NOSPR / Bringuier / Hewitt / Za ocean i z powrotem / S2
Program
Fanny Mendelssohn-Hensel
Uwertura C-dur
Maurice Ravel
Koncert fortepianowy G-dur
Henri Dutilleux
Métaboles
Maurice Ravel
Rapsodia hiszpańska
Wykonawcy
Lionel Bringuier – dyrygent
NOSPR
Angela Hewitt – fortepian
Utwory, które znalazły się w programie dzisiejszego koncertu, łączy zaskakujący trop – prowadzący za ocean, do Stanów Zjednoczonych. Rękopis Uwertury Fanny Mendelssohn-Hensel być może do dziś obrastałby kurzem w berlińskim archiwum, gdyby nie wydobyła go stamtąd Judith Rosen – członkini zarządu The Women’s Philharmonic z San Francisco, co w 1992 roku zaowocowało pierwszym nagraniem tej wdzięcznej kompozycji. Nad Koncertem fortepianowym G-dur Maurice Ravel pracował z przerwami, m.in. na opracowanie Koncertu D-dur zleconego mu przez Paula Wittgensteina – pianistę, który stracił prawą rękę na Wielkiej Wojnie. Słychać w nim inspirację muzyką Basków i amerykańskim jazzem.
Do międzynarodowego sukcesu Rapsodii hiszpańskiej przyczynił się walnie koncert Nowojorczyków w 1909 roku, pod batutą Waltera Damroscha, zorganizowany zaledwie rok po paryskiej premierze utworu. Métaboles Henriego Dutilleux powstały na czterdziestolecie Cleveland Orchestra i jej ówczesnego szefa George’a Szella. Na tym powinowactwa się kończą: zaczyna się fascynująca przeprawa przez ocean różnorodnych stylów i koncepcji muzycznych.
Dorota Kozińska
Fanny Mendelssohn-Hensel
Uwertura C-dur
Maurice Ravel
Koncert fortepianowy G-dur
Henri Dutilleux
Métaboles
Maurice Ravel
Rapsodia hiszpańska
Wykonawcy
Lionel Bringuier – dyrygent
NOSPR
Angela Hewitt – fortepian
Utwory, które znalazły się w programie dzisiejszego koncertu, łączy zaskakujący trop – prowadzący za ocean, do Stanów Zjednoczonych. Rękopis Uwertury Fanny Mendelssohn-Hensel być może do dziś obrastałby kurzem w berlińskim archiwum, gdyby nie wydobyła go stamtąd Judith Rosen – członkini zarządu The Women’s Philharmonic z San Francisco, co w 1992 roku zaowocowało pierwszym nagraniem tej wdzięcznej kompozycji. Nad Koncertem fortepianowym G-dur Maurice Ravel pracował z przerwami, m.in. na opracowanie Koncertu D-dur zleconego mu przez Paula Wittgensteina – pianistę, który stracił prawą rękę na Wielkiej Wojnie. Słychać w nim inspirację muzyką Basków i amerykańskim jazzem.
Do międzynarodowego sukcesu Rapsodii hiszpańskiej przyczynił się walnie koncert Nowojorczyków w 1909 roku, pod batutą Waltera Damroscha, zorganizowany zaledwie rok po paryskiej premierze utworu. Métaboles Henriego Dutilleux powstały na czterdziestolecie Cleveland Orchestra i jej ówczesnego szefa George’a Szella. Na tym powinowactwa się kończą: zaczyna się fascynująca przeprawa przez ocean różnorodnych stylów i koncepcji muzycznych.
Dorota Kozińska