Akademia Filmu Awangardowego: Postkolonialne rozmowy o tożsamości i historii nad tożsamością oraz jej obrazami w twórczości Trinh T. Minh-ha
Postkolonialne rozmowy o tożsamości i historii nad tożsamością oraz jej obrazami w twórczości Trinh T. Minh-ha
5.12.2023 (wtorek)
Prowadząca zajęcia: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz
Prezentowane filmy:
“DiAna's Hair Ego”, reż. Ellen Spiro, USA 1989, 30 min
Film stanowi dokumentację działań feministek z Karoliny Południowej i South Carolina AIDS Education Network. Wśród nich były dr Bambi Gaddist i DiAna DiAna, właścicielka salonu piękności, który funkcjonował jako centrum aktywistycznych działań dotyczących uświadamiania na temat AIDS w środowisku czarnych kobiet. Spiro “ukazała zaangażowanie, humor, brawurę i energię czarnych kobiet”, wywołując wrażenie przełomowości swojego dzieła. Film został nagrodzony ponad dwunastoma nagrodami i wyróżnieniami. Był wykorzystywany przez setki organizacji edukacyjnych i społecznych jako zapis modelowo wprowadzanych zmian w lokalnych społecznościach.
Źródło cytowania: Małgorzata Radkiewicz, “Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Fundacja Okonakino, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków-Warszawa 2022, s. 244.
“Nazwisko Viet imię Nam” (“Surname Viet Given Name Nam”), reż. Trinh T. Minh-ha, USA 1989, 108 min
Film opowiada o wielowymiarowych mitach i historiach, które odcisnęły piętno na losach wietnamskich kobiet. Jego Istotnym elementem są wywiady z Wietnamkami, które przetłumaczone na francuski, a następnie na angielski posłużyły do stworzenia scenariusza. Reżyserka zaprosiła do odtworzenia zebranych podczas wywiadów wypowiedzi imigrantki z Wietnamu mieszkające w Stanach Zjednoczonych. Aspekt odegrania zarejestrowanych wypowiedzi przez osoby, w których tekst wywołuje żywą emocjonalną reakcję, i ich zapośredniczenie poprzez przywołanie ich brzmienia w tłumaczeniach, sprawia, że film łączy w sobie elementy fikcji i dzieła dokumentalnego.
Trinh T. Minh-ha „postanowiła skupić się na wietnamskich kobietach, zwłaszcza tych doświadczających przemieszczenia i migracji, na ich tożsamości oraz różnicach kulturowych, językowych, społecznych. Zamiast spojrzenia od środka, jakie mogłaby przyjąć jako reżyserka pochodząca z tego samego kraju co rozmówczynie, zaproponowała ogląd z wielu pozycji: mediatorki, tłumaczki, osoby prowadzącej wywiad albo odpowiadającej w pierwszej osobie na pytania. Konwencja wywiadu, oparta na bezpośrednich wypowiedziach, wspomnieniach i komentarzach, pozwoliła na oddanie specyfiki i odmienności kultury Wietnamu – nazywanej i postrzeganej na wiele sposobów” – pisze prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, współkuratorka retrospektywy filmów Trinh T. Minh-ha, w książce „Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej”, która w grudniu 2022 roku ukazała się nakładem współwydawców Uniwersytetu Jegiellońskiego, Fundacji Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w ramach projektu Akademia filmu awangardowego.
5.12.2023 (wtorek)
Prowadząca zajęcia: prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz
Prezentowane filmy:
“DiAna's Hair Ego”, reż. Ellen Spiro, USA 1989, 30 min
Film stanowi dokumentację działań feministek z Karoliny Południowej i South Carolina AIDS Education Network. Wśród nich były dr Bambi Gaddist i DiAna DiAna, właścicielka salonu piękności, który funkcjonował jako centrum aktywistycznych działań dotyczących uświadamiania na temat AIDS w środowisku czarnych kobiet. Spiro “ukazała zaangażowanie, humor, brawurę i energię czarnych kobiet”, wywołując wrażenie przełomowości swojego dzieła. Film został nagrodzony ponad dwunastoma nagrodami i wyróżnieniami. Był wykorzystywany przez setki organizacji edukacyjnych i społecznych jako zapis modelowo wprowadzanych zmian w lokalnych społecznościach.
Źródło cytowania: Małgorzata Radkiewicz, “Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej”, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Fundacja Okonakino, Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie, Kraków-Warszawa 2022, s. 244.
“Nazwisko Viet imię Nam” (“Surname Viet Given Name Nam”), reż. Trinh T. Minh-ha, USA 1989, 108 min
Film opowiada o wielowymiarowych mitach i historiach, które odcisnęły piętno na losach wietnamskich kobiet. Jego Istotnym elementem są wywiady z Wietnamkami, które przetłumaczone na francuski, a następnie na angielski posłużyły do stworzenia scenariusza. Reżyserka zaprosiła do odtworzenia zebranych podczas wywiadów wypowiedzi imigrantki z Wietnamu mieszkające w Stanach Zjednoczonych. Aspekt odegrania zarejestrowanych wypowiedzi przez osoby, w których tekst wywołuje żywą emocjonalną reakcję, i ich zapośredniczenie poprzez przywołanie ich brzmienia w tłumaczeniach, sprawia, że film łączy w sobie elementy fikcji i dzieła dokumentalnego.
Trinh T. Minh-ha „postanowiła skupić się na wietnamskich kobietach, zwłaszcza tych doświadczających przemieszczenia i migracji, na ich tożsamości oraz różnicach kulturowych, językowych, społecznych. Zamiast spojrzenia od środka, jakie mogłaby przyjąć jako reżyserka pochodząca z tego samego kraju co rozmówczynie, zaproponowała ogląd z wielu pozycji: mediatorki, tłumaczki, osoby prowadzącej wywiad albo odpowiadającej w pierwszej osobie na pytania. Konwencja wywiadu, oparta na bezpośrednich wypowiedziach, wspomnieniach i komentarzach, pozwoliła na oddanie specyfiki i odmienności kultury Wietnamu – nazywanej i postrzeganej na wiele sposobów” – pisze prof. dr hab. Małgorzata Radkiewicz, współkuratorka retrospektywy filmów Trinh T. Minh-ha, w książce „Refleksje zza kamery. Reżyserki o kinie i formie filmowej”, która w grudniu 2022 roku ukazała się nakładem współwydawców Uniwersytetu Jegiellońskiego, Fundacji Okonakino i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie w ramach projektu Akademia filmu awangardowego.
Bilety na termin:
05.12.2023 , g. 17:00 (wtorek)
- 05.12.2023 , g. 17:00
- Warszawa
- Kino Elektronik - Warszawa