Bilety na: Kantata o Świętym Mikołaju
Organizator: Narodowe Forum Muzyki im. Witolda Lutosławskiego...
Zakończenie sprzedaży online: 06.12.2024, g. 00:01
Koncert będzie okazją do świętowania jubileuszu piętnastolecia Chóru Chłopięcego NFM, a jednocześnie spotkaniem z opowieścią o świętym Mikołaju. Głównym punktem programu stanie się bowiem wykonanie wyjątkowej kantaty Benjamina Brittena poświęconej tej postaci. Wieczór rozpocznie wykonanie innego dzieła Brytyjczyka: Missa Brevis D-dur na chór i organy, a repertuar wzbogacą również kompozycje polskich twórców.
Benjamin Britten uważał, że muzyka powinna docierać do jak najszerszego grona odbiorców. Na przestrzeni lat komponował więc dzieła angażujące także najmłodsze pokolenia adeptów sztuki wykonawczej. Jednym z nich jest Missa Brevis D-dur napisana w 1959 roku dla chłopców należących do chóru katedry Westminsterskiej w Londynie i zadedykowana jej dyrektorowi muzycznemu, George’owi Malcolmowi. Składa się z czterech ogniw i jest jednym z pierwszych utworów Brittena do tekstu łacińskiego. Zachwyca oryginalnością opracowania muzycznego już od jaśniejących brzmień Kyrie. Żywa melodyka głosów nieustannie podkreślana jest przez głęboki tembr organów, których partia funkcjonuje nie tyle jako akompaniament, co równorzędnie, a zarazem pełnoprawnie realizowana linia melodyczna. Ponad dziesięć lat wcześniej powstała kantata Święty Mikołaj. Britten stworzył ją w 1948 roku na zamówienie Lancing College w Sussex dla uczczenia setnej rocznicy powstania szkoły. Jest ona pierwszym z dwunastu utworów Brytyjczyka przeznaczonych m.in. dla amatorów, do wykonania kantaty potrzeba bowiem zaledwie kilku profesjonalnych muzyków, których partie stanowią „trzon” kompozycji. Zgodnie z tytułem opowiada ona o dziejach świętego Mikołaja, biskupa z Mirry, od jego narodzin aż do śmierci. Nie ilustruje życia ukształtowanej przez popkulturę postaci kojarzącej się z saniami wypełnionymi po brzegi prezentami i ciągniętymi przez renifery, ale zwraca uwagę na momentami dramatyczny żywot jednego z najbardziej czczonych świętych i patronów chrześcijańskich.
Grudniowy koncert stanie się również okazją do wysłuchania dzieł polskich, współcześnie działających twórców. Wspólnym mianownikiem prezentowanych utworów będzie tematyka sakralna. Wśród nich zabrzmi Laudate Dominum omnes gentes Grzegorza Miśkiewicza, skomponowane specjalnie dla Chóru Chłopięcego NFM, Gloria na trzy chóry mieszane, dwa chóry dziecięce i orkiestrę kameralną autorstwa Mikołaja Ziółkowskiego oraz wykonywane premierowo Canticum trium puerorum Marka Raczyńskiego.
Program:
B. Britten Missa brevis D-dur na chór i organy op. 63
M. Raczyński Canticum trium puerorum (prawykonanie)
G. Miśkiewicz Laudate Dominum omnes gentes
M. Ziółkowski Gloria na trzy chóry mieszane, dwa chóry dziecięce i orkiestrę kameralną
***
B. Britten Święty Mikołaj – kantata op. 42*
Wykonawcy:
Małgorzata Podzielny – dyrygentka, kierownictwo artystyczne Chóru Dziewczęcego NFM, Chóru Chłopięcego NFM i Zespołu Wokalnego Rondo
Andrzej Kosendiak – dyrygent*
Mark Padmore – tenor
Mikołaj Szczęsny – organy
Michał Rot – fortepian*
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian*
Chór Dziewczęcy NFM
Chór Chłopięcy NFM
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Zespół Wokalny Rondo
NFM Orkiestra Leopoldinum
Benjamin Britten uważał, że muzyka powinna docierać do jak najszerszego grona odbiorców. Na przestrzeni lat komponował więc dzieła angażujące także najmłodsze pokolenia adeptów sztuki wykonawczej. Jednym z nich jest Missa Brevis D-dur napisana w 1959 roku dla chłopców należących do chóru katedry Westminsterskiej w Londynie i zadedykowana jej dyrektorowi muzycznemu, George’owi Malcolmowi. Składa się z czterech ogniw i jest jednym z pierwszych utworów Brittena do tekstu łacińskiego. Zachwyca oryginalnością opracowania muzycznego już od jaśniejących brzmień Kyrie. Żywa melodyka głosów nieustannie podkreślana jest przez głęboki tembr organów, których partia funkcjonuje nie tyle jako akompaniament, co równorzędnie, a zarazem pełnoprawnie realizowana linia melodyczna. Ponad dziesięć lat wcześniej powstała kantata Święty Mikołaj. Britten stworzył ją w 1948 roku na zamówienie Lancing College w Sussex dla uczczenia setnej rocznicy powstania szkoły. Jest ona pierwszym z dwunastu utworów Brytyjczyka przeznaczonych m.in. dla amatorów, do wykonania kantaty potrzeba bowiem zaledwie kilku profesjonalnych muzyków, których partie stanowią „trzon” kompozycji. Zgodnie z tytułem opowiada ona o dziejach świętego Mikołaja, biskupa z Mirry, od jego narodzin aż do śmierci. Nie ilustruje życia ukształtowanej przez popkulturę postaci kojarzącej się z saniami wypełnionymi po brzegi prezentami i ciągniętymi przez renifery, ale zwraca uwagę na momentami dramatyczny żywot jednego z najbardziej czczonych świętych i patronów chrześcijańskich.
Grudniowy koncert stanie się również okazją do wysłuchania dzieł polskich, współcześnie działających twórców. Wspólnym mianownikiem prezentowanych utworów będzie tematyka sakralna. Wśród nich zabrzmi Laudate Dominum omnes gentes Grzegorza Miśkiewicza, skomponowane specjalnie dla Chóru Chłopięcego NFM, Gloria na trzy chóry mieszane, dwa chóry dziecięce i orkiestrę kameralną autorstwa Mikołaja Ziółkowskiego oraz wykonywane premierowo Canticum trium puerorum Marka Raczyńskiego.
Program:
B. Britten Missa brevis D-dur na chór i organy op. 63
M. Raczyński Canticum trium puerorum (prawykonanie)
G. Miśkiewicz Laudate Dominum omnes gentes
M. Ziółkowski Gloria na trzy chóry mieszane, dwa chóry dziecięce i orkiestrę kameralną
***
B. Britten Święty Mikołaj – kantata op. 42*
Wykonawcy:
Małgorzata Podzielny – dyrygentka, kierownictwo artystyczne Chóru Dziewczęcego NFM, Chóru Chłopięcego NFM i Zespołu Wokalnego Rondo
Andrzej Kosendiak – dyrygent*
Mark Padmore – tenor
Mikołaj Szczęsny – organy
Michał Rot – fortepian*
Katarzyna Neugebauer-Jastrzębska – fortepian*
Chór Dziewczęcy NFM
Chór Chłopięcy NFM
Chór NFM
Lionel Sow – kierownictwo artystyczne Chóru NFM
Zespół Wokalny Rondo
NFM Orkiestra Leopoldinum