych mieszkańców do ich ojczyzny oraz początek spotkania ze współczesnym światem, które ich zniszczy.
Feral, Daniel Sousa, USA 2012, 12’46’’
A wild boy is found in the woods by a solitary hunter and brought back to civilization. Alienated by a strange new environment, the boy tries to adapt by using the same strategies that kept him safe in the forest.
Dzikie dziecko, Daniel Sousa, USA 2012, 12’46’’
Wychowany w dziczy chłopiec zostaje znaleziony w lesie przez samotnego myśliwego i zabrany do cywilizacji. Wyobcowany w nowym, dziwnym środowisku, próbuje się przystosować, wykorzystując te same strategie, które pomagały mu przetrwać w lesie.
Sauvage, Paul Cabon, France 2009, 04’40’’
A bald man returns to his wild nature.
Dzikus, Paul Cabon, Francja 2009, 04’40’’
Łysy mężczyzna powraca do swojej dzikiej natury.
The Debutante, Elizabeth Hobbs, UK 2022, 8’00’’
A spirited young woman persuades a hyena from London Zoo to take her place at a dinner dance being held in her honour.
Debiutantka, Elizabeth Hobbs, Wielka Brytania 2022, 8’00’’
Pewna żywiołowa młoda kobieta przekonuje hienę z londyńskiego zoo, by zajęła jej miejsce na balu wydanym na jej cześć.
Wildebeest, Nicolas Keppens and Matthias Phlips, Belgium 2017, 19’’20’’
Going on a safari is a dream for many. For middle-aged couple Linda and Troyer it turns into a horribly real adventure when they get left behind in the wilderness.
Gnu, Nicolas Keppens i Matthias Phlips, Belgia 2017, 19’20’’
Wyprawa na safari to marzenie wielu osób. Dla pary w średnim wieku, Lindy i Troyera, zamienia się jednak w przerażającą rzeczywistość, gdy zostają porzuceni na odludziu.
Oh Willy, Emma De Swaef & Marc James Roels, 16’42’’
Forced to return to his naturist roots, Willy bungles his way into noble savagery.
Och Willy, Emma De Swaef & Marc James Roels, 16’42’’
Zmuszony do powrotu do swoich naturystycznych korzeni, Willy niezgrabnie wkracza w stan szlachetnej dzikości.
Katarzyna Kijek - scenarzystka i polska reżyserka animacji. Twórczyni teledysków i innych krótkich form wideo. Znaczącą część swoich prac realizuje wspólnie z Przemysławem Adamskim.
Filmy i teledyski stworzone przez duet Kijek/Adamski wyświetlane były na kilkuset festiwalach na świecie i zdobyły liczne branżowe nagrody.
Katarzyna Kijek – Polish screenwriter and animation director. Creator of music videos and other short-form video projects. A significant part of her work is created in collaboration with Przemysław Adamski.
Films and music videos by the Kijek/Adamski duo have been screened at hundreds of festivals worldwide, earning numerous industry awards.
“Dzikie dzieci”
Gdy w 1830 roku kapitan Robert Fritz Roy porywał czwórkę rdzennych mieszkańców Ziemi Ognistej, był przekonany, że wyświadcza "dzikim ludziom" przysługę wciągnięcia ich w obręb lepszej, europejskiej cywilizacji przesiąkniętej chrześcijaństwem. Cywilizacji, która uzurpuje sobie wyższość nad naturą i w imię własnych dogmatów dąży do narzucenia światu swojej retoryki, własnych praw i konwenansów. Słynne historyczne eksperymenty wychowawcze wskazują jednak, że natura rzadko pozostaje bierna i bezpardonowe próby wtłoczenia "dzikiej" jednostki w ciasne ramy społecznie akceptowalnej etykiety z reguły skazane są na niepowodzenie. W najlepszym wypadku dostajemy w efekcie gombrowiczowską "gębę" i "pupę". Najtragiczniejsze konsekwencje tych poczynań opisują biografie m. in. Kaspara Hausera, Genie, czy Victora z Aveyron. Życie tego ostatniego stało się bezpośrednim przyczynkiem do realizacji filmu "Feral" Daniela Sousy i prawdopodobną inspiracją dla wielu narracji dających wyraz buntu wobec skostniałych norm społecznych. Potrzeba powrotu na łono natury nie zawsze ma jednak tak dramatyczny wymiar, czego przykład także znalazł się w prezentowanym bloku filmowym.
"Wild Children"
When, in 1830, Captain Robert FitzRoy abducted four indigenous inhabitants of Tierra del Fuego, he believed he was doing the “wild people” a favor by introducing them to a superior European civilization steeped in Christianity. A civilization that claims dominance over nature and, in the name of its own dogmas, seeks to impose its rhetoric, laws, and conventions upon the world.
However, famous historical upbringing experiments suggest that nature rarely remains passive, and ruthless attempts to force a "wild" individual into the rigid framework of socially acceptable etiquette are usually doomed to be a failure. At best, they result in a Gombrowicz-style "mug" and "bottom"; at worst, they lead to tragic consequences, as seen in the life stories of Kaspar Hauser, Genie, and Victor of Aveyron.
The life of the latter directly inspired the creation of the film Feral by Daniel Sousa and has likely influenced many narratives expressing resistance against rigid social norms. However, the need to return to nature does not always take on such dramatic dimensions, as demonstrated by one of the examples in this curated film selection.
Darwin's Notebook, Georges Schwizgebel, Switzerland 2020, 9’21’’
The return of three Anglicized natives people to their country or the beginning of a meeting with the modern world that will destroy them.
Notatnik Darwina, Georges Schwizgebel, Szwajcaria 2020, 9’21’’
Powrót trojga zanglicyzowanych rdzennych mieszkańców do ich ojczyzny oraz początek spotkania ze współczesnym światem, które ich zniszczy.
Feral, Daniel Sousa, USA 2012, 12’46’’
A wild boy is found in the woods by a solitary hunter and brought back to civilization. Alienated by a strange new environment, the boy tries to adapt by using the same strategies that kept him safe in the forest.
Dzikie dziecko, Daniel Sousa, USA 2012, 12’46’’
Wychowany w dziczy chłopiec zostaje znaleziony w lesie przez samotnego myśliwego i zabrany do cywilizacji. Wyobcowany w nowym, dziwnym środowisku, próbuje się przystosować, wykorzystując te same strategie, które pomagały mu przetrwać w lesie.
Sauvage, Paul Cabon, France 2009, 04’40’’
A bald man returns to his wild nature.
Dzikus, Paul Cabon, Francja 2009, 04’40’’
Łysy mężczyzna powraca do swojej dzikiej natury.
The Debutante, Elizabeth Hobbs, UK 2022, 8’00’’
A spirited young woman persuades a hyena from London Zoo to take her place at a dinner dance being held in her honour.
Debiutantka, Elizabeth Hobbs, Wielka Brytania 2022, 8’00’’
Pewna żywiołowa młoda kobieta przekonuje hienę z londyńskiego zoo, by zajęła jej miejsce na balu wydanym na jej cześć.
Wildebeest, Nicolas Keppens and Matthias Phlips, Belgium 2017, 19’’20’’
Going on a safari is a dream for many. For middle-aged couple Linda and Troyer it turns into a horribly real adventure when they get left behind in the wilderness.
Gnu, Nicolas Keppens i Matthias Phlips, Belgia 2017, 19’20’’
Wyprawa na safari to marzenie wielu osób. Dla pary w średnim wieku, Lindy i Troyera, zamienia się jednak w przerażającą rzeczywistość, gdy zostają porzuceni na odludziu.
Oh Willy, Emma De Swaef & Marc James Roels, 16’42’’
Forced to return to his naturist roots, Willy bungles his way into noble savagery.
Och Willy, Emma De Swaef & Marc James Roels, 16’42’’
Zmuszony do powrotu do swoich naturystycznych korzeni, Willy niezgrabnie wkracza w stan szlachetnej dzikości.