Bilety na: Kammerorchester Basel / René Jacobs / Haydn. W poszukiwaniu prawdy
Katowice, plac Wojciecha Kilara 1
30.11.2024, g. 19:30 (sobota)
cena - od 48,00 pln
Organizator: Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia...
Zakończenie sprzedaży online: 30.11.2024, g. 19:30
Dyrygent
René Jacobs
Wykonawcy
Kammerorchester Basel
René Jacobs – dyrektor muzyczny, trąbka
Mari Eriksmoen – sopran
Kristina Hammarström – mezzosopran
Mark Milhofer – tenor
Christian Senn – baryton
Program
Joseph Haydn
Symfonia e-moll nr 44 „Żałobna”
Msza cecyliańska C-dur Hob. XXII:5
René Jacobs to jedna z bardziej elektryzujących postaci w środowisku muzyki dawnej. Dla osób, które nie śledzą na co dzień ideologicznych batalii fanów historycznych praktyk wykonawczych, może się wydawać zaskakujące, jak wiele emocji wzbudzają niektóre produkcje belgijskiego dyrygenta i śpiewaka.
W ciągu pół wieku działalności artystycznej Jacobs był jednym z głównych bohaterów renesansu muzyki dawnej. Najpierw jako znakomity kontratenor specjalizował się w nagraniach zapomnianych dzieł i wziął udział w wielu entuzjastycznie przyjętych interpretacjach utworów Bacha czy Mozarta.
Dla Jacobsa jako dyrygenta historyczne traktaty i wiedza na temat dawnych praktyk bywają czasem punktem wyjścia do tego, by ponieść się swobodnej grze wyobraźni. Dla jednych te pomysły są zbyt odważne, w opinii innych natomiast sprawiają, że jego interpretacje są bliższe współczesnym odbiorcom.
Jak będzie w dwóch, dość odmiennych dziełach Haydna? Symfonia e-moll wzięła swój przydomek Żałobna od rzekomej prośby kompozytora, by wolną część wykonać na jego własnym pogrzebie. Nie ma jednak żadnych świadectw, że zabrzmiała ani na pogrzebie, ani na innych nabożeństwach upamiętniających twórcę.
Missa Cellensis in honoremBeatissimae Virginis Mariae, zwana również Mszą cecyliańską, to jedna z dwóch (a w zasadzie trzech) napisanych dla opactwa w Mariazell, jednego z ważniejszych punktów pielgrzymkowych w Austrii. Pierwsza wersja Mszy skomponowanej w 1766 roku spłonęła w pożarze. Dlatego też siedem lat później Haydn odtworzył całe dzieło z pamięci i rozszerzył je do kształtu, w którym przetrwało do dziś.
Szymon Maliszewski
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 120 minut
René Jacobs
Wykonawcy
Kammerorchester Basel
René Jacobs – dyrektor muzyczny, trąbka
Mari Eriksmoen – sopran
Kristina Hammarström – mezzosopran
Mark Milhofer – tenor
Christian Senn – baryton
Program
Joseph Haydn
Symfonia e-moll nr 44 „Żałobna”
Msza cecyliańska C-dur Hob. XXII:5
René Jacobs to jedna z bardziej elektryzujących postaci w środowisku muzyki dawnej. Dla osób, które nie śledzą na co dzień ideologicznych batalii fanów historycznych praktyk wykonawczych, może się wydawać zaskakujące, jak wiele emocji wzbudzają niektóre produkcje belgijskiego dyrygenta i śpiewaka.
W ciągu pół wieku działalności artystycznej Jacobs był jednym z głównych bohaterów renesansu muzyki dawnej. Najpierw jako znakomity kontratenor specjalizował się w nagraniach zapomnianych dzieł i wziął udział w wielu entuzjastycznie przyjętych interpretacjach utworów Bacha czy Mozarta.
Dla Jacobsa jako dyrygenta historyczne traktaty i wiedza na temat dawnych praktyk bywają czasem punktem wyjścia do tego, by ponieść się swobodnej grze wyobraźni. Dla jednych te pomysły są zbyt odważne, w opinii innych natomiast sprawiają, że jego interpretacje są bliższe współczesnym odbiorcom.
Jak będzie w dwóch, dość odmiennych dziełach Haydna? Symfonia e-moll wzięła swój przydomek Żałobna od rzekomej prośby kompozytora, by wolną część wykonać na jego własnym pogrzebie. Nie ma jednak żadnych świadectw, że zabrzmiała ani na pogrzebie, ani na innych nabożeństwach upamiętniających twórcę.
Missa Cellensis in honoremBeatissimae Virginis Mariae, zwana również Mszą cecyliańską, to jedna z dwóch (a w zasadzie trzech) napisanych dla opactwa w Mariazell, jednego z ważniejszych punktów pielgrzymkowych w Austrii. Pierwsza wersja Mszy skomponowanej w 1766 roku spłonęła w pożarze. Dlatego też siedem lat później Haydn odtworzył całe dzieło z pamięci i rozszerzył je do kształtu, w którym przetrwało do dziś.
Szymon Maliszewski
Czas trwania koncertu (łącznie z przerwą): ok. 120 minut