Chór Polskiego Radia - Lusławice / Muzyka czasów Wazów
Wykonawcy
Chór Polskiego Radia - Lusławice
Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygentka
Andrzej Zawisza – pozytyw
Program
Album Sapieżyńskie Toccata F.L.
Annibale Orgas
Domine in virtute tua
Asprilio Pacelli
Cantate Domino
Annibale Orgas
Lautentur cor
Luzzascho Luzzaschi
Toccata del quarto tuono
Bartłomiej Pękiel
Kyrie i Gloria z Missa senza le cerimonie
Girolamo Frescobaldi
Canzon che segue alla Toccata
Bartłomiej Pękiel
O adoranda Trinitas
Ave Maria
Nativitas (Conceptio tua)
Album Sapieżyńskie I na Wielką Noc może to pomoc i na Boże Narodzenie nie zawadzi
Bartłomiej Pękiel
Salvator orbis
Assumpta es Maria
Sub tuum praesidium
Bartłomiej Pękiel
Sanctus z Missa senza le cerimonie
Girolamo Frescobaldi
Toccata per l’elevatione
Bartłomiej Pękiel
Agnus Dei z Missa senza le cerimonie
Annibale Orgas
Diligam te Domine
Asprilio Pacelli
Gaudent in caelis
Członkowie dynastii Wazów byli hojnymi patronami sztuki, a muzyka cieszyła się ich szczególnymi względami. Pod ich rządami polski dwór królewski stał się miejscem, w którym kultura polska mieszała się z wpływami zagranicznymi. Włoscy artyści, wywierający kluczowy wpływ na rozwój muzyki barokowej, znaleźli na dworze Wazów ważne miejsce, a muzyka w Polsce zaczęła przyjmować formy i stylistyki, które były popularne w innych częściach Europy. Wśród licznego grona muzyków (śpiewaków i instrumentalistów) szczególną pozycję zajmował Bartłomiej Pękiel, maestro di cappella katedry wawelskiej. To jego twórczość stała się główną inspiracją dla Chóru Polskiego Radia, mającego teraz siedzibę w Lusławicach, do przybliżenia dzieł wybitnych mistrzów początku XVII wieku związanych z dworem Wazów.
Obok utworów Bartłomieja Pękiela zabrzmią także kompozycje włoskich mistrzów: Asprilia Pacellego, Annibale Orgasa oraz Luzzascho Luzzaschiego i Girolama Frescobaldiego, sytuując twórczość wybitnego polskiego twórcy w szerszym kontekście europejskiej spuścizny muzycznej wczesnego baroku. W programie koncertu znalazły się także dzieła z wydawnictwa Album Sapieżyńskie, zbioru krótkich dzieł organowych, którego wyjątkowa oprawa jest szczególnym zabytkiem sztuki muzycznej i introligatorskiej początku XVII wieku.
[Alexandra Kozowicz]
Chór Polskiego Radia - Lusławice
Maria Piotrowska-Bogalecka – dyrygentka
Andrzej Zawisza – pozytyw
Program
Album Sapieżyńskie Toccata F.L.
Annibale Orgas
Domine in virtute tua
Asprilio Pacelli
Cantate Domino
Annibale Orgas
Lautentur cor
Luzzascho Luzzaschi
Toccata del quarto tuono
Bartłomiej Pękiel
Kyrie i Gloria z Missa senza le cerimonie
Girolamo Frescobaldi
Canzon che segue alla Toccata
Bartłomiej Pękiel
O adoranda Trinitas
Ave Maria
Nativitas (Conceptio tua)
Album Sapieżyńskie I na Wielką Noc może to pomoc i na Boże Narodzenie nie zawadzi
Bartłomiej Pękiel
Salvator orbis
Assumpta es Maria
Sub tuum praesidium
Bartłomiej Pękiel
Sanctus z Missa senza le cerimonie
Girolamo Frescobaldi
Toccata per l’elevatione
Bartłomiej Pękiel
Agnus Dei z Missa senza le cerimonie
Annibale Orgas
Diligam te Domine
Asprilio Pacelli
Gaudent in caelis
Członkowie dynastii Wazów byli hojnymi patronami sztuki, a muzyka cieszyła się ich szczególnymi względami. Pod ich rządami polski dwór królewski stał się miejscem, w którym kultura polska mieszała się z wpływami zagranicznymi. Włoscy artyści, wywierający kluczowy wpływ na rozwój muzyki barokowej, znaleźli na dworze Wazów ważne miejsce, a muzyka w Polsce zaczęła przyjmować formy i stylistyki, które były popularne w innych częściach Europy. Wśród licznego grona muzyków (śpiewaków i instrumentalistów) szczególną pozycję zajmował Bartłomiej Pękiel, maestro di cappella katedry wawelskiej. To jego twórczość stała się główną inspiracją dla Chóru Polskiego Radia, mającego teraz siedzibę w Lusławicach, do przybliżenia dzieł wybitnych mistrzów początku XVII wieku związanych z dworem Wazów.
Obok utworów Bartłomieja Pękiela zabrzmią także kompozycje włoskich mistrzów: Asprilia Pacellego, Annibale Orgasa oraz Luzzascho Luzzaschiego i Girolama Frescobaldiego, sytuując twórczość wybitnego polskiego twórcy w szerszym kontekście europejskiej spuścizny muzycznej wczesnego baroku. W programie koncertu znalazły się także dzieła z wydawnictwa Album Sapieżyńskie, zbioru krótkich dzieł organowych, którego wyjątkowa oprawa jest szczególnym zabytkiem sztuki muzycznej i introligatorskiej początku XVII wieku.
[Alexandra Kozowicz]
Bilety na termin:
29.03.2025 , g. 19:30 (sobota)
- 29.03.2025 , g. 19:30
- Katowice
- NOSPR w Katowicach
- od 33,00 pln